2022-04-24, 14:43
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Motivet är fortfarande okänt, men myndigheterna uppger att det inte är terrorrelaterat. Nice borgmästare Christian Estrosi säger i ett uttalande enligt Reuters att den misstänkte gärningsmannen är psykiskt störd och instabil. Han ska inte vara dömd för några brott sedan tidigare.

Synd, det hade kunnat påverka valet till Le Pens fördel.
Citera
2022-04-24, 14:43
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
"Le Pen wins Guadeloupe, Martinique and French Guiana in final round of French presidential election; voting continues on the mainland"

https://twitter.com/BNONews/status/1518199861857902592

Detta var väl ändå väldigt oväntat? Går Le Pen faktiskt mot seger denna gång?

Det där kan knappast stämma.

Om det där stämmer så betyder det att Le Pen med all säkerhet vinner.
Citera
2022-04-24, 14:44
Medlem
När förväntas valet vara avgjort?
Citera
2022-04-24, 14:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Dom röstade starkt extrem-vänster första omgången. Befolkningen där är anti-vaxx and hatar Macron.

Det kan väl vara Le Pens lilla lilla hopp - att plocka vänsterrösterna från första omgången och hoppas att resterande blir soffliggare. Likt t ex Sd är det ett mindre "ideologiskt hopp" att gå från en vänsterkandidat till Le Pen, globalistdvärgen Macron (Frankrikes Kristersson??? Lika tillförlitlig som en 25-kronorssedel) otänkbart alternativ för dessa.
Citera
2022-04-24, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Vinner Le Pen så innebär det att det franska valsystemet fungerar så som det är tänkt. Mycket tveksam till att det gör det, men får väl ta av mig foliehatten för en stund isf.
Citera
2022-04-24, 14:50
Medlem
otellos avatar
Citat:
Fransmännen skiter väl i vad vi svenskar tycker? Poängen med ett franskt val är väl inte att vi svenskar ska gynnas utan fransmännen. Är du en kosmopolit eller?

Får jag fråga varför du hellre vill att en muslimvurmande globalist vinner?
Jag vill inte att en putinkramande anti-NATO-kärring vinner.
Jag är inte heller något fan av globalism, men det är den världen vi lever i.
Citera
2022-04-24, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrooz
När förväntas valet vara avgjort?

Första resultatet kommer direkt när vallokalerna stänger ikväll kl 20.00. De förväntas sedan hålla sig, så som jag uppfattat saken (men inte alls säker).
Citera
2022-04-24, 14:52
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Flera i tråden har skrivit att Macron vinner med 100% säkerhet.

Med tanke på Trump och Brexit så ska man aldrig ta något för givet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello

Precis. Hon har sunda åsikter om migration/integration men vill skjuta internationella samarbeten i sank precis som Trump. Världen behöver mer samarbete inte mindre.
Citera
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Vinner Le Pen så innebär det att det franska valsystemet fungerar så som det är tänkt. Mycket tveksam till att det gör det, men får väl ta av mig foliehatten för en stund isf.
Snarare tvärtom. Le Pen har förlorat enligt alla tidigare mätningar.
Citera
2022-04-24, 14:53
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
"Le Pen wins Guadeloupe, Martinique and French Guiana in final round of French presidential election; voting continues on the mainland"

https://twitter.com/BNONews/status/1518199861857902592

Detta var väl ändå väldigt oväntat? Går Le Pen faktiskt mot seger denna gång?
Belgiska La Libre rapporterar samma sak (hon vann också på Saint-Pierre-et-Miquelon utanför den kanadensiska kusten samt i den gamla svenska kolonin Saint-Barthélemy i Karibien):

https://www.lalibre.be/international/europe/elections-france/2022/04/24/presidentielle-2022-voici-les-premiers-resultats-definitifs-DGWXCHEVXJCD7IAIQ4GHZ5GKWI/
Citat:
Marine Le Pen termine en tęte dans différents départements d'Outre-mer, ressort-il de résultats définitifs que La Libre et LN24 ont pu recouper, peu avant 13h30, auprčs de plusieurs sources.

La candidate du Rassemblement national remporte 69,60% des voix (92 106 votes) contre 30,40% (40 229 votes) pour Emmanuel Macron en Guadeloupe. Le taux de participation y est de 47,18%.

En Martinique, la politique d'extręme droite obtient 60,87%, contre 39,13% pour le président sortant. Dans ce département, le taux de participation est de 45,45%.

En Guyane, Marine Le Pen est toujours la plus plébiscitée avec 60,70% (21 734 voix), contre 39,30% (14 073 voix) pour le candidat de la République en marche. Le taux de participation est de 38,89%.

La candidate extrémiste arrive également en tęte ā Saint-Martin et Saint-Barthélemy, avec 55,42%, contre 44,58 % pour son rival. La participation y est de 38%.

L'écarte est plus serré mais c'est toujours Marine Le Pen qui recueille le plus de suffrages ā Saint-Pierre-et-Miquelon, avec 50,69%. L'actuel président atteint lui 49,31 %. Le taux de participation est de 57%.
^^ Det handlar inte om så många röster. 92 106 röster på Guadeloupe och 21 734 i Franska Guyana. Macron vann dock i Franska Polynesien med hela 42 880 röster (51,81% av rösterna):

Citat:
Emmanuel Macron en tęte en Polynésie franįaise

Parmi ces résultats que La Libre et LN 24 ont donné en primeur, le candidat de La République en Marche n'arrive en tęte qu'en Polynésie franįaise, avec 51,81 % des voix (42 880 suffrages exprimés). Marine Le Pen y recueille 48,19% (39 890 suffrages exprimés). L'abstention y est de 57,75%. On y recense aussi 2,70% de votes blancs et 2,05% de votes nuls.

Utrikesfransoserna verkar vara extremt pro-Macron:

Citat:
D'autres bureaux de vote ont déjā fini de décompter les voix. C'est le cas notamment dans plusieurs pays d'Amérique du Nord et du Sud oų les Franįais expatriés ont été déposer leur vote pour Emmanuel Macron (La République En Marche) ou Marine Le Pen (Rassemblement National), ce samedi 23 avril. Voici les résultats définitifs de cette élection auxquels La Libre et LN24 ont pu avoir accčs :

Argentine
Macron : 89%
Le Pen : 11%
Participation : 21%

Brésil
Macron : 86%
Le Pen : 14%
Participation : 24%

Chili
Macron : 87%
Le Pen : 13%
Participation : 28%

République Dominicaine
Macron : 62%
Le Pen : 38%

Colombie
Macron : 91%
Le Pen : 9%

Canada (sans Vancouver)
Macron : 86%
Le Pen : 14%
Participation : 41%

Etats-Unis (sans Chicago et Nouvelle-Orléans)
Macron : 92%
Le Pen : 8%
Participation : 36%

Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Är det en trovärdig källa? Trodde inte man fick delge resultat eller vallokals polls förrän vallokaler stänger.
Medier utanför Frankrike behöver inte följa dessa regler.
Senast redigerad av NixYO 2022-04-24 kl. 15:00.
Citera
2022-04-24, 14:55
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello

Så du väljer hellre att göra Europa till ett muslimskt helvete? Intressant tankegång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in