2022-04-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det är ju imponerande om detta är utfört av det ukrainska flygvapnet, 10 mil in på fientligt territorium med förmodligen hyfsade luftförsvarssresurser (eller?!). Det skulle ev också kunna vara sabotage av kommandostyrkor men då hade ju ryssarna knappast vevat igång flyglarmet?

Alternativet annars är väl bara att Ukraina har avdelat några av sina Tockha-system, men vet inte om de använts av Ukraina hittills i kriget? Känns hur som som det säkraste alternativet för de ukrainska styrkorna snarare än att riskera deras begränsade flygvapenresurser.

Alternativt om det är en rysk false flag-attack för att motivera en krigsförklaring mot Ukraina?
false flag förstår inte jag vitsen med i detta läge? Ryssen gör ju alla tänkbara bombningar o övergrepp redan,, det enda som jag kan tänka mig är att motivera användandet av kemvapen en a-bomben,,
Citera
2022-04-25, 11:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sätter ett tveksamt på det. Såg ett reportage ifrån "Moskva" (60 minutes tror jag) när de var utanför Syrien i 2015. Då sade man att man inte hade kärnvapen ombord. Borde ju ha vart samma praxis här..

Det enda vi vet är att ryssarna ljuger konstant, en del av maskirovkan. Man skulle ju inte invadera Ukraina heller och häromdagen sa Putin att stålverket inte var viktigt.
Citera
2022-04-25, 11:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
false flag förstår inte jag vitsen med i detta läge? Ryssen gör ju alla tänkbara bombningar o övergrepp redan,, det enda som jag kan tänka mig är att motivera användandet av kemvapen en a-bomben,,

Ryssland har lämnat den rationella världen för länge sen. De skjuter kryssningsrobotar för miljontals euro mot bostadshus i Odessa, en stad som de inte kan inta. De har bara en liten bråkdel av matriel kvar. Jag blir mindre och mindre förvånad för vad de tar sig till nu.
Citera
2022-04-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Med tanke på att väst har en militär produktionskapacitet minst 10 ggr större än Ryssland*, så är det givet att Ryssland dels vill avsluta kriget så snart som möjligt, dels vill försöka skrämma bort leveranser. Men med Lend Lease-lagen genom kongressen är det senare kört. Ukraina kan beställa i princip obegränsat från USAs enorma lager, och då ingår de kritiska manpads och pv-robotarna.

De talas mycket om att Ukraina borde söka fred, men Rysslands största problem kan bli om Ukraina inte gör det utan kräver sitt territorium åter. USA och EU kan hålla Ukraina flytande i åratal, men hur länge kan och vill Ryssland hålla på med ett kostbart krig. Om något år kommer olje- och gasexporten till EU att vara när noll, och sanktionerna kommer att börja ge ökade problem inom alla sektorer med brist på reservdelar, komponenter och mjukvara.

*) Se t.ex. Peruns gediga analys logistiken:
https://youtu.be/aEpk_yGjn0E,
https://youtu.be/F2ptG1IxZ08
det är läge för för de andra länderna som ryssarna stulit territorium från att ta tillbaka nu, när ryssen har fullt upp i Ukraina,
Citera
2022-04-25, 11:22
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

False flag kanske men då får lite bra bevis för detta komma fram, om det är så kan syftet enkelt bara vara för att boosta den egna moralen "tyck vad ni vill om Putin och kriget i Ukraina, men nu är vårt hemland under en direkt attack".

Apropå sådant så utfördes just en sådan operation för att rättfärdiga kriget i Tjetjenien.

Three FSB agents who had planted the devices at Ryazan were arrested by the local police,[6] with the devices containing a sugar-like substance resembling RDX. The next day, FSB director Nikolay Patrushev announced that the incident in Ryazan had been an anti-terror drill and the device found there contained only sugar.[7]

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_apartment_bombings#:~:text=The%20Russian%2 0apartment%20bombings%20were,of%20fear%20across%20 the%20country.
Citera
2022-04-25, 11:22
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Det är lite förvirrande men jag tror att meningen med att kalla det för en särskild militär operation är signalera att det inte rör sig om någonting så stort som ett krig. När Sverige deltog militärinsatsen mot i Libyen 2011, deltog vi då i ett krig eller i en militärinsats?

Befrielse låter såklart finare än "ockupation". Ukraina kallar det för en "ockupation" och Ryssland för en "befrielse". Som jag skrev till en annan användare: en mans frihetskämpe är en annan mans terrorist.
Tack.

Syfte.
Hur jag än vrider och vänder på det så verkar inte Putin inte uppnått sitt syfte att minska Natos närhet till Ryssland.
Tvärtom. Resultatet har blivit att Nato stärkt sin närvaro.
För Ryssland och ryssarna är detta ett misslyckande. Och det är
Putin som har skapat detta problem. Plus en rad andra.
Detta oavsett hur den befrielse aktion utfaller.
Är det därmed läge för att hans roll i partiet ifrågasätts?
Citera
2022-04-25, 11:25
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Falsk flagg på rysk mark skulle ge Putin en ursäkt för att officiellt förklara krig mot Ukraina och därmed undanröja juridiska hinder för en allmän mobilisering i Ryssland.
Citera
2022-04-25, 11:26
Medlem
Citat:
kan Ukraina ha utfört sabotage med markpersonal
Absolut, men en rysk motståndsrörelse kanske är ett mer troligt alternativ. Det finns lite olika grupper man kan föreställa sig.
Kommunister - Oklart vad de har för mål med det
Militären - Möjligen ett missnöje med den styrande eliten inom militären som gjort sig enorma förmögenheter genom att försnilla miljarder. Man kan ju undra hur många av Rysslands generaler faktiskt är militärer och hur många är politiskt tillsatta utan militär bakgrund. I Kina kunde man för några år sedan köpa sig en generalstitel med jobb och det hela (inkl tillgång till korruption) för $1,7 miljoner.
FSB och friends - Puttler kommer ju därifrån, men säkerhetstjänstens inflytande har minskat över åren. Kan hela kriget egentligen vara en fälla som de satt upp? Dessutom har Puttler genomfört några utrensningar inom säkerhetstjänsterna på sista tiden.
Islamister - Känns långsökt då de inte har något direkt att vinna på att sabotera kriget i Ukraina mer än möjligen att ryska armén försvagas
Nationalister - men det känns inte troligt då Puttler försökt hålla sig på god fot med både Zirinovski och Rodina.
Väst - Det känns verkligen osannolikt, men det skulle inte förvåna om Puttler kommer att utnämna väst till ansvariga.
Citera
2022-04-25, 11:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
False flag är uteslutet. Då skulle man inte ha attackerat militära installationer utan snarare mjuka mål.
Men att Putin kan använda situationen till att förklara krig är ju helt klart. Det är en successiv upptrappning hela tiden i detta krig och vi vet alla hur det kommer att sluta tyvärr.

Ja, det är det ju den logiska förklaringen men ryssarna agerar ju inte heller särskilt logiskt. Tror dock att du har rätt. Oerhört imponerande av Ukraina i så fall, vore intressant att när kriget är över få veta mer om hur dessa attacker gått till i så fall.
Citera
2022-04-25, 11:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Kanske långskjutande artilleri med raketdriven ammunition?
Toschka U pratas det om på proryska medier.

Ja, precis, det var ju ett av alternativen jag nämnde i inlägget du svarade på. Undrar bara hur angelägna Ukraina är att bibehålla plausible deniability. Skickar de tochka-missiler från ukrainskt territorium så minskar det ju rejält. De verkar dock än så länge inte ha tagit ansvar för någon av de attacker som skett inne på ryskt territorium, så känns som att de i viss mån försöker hålla attackernas ursprung sköljt i tvivel (om det nu är de själva, och inte ryska separatister/tjetjener)
Citera
2022-04-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Falsk flagg på rysk mark skulle ge Putin en ursäkt för att officiellt förklara krig mot Ukraina och därmed undanröja juridiska hinder för en allmän mobilisering i Ryssland.
Ok, ja det skulle vara ett skäl,
Citera
2022-04-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
False flag är uteslutet. Då skulle man inte ha attackerat militära installationer utan snarare mjuka mål.
Men att Putin kan använda situationen till att förklara krig är ju helt klart. Det är en successiv upptrappning hela tiden i detta krig och vi vet alla hur det kommer att sluta tyvärr.
Atombomb,,?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in