Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-22, 19:11
  #289
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Alla de där folkomröstningarna är ren fejk. Manipulerade val med falska siffror.

Fast det viktigaste är att sådana här folkomröstningar alltid är ogiltiga om inte centralmakten även gått med på dem. Annars kan ju t.ex Saudi-Arabien i samarbete med Rosengårdbor anordna en folkomröstning om Rosengård och om invånarna där röstar för självstyre eller för att tillhöra Saudi-Arabien - då måste Sverige acceptera detta?

Nej. Så funkar det inte.

Alla de här folkomröstningarna är rent nonsens och man kan bortse från dem.
En kontrollerad folkomröstning är en mycket stark påtryckning vid förhandlingar om vart ett område skall höra.

Odemokratiska, globala krafter vill skapa krig som tar makten från länder genom att vägra folk rätten att rösta. Nu verkar de ha kostat 20.000 civila dödsoffer i Mariupol vilket förmodligen undvikits med en kontrollerad folkomröstning.

Men jag hinner inte sitta en hel kväll till och förklara att folk måste få rösta och uttrycka vart de vill höra.

Ha en trevlig kväll!
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-22 kl. 19:13.
Citera
2022-04-22, 19:18
  #290
Medlem
orrecrists avatar
Hur går det på stålverket?
Citera
2022-04-22, 19:50
  #291
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
USA, EU m.fl. är inblandade genom sina vapenleveranser. Något som ryssarna inte hade räknat med, liksom så mycket annat som de missbedömde. Ur ryskt perspektiv har vi också propagandatjafset om USA som "uppdragsgivare" och mycket annat.

Om man nu ska anse dessa som inblandade så är steget inte långt till att skicka trupper. Själv anser jag att man bör skicka fredsbevarande trupper till de mindre konfliktdrabbade delarna, t ex Kiev, Odessa och Dnipro. Därmed kan det frigöras ukrainska trupper därifrån som kan eliminera de ryska slöddren i sydost.
Hur tänkte du nu?
Fredsbevarande trupp används när parterna slutit fred.
Då ska väl inte den ena parten fortsätta jävlas?
Citera
2022-04-22, 20:17
  #292
Medlem
Inte så mycket nytt men:
The situation in Mariupol has returned to normal, the RF Ministry of Defense reports.

Residents of the city were able to move freely along the streets without hiding from shelling. All remnants of the Azov battalion, together with foreign mercenaries from the United States and Europe, are securely blocked on the territory of Azovstal, the department added.

https://t.me/intelslava/26419

Hört talas om slaget om Donbass där Donetsk och Luhansk har försökt att bryta sig fri från ukraina? Så nej den militära operationen/kriget är inte slut än. Det borde till och med lögnmedia rapportera om till er fårskallar. Men håller en tumme för att de äntligen kan få fred efter 8 år.
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-04-22 kl. 20:23.
Citera
2022-04-22, 20:22
  #293
Avstängd
wwrs avatar
Situationen verkar i alla fall begränsas. FN-chefen till Putins långbord på tisdag
Citat:
UN secretary general to meet Putin in Moscow

The UN secretary general, António Guterres, will visit Moscow on Tuesday to meet with the Russian president, Vladimir Putin, a spokesperson for Guterres said.

Guterres will also have a working meeting and lunch with the Russian foreign minister, Sergei Lavrov, the spokesperson said.
https://www.theguardian.com/world/li...088371a5f405b5
Citera
2022-04-22, 22:16
  #294
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Tror du verkligen på det så borde du söka hjälp, den som tror/trott att Ryssland INTE skulle ta över skurkstaten Ukraina borde börja fundera över hur deras verklighetsuppfattning fungerar. Och verkligheten är inte den förljugna rapportering som massmedia förmedlar...
Det enda som är intressant är om det hela skapar ett sk världskrig, precis som vissa krafter vill och behöver.
Taktiken är mer eller mindre detsamma som 1939...pöbeln svalde det då, frågan är om dom gör det nu, spännande är det i vilket fall.
Jo, då får jag nog flytta in på dårhuset hos dig ditt jävla rysstroll.
Citera
2022-04-23, 06:33
  #295
Avstängd
wwrs avatar
Zelensky varnar för att "Ryssland vill erövra fler länder" men det har inte Ryssland talat om. Moldaviens UD kallar upp den ryske ambassadören och uttrycker oro. Men inte heller där har Ryssland några motsättningar. Det verkar som om Ryssland tar de omstridda områdena.

Mitt intryck är i alla fall att situationen har lugnat ned sig. Men det är inte säkert att det fortsätter så. Börsen fortsätter rasa, men den har blivit en allt sämre indikator på världsläget då i alla fall jag anser att den manipuleras av penningstarka aktörer. Storbritannien öppnar ambassaden i Kiev igen.

Hur lång tid det tar att erövra Donbas vet vi inte. EU verkade tro på ett par veckor. Kanske går det snabbare?

20.000 civila påstås ha dött i Mariupol. Förhållandevis få bilder av strider. Dagens artiklar illustreras av en blåhårig, kvinnlig soldat med munskydd, utan hjälm. Hårfärgen ser nästan shoppad ut (?), men det är jag inte säker på. (Den verkar nästan avsiktligt dåligt shoppad. Det kanske beror på något annat. Kan det blonda verkligen ha vuxit ut på det sättet.)

https://www.theguardian.com/world/li...088371a5f408f5

http://imgur.com/a/YO0Pl2U
http://imgur.com/a/hjdVGv7
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-23 kl. 07:26.
Citera
2022-04-23, 13:19
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Håller med, jag kan heller inte se hur detta skulle kunna ta slut. Möjligen är enda chansen någon slags uppdelning likt i Korea där det råder någon slags terrorbalans som kväser fortsatt krig men utan att någon sida ger upp sina officiella krav. Ett permanent krigstillstånd fast utan mycket krigande.

Jag tror för övrigt inte Zelensky hade kunnat gå med på att ge upp Donbass även om han framöver såg det som enda chansen för fred. Han hade blivit mördad omgående av SBU eller nån milisgrupp och ersatt av någon som rev upp avtalet han ingått.

Lågintensiv krigföring under många år, ökat hat mellan ryssar och ukrainare, eventuell "inofficiell" delning av Ukraina då Krim och Donbass står under rysk kontroll. Förvirrat för de ryskspråkiga och tidigare ryssvänliga som drabbas minst lika hårt av kriget som ukrainarna och som nu till stor del uppfattar sig som angripna av de egna. Såvitt man begriper har de flesta ryssvänliga ingen större lust att tillhöra Ryssland, åtminstone inte idag. Ryssar i Ryssland är helt inneslutna i Putins propaganda, och USA:s inblandning spelar ju Putin i händerna på så vis att det inte är ukrainska vapen utan amerikanska.
Jag tror ärligt talat inte att det här kan sluta annat än väldigt illa.

En eventuell delning av Ukraina då Ryssland skulle få Krim och Donbass hade nog kunnat vara möjlig före invasionen, åtminstone inte helt omöjlig, med FN:s hjälp. Idag, nej knappast.
Citera
2022-04-23, 13:24
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Som läget är nu är det ju perfekt för oss som hela tiden hotas av Putin.

Låt ukrainarna mala ner Putins krigsmakt till Andorras nivå, så behöver inget land längre hotas av ryssen inom överskkådlig tid.

Putte har ju redan blivit av med 30% av hela krigsmakten och 60 % av alla moderna vapen som kryssningsmisser, smarta bomber mm.

Om inte Ukraina om nåt halvår kastat ut ryssen så har han bara sina kärnvapen kvar.

Ja visst går det dåligt för Ryssland och Putins krigsmakt håller på att malas ner. Vi här i Sverige hotas inte av Putin. Det han är intresserad av är att återupprätta det forna sovjetunionens gränser, vilket inte ser ut att lyckas särskilt väl. Baltikum har han inte en chans att ta. Finland och Sverige är han inte intresserad av. Ett NATO-inträde kan han förstås bli provocerad av. Då återstår bara kärnvapen.
Jag var tidigare för ett svenskt natointräde men har ändrat mig, idag skulle det bara vara destruktivt. Och dyrt oc kså
__________________
Senast redigerad av Woodwardbernstein 2022-04-23 kl. 13:34.
Citera
2022-04-23, 13:28
  #298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det tog ju dessutom typ 3½ år mellan att Saddams staty i Bagdad vräktes omkull och att mannen själv hängdes.

Men jag håller helt med om din poäng, kriget var inte avslutat för att Saddam hade körts ut - det var bara den inledande fasen som nådde en kulmen. På samma sätt som att ryska revolutionen 1917 inte alls var över när tsaren abdikerade.

Ja det hade jag glömt, det tog flera år. Minns mycket väl löpsedlar med den vräkta statyn och rubriker som: SLUTET. Alla med huvudet på skaft insåg att det bara var början på ett stort elände. Inbördeskrig, massor med civila dödsoffer även på grund av sanktionerna, och IS uppstod ur spillrorna.

För att inte bli OT: jämförelsen med Mariupol är relevant, eftersom vi fortfarande inte ser slutet på det här kriget. Jag befarar att både ryskt och ukrainsk nationalism (säga vad man säga vill men även den ukrainska nationalismen haft inslag av fascism och nazism) kommer att förvärras.
Citera
2022-04-23, 13:37
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja det hade jag glömt, det tog flera år. Minns mycket väl löpsedlar med den vräkta statyn och rubriker som: SLUTET. Alla med huvudet på skaft insåg att det bara var början på ett stort elände. Inbördeskrig, massor med civila dödsoffer även på grund av sanktionerna, och IS uppstod ur spillrorna.

För att inte bli OT: jämförelsen med Mariupol är relevant, eftersom vi fortfarande inte ser slutet på det här kriget. Jag befarar att både ryskt och ukrainsk nationalism (säga vad man säga vill men även den ukrainska nationalismen haft inslag av fascism och nazism) kommer att förvärras.
Litet off topic till, men ett av mina favoritminnen från den tiden är från första dagen av Saddams rättegång. Han godkände ju inte domstolens legitimitet, och följande replikskifte utspann sig mellan domaren och den inburade Saddam. Tolkat till engelska av BBC News - jag såg det här live:

Domaren: Mr Saddam, please!! Answer the questions, and would you mind stating your name? This is a courtroom, we have business to get on with here.
Saddam Hussein: You know me. You're an Iraqi, so you bloody well know who I am.



(en god vän som hade flytt från Irak under 90-talet påpekade för mig att "domaren talar vårdad klassisk arabiska, medan Saddam låter som en hamnarbetare". )
Citera
2022-04-23, 13:52
  #300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Litet off topic till, men ett av mina favoritminnen från den tiden är från första dagen av Saddams rättegång. Han godkände ju inte domstolens legitimitet, och följande replikskifte utspann sig mellan domaren och den inburade Saddam. Tolkat till engelska av BBC News - jag såg det här live:

Domaren: Mr Saddam, please!! Answer the questions, and would you mind stating your name. This is a courtroom, we have business to get on with here.
Saddam Hussein: You know me. You're an Iraqi, so you bloody well know who I am.



(en god vän som hade flytt från Irak under 90-talet påpekade för mig att "domaren talar vårdad klassisk arabiska, medan Saddam låter som en hamnarbetare". )


Påminner om Michael Corleones hotfulla ord till Kay Adams när hon vill skiljas:
Citat:
Don't you know who I am?

Problemet med jämförelser mellan stormakters krigföring är som bekant att det per automatik uppfattas som ett försvar för Ryssland.
Mariupol är en tragedi det med, det finns vissa likheter: till exempel att det existerade en reell etnisk konflikt mellan ryssar och ukrainare, med inslag av förtryck mot den rysktalande befolkningen. Just det som Putin utnyttjar för att legitimera sin illegitima invasion. Det gjorde det även mellan shiiter och sunniter i Irak.
Men hur konflikten mellan ukrainare och ryssar kommer att utvecklas är det omöjligt att sia om. Majoriteten av den ryska befolkningen i Ukraina vill inte bli befriade av Ryssland, det verkar stå klart. Men det är inte säkert att de får det så lätt ändå i Ukraina, hur det än utvecklas. Man kan även snegla på den ukrainska demonstrationen mot att Marina Ovsyannikova fick anställning på Die Welt.
Hur representativ den nu är för hur ukrainare ser på ryska "botgörare".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback