2022-04-23, 10:51
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Tror inte det. Ebba säger vad som sägs hemma runt köksborden i många svenska hem. Resultatet för KD kan faktiskt bli det motsatta. Tiden lär utvisa.
När det gäller MP så får väl vi hoppas på en sval och blöt sommar. Blir det en fin och torr sommar kommer journalister och allsköns klimatalarmister översvämma oss med osaklig skräckpropaganda om en nära förestående klimatapokalyps. Allt för att rädda den kulturella överklassens lilla gulligullparti.

När Ebba uttalade sig så här 2019 fick KD över 12 procent i opinionsundersökningar.

Att det går så bra för sossarna beror på att de dels är ett regeringsparti och dels är mer öppna än tidigare, vilket gör att många får en känsla av att de egna önskemålen kan uppfyllas i vad partiet (regeringen) kommer att göra.
Citera
2022-04-23, 10:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Felpost.

Men om KD ökar p.g.a. Ebbas hårda linje, vem tar hon röster ifrån?
Citera
2022-04-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Felpost.

Men om KD ökar p.g.a. Ebbas hårda linje, vem tar hon röster ifrån?
M först, sedan SD och möjligtvis ströröster från S och L.
Citera
2022-04-23, 16:12
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Att SD är inne i en nedåtgående spiral är tydligt men den senaste mätningen tror jag är för låg. Jag tror ni kan vara trygga med att SD inte har under 17%. Att S plötsligt skulle skuttat iväg till 35% tror jag inte heller stämmer. Luktar mätfel.

Men det återstår att se. Rekommenderar alltid 2-3 undersökningar innan man slår fast en trend.

Är såpass ödmjuk att jag citerar mig själv här.

Sifo's senaste visade att det inte var så farligt som befarat. Men de kan mycket väl jobba mer än de andra mätningarna med en inbyggd tröghet för att motverka snabba förändringar. Trenden är god för S och SD måste kämpa för att vända densamma, det är helt klart.

Personligen tycker jag Jimmie är kass, har vart dålig sedan han gick in i väggen 2015.

Jag räknar bort Mp och L nu. Alla partier måste fokusera på miljöfrågor, behövs inget enfrågeparti längre.
Senast redigerad av greta75 2022-04-23 kl. 16:20.
Citera
2022-04-23, 16:30
Medlem
oresundsbroens avatar
Varför är min känsla att SD är lika underskattade i opinionen nu som innan valen 2010 och 2014?

Det är något som inte stämmer här. Det kan verkligen inte vara möjligt att SD, efter alla de problemen vi ser och haft, ser hur SD fortsatt parkerar sig på 18-19 procent. Till och med 15 procent i en mätning. Inte en jävla chans att SD som bäst bara ökar 1-1,5 procent i valet.

Nu tror jag inte att SD ska kunna få 24-25 procent direkt, men man borde väl åtminstone parkera sig vid 20-21? När SD hade 25 i opinionen innan pandemin och sedan rasade till 18 så vägrar jag gå med på att 7 procent bara försvunnit ut i det tomma intet på grund av en pandemi. Har man väl tagit det stora steget till SD så förstår jag inte hur man kan återvända till S. Det finns bara inte.
Citera
2022-04-23, 17:18
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Det är något som inte stämmer här. Det kan verkligen inte vara möjligt att SD, efter alla de problemen vi ser och haft, ser hur SD fortsatt parkerar sig på 18-19 procent. Till och med 15 procent i en mätning. Inte en jävla chans att SD som bäst bara ökar 1-1,5 procent i valet.

Jag tror inte heller på Skops 15,6 % för SD, men många har just nu svårt att hitta ett parti de vågar rösta på. Alla riksdagspartierna går till val på att svika väljarna på olika sätt. Aron Flam sa också samma sak som jag känner i senaste podcasten med Erik Petschler.

M, SD, Kd verkar ha hamnat i en situation där de anstränger sig så hårt för att framstå som regeringsfähiga, för att inte skrämma mjäkväljare och för att inte kunna etiketteras med någonting över huvud taget, att de därmed helt har avstått från rätten att opinionsbilda, med resultatet att Overtonfönstret ständigt rör sig bort från deras väljares behov, och gör dem värdelösa som politiska partier betraktade, eftersom de ju aldrig kommer i regeringsställning, så opinionsbildning är vad de borde kunnat bidra med.
Citera
2022-04-23, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Varför är min känsla att SD är lika underskattade i opinionen nu som innan valen 2010 och 2014?

Nu tror jag inte att SD ska kunna få 24-25 procent direkt, men man borde väl åtminstone parkera sig vid 20-21? När SD hade 25 i opinionen innan pandemin och sedan rasade till 18 så vägrar jag gå med på att 7 procent bara försvunnit ut i det tomma intet på grund av en pandemi. Har man väl tagit det stora steget till SD så förstår jag inte hur man kan återvända till S. Det finns bara inte.

Naturligtvis är det något som inte stämmer missnöjet med nuvarande regering är väldigt stort.
Skulle det mot förmodan vara så att SD tappar så kan de i princip bara göra det till M och KD eftersom dessa apar efter och försöker sno SD’s politik och väljare, detta påverkar egentligen inte valutgången då de numer tillhör samma block.
Sitter Maggan kvar efter valet kan vi känna oss rätt säkra på att det är frågan om utbrett valfusk! Jag ställer mig mkt tveksam till att vi längre har demokrati i det här landet, minns förra valet hur de stoppade sändningen när det såg vart det barkade iväg..
Citera
2022-04-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jag tror inte heller på Skops 15,6 % för SD, men många har just nu svårt att hitta ett parti de vågar rösta på. Alla riksdagspartierna går till val på att svika väljarna på olika sätt. Aron Flam sa också samma sak som jag känner i senaste podcasten med Erik Petschler.

M, SD, Kd verkar ha hamnat i en situation där de anstränger sig så hårt för att framstå som regeringsfähiga, för att inte skrämma mjäkväljare och för att inte kunna etiketteras med någonting över huvud taget, att de därmed helt har avstått från rätten att opinionsbilda, med resultatet att Overtonfönstret ständigt rör sig bort från deras väljares behov, och gör dem värdelösa som politiska partier betraktade, eftersom de ju aldrig kommer i regeringsställning, så opinionsbildning är vad de borde kunnat bidra med.
Precis, och det är därför bra att SD börjar visa fram fötterna igen och börjar driva på för hårdare tag, utvisningar, återkallande av medborgarskap och annat så att de hamnar i centrum igen och kan bedriva opinion. Så att skillnaden blir mer tydlig och så att väljarna vaknar till. Upplevs skillnaden liten mellan blocken och partierna så är det lätt att hoppa till trygga Maggan, hon hanterar ju ändå Ukraina-krisen rätt okay verkar de flesta tycka.

Trots allt elände med kriminalitet, skjutningar etc blir det nog så att många tänker "alla partierna tycker ju lika i frågan och det finns inga lösningar som faktiskt fungerar så jag röstar på S så blir det inga vinster i välfärden i alla fall".

Att partierna upplevs flyta ihop i en sörja bevisas av att förtroendegapet mellan SD och S i frågor som brott och straff och invandring/integration minskar.
Citera
2022-04-23, 18:07
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Upplevs skillnaden liten mellan blocken och partierna så är det lätt att hoppa till trygga Maggan, hon hanterar ju ändå Ukraina-krisen rätt okay verkar de flesta tycka.

Mjaä, jag är mer inne på att väljarna går till soffan än till Maggan. I norrland och Stockholm kanske väljare rör sig mer mellan S och SD, men det är på Götalands landsbygd som väljarna inte längre kan hitta ett parti som verkar trovärdigt. Visst, vi är inte så många men några procentenheter blir det nog ändå, och det är folk som borde kunna rösta på SD.

Problemet med att utvisa migranter som missköter sig är att det då blir mindre andel som missköter sig vilket ökar acceptansen för migrationen i privilegierade och nordliga delar av Sverige. Det är ett sätt för SD att avskaffa både sig själva och sina väljare. Folksjälvmord. Det går inte att rösta på.
Citera
2022-04-23, 19:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Media försöker ljuga för sig själva. Senaste mätningen från Sifo är rätt bra under sammanhanget. 18,2%, det tyder definitivt på att det är kring eller över 20% i slutet av mätperioden, annars hade man nog sett tydligare påstådda effekter av olika aktuella nyheter som man påstår påverkar, alla partier utom S och M har ju minskat över tid, vilket jag i och för sig tvivlar på, det kommer nog behövas kompenseras inför valet. Media och opinionsinstituten verkar ha sina egna agendor som jag tolkar det, bara läsa kommentarerna i mätningen idag så ser man att dessa är klart politiska.

18,2% i Sifo idag är helt okej för stunden hur som helst. Tyder på kring eller över 20% i slutet av mätperioden under upploppen.
Det blir intressant att se hur SD påverkas av sina senaste utspel. Gött att se agerandet från partiet just nu i vilket fall
Citera
2022-04-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det blir intressant att se hur SD påverkas av sina senaste utspel. Gött att se agerandet från partiet just nu i vilket fall

Ja, det blir ytterligare en bra indikation på hur djupt hjärntvättad svensken är. Om en långhelg med korankravaller och massor av uppmärksamhet kring detta i MSM en hel vecka inte ens kan dra opinionen lite grann åt rätt håll så kan vi nog redan nu helt avskriva chanserna till ett regeringsskifte i höst.
Citera
2022-04-23, 23:43
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ja, det blir ytterligare en bra indikation på hur djupt hjärntvättad svensken är. Om en långhelg med korankravaller och massor av uppmärksamhet kring detta i MSM en hel vecka inte ens kan dra opinionen lite grann åt rätt håll så kan vi nog redan nu helt avskriva chanserna till ett regeringsskifte i höst.
Ingen kommer se Paludan som en bråkig högerextrem clown och tänka att högerextremism är dåligt. Naturligtvis inte. Högerextrem politik får nog ett lyft efter dessa kravaller. Eftersom PK-svenskar söker mer bråk, mer konflikter i politiken, och ser gärna att fler typer som Paludan börjar representera dem. Särskilt på riksnivå. LOL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in