2022-04-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Allt du skriver är totalt svammel! Obegripligt!

Vad i hela H--E pratar du om?

Den objektiva verkligheten.

Jag förstår att det orsakar dig kognitiv dissonans.
Citera
2022-04-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om några veckor kommer kriget i Ukraina högst sannolikt att gå in i ett nytt skede. Avväpningen av Ryssland kommer då att kraftigt intensifieras. En ny postmodern fråga lär då uppstå.

Kommer Ryssland tillåtas att behålla Krimhalvön?

Synpunkter på det?

Stillestånd med kvarstående sanktioner och ryskt Krim i alla fall till gubben är död?

Evigt oberoende av rysk gas från 2028.

Sen vet jag inte. Avsluta sanktionerna när även Krim, Georgien och Moldavien är fritt?
Citera
2022-04-23, 09:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Zelensky är inte klok som säger att Ryssland kommer använda kärnvapen, nu har lavrov sagt att dom inte kommer använda det, ändå fortsätter zelensky skrämma världens befolkning

Tillhör du dem som trodde på detta också?:

Citat:
Lavrov: Ryssland har inga planer på attack

Den ryske utrikesministern Sergej Lavrov avfärdar västvärldens reaktion på Rysslands mobilisering vid Ukrainas gräns som ”hysteri” och säger att Ryssland inte har några planer på att attackera sitt grannland.

https://omni.se/lavrov-hysteri-ryssland-har-inga-planer-pa-attack/a/WjW3zj
Citera
2022-04-23, 09:22
Medlem
Jag förstår fortfarande offensiven. Är det verkligen lämpligt att spana genom att skicka fram 10-15 stridsvagnar om dagen och få dem förstörda?
Citera
2022-04-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Nja, Nordkorea har mycket folk på liten yta. Ryssland har lite folk på stor yta. Ryssland lär ju vara en av världen största vete exportörer. Om väst hindrar Ryssland från att exportera spannmål och dessutom hindrar dem från att exportera gödsel bör ryssarna kunna baka allt bröd de behöver. (Och även producera all vodka de behöver).

40-80% (beronde på gröda) av allt utsäde i ryssland är importerad.
Industraliseringen av jordbruket såväl som tåg-logistiken är beronde av maskiner och delar från väst.

Det är dock synnerligen brutalt att tex blocker alla export av maskiner, läkemedel och livsmedel till ryssland. men det finns ju som alternativ.

Den typen av "av det jag odlar så sparar jag lite till nästa års utsäde" är inte den moderna (och effektiva) jordbruksmodellen, du vet, den där ingen svälter.....
Citera
2022-04-23, 09:24
Medlem
Citat:
Om några veckor kommer kriget i Ukraina högst sannolikt att gå in i ett nytt skede. Avväpningen av Ryssland kommer då att kraftigt intensifieras. En ny postmodern fråga lär då uppstå.

Synpunkter på det?
Jag har haft en magkänsla av att Ryssland kommer att förlora Krim i det här kriget, till sist.
Citera
2022-04-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ukraina kan säkert börja en offensiv idag om de vill men de behöver inte göra det och de tjänar på att spela defensivt. Det kostar mycket mer manskap att göra en offensiv. Det jag skulle vilja se är lite mer offensiv förmåga på logistiska attacker, typ slå ut broar och järnvägar inne i Ryssland och den där bron till Krim.

Håller med om att dom borde slå mot Krimbron och det kan komma i ett senare skede. Jag tror att Ukraina håller på att bygga upp krigsmakten i en fas nu och ju längre kriget pågår desto starkare blir man militärt.

Sedan tror jag att stödet i Ryssland för kriget inte är stort. Vad jag har hört så gör yngre ryssar annat än tittar på statstelevisionen. En special operation som tar för lång tid, det är idag den 59:e dagen.
Citera
2022-04-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Någon som vet hur många brittiska soldater som skall tänkas ställa dig in hos Ukraina? Hörde att specialförbandet SAS skulle hjälpa till. Då blir det jobbigt för ryssarna

Det är en rysstrollning, deras främsta förband och bästa utrustning har blivit mosade i 50dagar. inte precis moralhöjande att det är ukrainare som gör kaos med dem.

att "specialförband" tränar ukraina soldater har varit sant sedan 2018 (officellt) och är givetvis det fortfarande.
Citera
2022-04-23, 09:27
Bannlyst
Citat:

Synpunkter på det?

Skulle bli våldsamt förvånad om inte ukraina tar tillbaka krim. Rysslands nederlag är snart ett faktum, om man ska tro expertisen.
Citera
2022-04-23, 09:30
Medlem
Citat:

Synpunkter på det?

Förhoppningsvis har dom inte så många båtar kvar att förtöja att dom klarar sig med en mindre hamn
på Ryskt territorium istället.
Och då slipper dom ju betala arrende till Ukraina för Krim som dom gjorde tidigare.
Winn Winn kan man säga.
Citera
2022-04-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med om att dom borde slå mot Krimbron och det kan komma i ett senare skede. Jag tror att Ukraina håller på att bygga upp krigsmakten i en fas nu och ju längre kriget pågår desto starkare blir man militärt.

Sedan tror jag att stödet i Ryssland för kriget inte är stort. Vad jag har hört så gör yngre ryssar annat än tittar på statstelevisionen. En special operation som tar för lång tid, det är idag den 59:e dagen.

Ja. det finns egentligen inget av värde i donbass, ukraina kan föra ett ställningskrig och nöja sig med små offensiver i nord och söder, och samtidigt sätta upp nya förband med nya utrustning i väst.

Maximera priset för rysska "framgångar" och låta tiden jobba för dem. kommer sluta som i kiev området.
Citera
2022-04-23, 09:32
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har haft en magkänsla av att Ryssland kommer att förlora Krim i det här kriget, till sist.

Inte omöjligt. Personligen tror jag dock det vore olyckligt om det blev ett krig i den delen av landet också. Skulle bara leda till död, elände och skapa enorm bitterhet och hat hos en majoritet av invånarna. Bättre med en lösning vid förhandlingsbordet isåfall. Ett visst självstyre eller liknande.
Senast redigerad av FranzMarc 2022-04-23 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in