2022-04-22, 18:02
Moderator
-Info-s avatar
För er som vill ha lite fakta om vad USA har gett och ska ge till Ukraina:

Citat:
U.S. Department of Defense

Fact Sheet on U.S. Security Assistance for Ukraine (Roll Up) As of April 21, 2022

https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3007664/fact-sheet-on-us-security-assistance-for-ukraine-roll-up-as-of-april-21-2022/
Citera
2022-04-22, 18:03
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Om det går behöver vi skaffa oss mer kunskap om dom mystiska bränderna i Ryssland som träffar i vart fall två fabriker som har med kriget att göra. Den tredje branden i en kemifabrik är jag osäker på men visst kan det vara tillverkning av raketbränslen. Jag tror dock inte att Ukraina har sådana resurser att dom kan slå ut fabriker i Ryssland utan det måste vara någon inhemsk kraft som vill stoppa kriget eller krigen.

2) 72 artilleripjäser och 144000 granater från USA låter bra men när jag såg "dragfordon" då drog jag öronen åt mig. Låter som häst och vagn i stil "How the West was won" eller "Lilla Huset på prärien"..... ....Det fattar ni väl experter här på flashback att det måste vara självgående artilleripjäser och det är bråttom nu. Bort med häst och vagn.
I operation(aktiv tjänst) så drar man oftast ett sekundärt batteri(howitzers/haubitzar) med sig med hjälp av varje mobilt batteri.Sedan ställer man upp den såkallade fasta linjen med dessa,och använder sedan de mobila till att verka som preciserad eld,alternativt skapa momentum genom supression.Vice versa också.
Citera
2022-04-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Putin erbjöd alla fred om dem lägger ner sina vapen när han skapade sin militära operation. Så det var Ukraina som inledde striderna inte Ryssland som dessutom har all rätt enligt mänsskliga konvenstioner att gå in i Ukraina eller ska vi kalla en örn för en fjäder. Malorossija och novorossija
Ryssland har helt enkel stulit landet från det Ukrainska folket och det är självklart ett brott mot folkrätten.
Eller tycker du man bara kan gå in till grannen och säga. Hej jag vill er inget illa. Om ni bara flyttar ut ur huset så att vi kan flytta in så lovar jag att inte döda er.
Citera
2022-04-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Betänkt då att Ryssland invaderade Ukraina helt utan att låta någon diskutera det över fikaborden.Betänk att inte en endaste ryskt medborgare får LOV att varken tycka eller tänka.Betänk att ett fåtal personer,inte ens hela duman(riksdagen/regeringen) fick lov att veta om beslutet om att invadera ett helt land.Ja,vart är Ryssland påväg?

Du verkar inte ha läst på! Det finns massor av info på nätet om attackerna på befolkningen i Dunbass utförda av den Ukrainska militären sedan 2014. Varför undersöker du inte innan du skriver en massa skit?

Sedan Zelensky kom till makten med hjälp av väst så har inget blivit bättre i landet. Snarare tvärtom!

Och! Gör en självrannsakan! VEM startar flest krig över ett år?

Inte heller så svårt! Nu börjar det bli jobbigt för mig att vara förskolelärare så stoppar här!
Citera
2022-04-22, 18:05
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Så gott som alla i norden har rysk blodslinje, om du vill tala DNA. Så du och jag är ryssar .

Det är ju tvärtom. Ryssland är grundat av svenskar, eller rättare sagt, ett svenskt herrefolk blev valda av de underlägsna ryssarna att bli deras ledare, vilket lade grunden till att Ryssland utvidgades till att vara ett framgångsrikt rike under ett antal hundra år. Sen har såklart inaveln ökat tillsammans med stor inblandning av människor av låg kvalitet så Ryssland av idag lever endast på en stolthet över svunna tider. Ryssarna skulle nog behöva lite ny nordeuropeiskt ledarskap. Vi i Norden kan kollektivt erbjuda oss att styra ett land, så att ni kommer på fötter. Om några hundra år är ni kanske redo att ta hand om er själva
Citera
2022-04-22, 18:06
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UkroNazi
Ok. jämför två nyheter:
Ygeman om SD-förslaget: ”Bara Hitler som provat”
https://omni.se/ygeman-om-sdforslaget-bara-hitler-som-provat/a/jaE5zq
det handlar om ett förslag att utvisa en familj av kriminel
och
M-riksdagsman vansinnig på ryska turister: ”skojade och skrattade”
https://aktuelltfokus.se/m-riksdagsman-vansinnig-pa-ryska-turister-skojade-och-skrattade/
det handlar om ett förslag att utvisa ryska turister

Man bör utvise er ryssparasiter fr ALLA europeiska länder! Turista i Vorkuta och Magadan istället!
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, smäller i Kherson, kan det vara Ukrainska grabbar som är på lite bushumör och eldar upp lite tanks tro?

https://liveuamap.com/en/2022/22-april-reports-of-explosions-in-kherson

Känns som att de hårdaste striderna kommer vara där nu de närmaste dagarna.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, smäller i Kherson, kan det vara Ukrainska grabbar som är på lite bushumör och eldar upp lite tanks tro?

https://liveuamap.com/en/2022/22-april-reports-of-explosions-in-kherson
Stämmer bra

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1517526595648606209
Citera
2022-04-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Putin erbjöd alla fred om dem lägger ner sina vapen när han skapade sin militära operation. Så det var Ukraina som inledde striderna inte Ryssland som dessutom har all rätt enligt mänsskliga konvenstioner att gå in i Ukraina eller ska vi kalla en örn för en fjäder. Malorossija och novorossija
du är om möjligt än mer förljugen än själv, Ukraina som inledde striderna? Såg du inte när putler sa han ska inleda en special operation? Det var det som är inledningen till striderna!
Citera
2022-04-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ingen häst och vagn...

Hoppas det blir bra. Kriget blir långvarigt så det behövs vapen speciellt anpassat för Ukraina.
Citera
2022-04-22, 18:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
För er som vill ha lite fakta om vad USA har gett och ska ge till Ukraina:

Det är en rejäl laddning med prylar de har åtagit sig att leverera, drygt 30 miljarder SEK. Vet man hur mycket som kommit fram till Ukraina ännu?
Citera
2022-04-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Självgående artilleri är bättre i nästan alla aspekter. Men fältartelleri är
1) Billigare att tillverka
2) Billigare och enklare att underhålla
3) Mycket enklare att lära sig. Du går ifrån 2-3 veckor till kanske 3 månader för att självgående system.

En liten notis till är att om du har tillgång så är fältartelleri också enklare att förflytta över väldigt stora avstånd då du kan flytta dessa med helikopter etc men du kan oftast dra dessa i högre hastighet än att ha ett självkörande och ofta tungt och splitterskyddat system.

Du verkar insatt. Jag får läsa på bättre. Hoppas att all materiel som kommer inte fastnar i utbildning utan kommer i tjänst mycket snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in