Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Tvingade eller groomade barn har en speciell uppsyn i ögonen, och inga av barnen på dessa filmer har en sådan uppsyn.
Du får helt enkelt försöka lite bättre med din propaganda om du inte vill framstå som en total imbecill här i tråden.
Så lätt går det inte att avgöra.
Jag tror visserligen inte heller att barnen hålls som gisslan. Men det ger ett märkligt intryck att nationalgardet kan komma och gå, lämna mat till barnen osv - det här måste förstås undersökas men det finns krigslagar som förpliktigar soldater att hålla striderna borta från civila.
Det kan alltså i vissa lägen vara ett brott mot krigets lagar att förskansa sig tillsammans med civila, särskilt om det dessutom visar sig att soldaterna inte gör allt för att evakuera barnen.
Jag tror att det är något som inte står rätt till här. Givetvis ger det inte klartecken till ryssarna att storma stålverket, men eftersom det inte krigas på annat håll i Mariupol borde det inte vara omöjligt att se till att de civila förflyttades. Man kan undra vad FN och seriösa krigsreportrar gör, för övrigt.
Jag sätter frågetecken kring den bombade teatern. Varför hade man skrivit BARN på marken?
Det bär emot att ifrågasätta Ukrainas försvarsstrategier, men jag har en växande känsla av att det förekommer oegentligheter även på den sidan. Att den ryska sidan begår krigsbrott vet vi, men det kan bli svårare att få ryssarna fällda för det eller åtminstone upprätthålla sympatierna för Ukraina, om det t.ex visar sig att teatern inhyste militärer eller militärt materiel, och att man skrivit BARN på marken för att man använde barn som civila sköldar.
Har alltså ingen lust att insinuera något, men det finns aspekter av den ukrainska sidan som nog borde undersökas.