2022-04-22, 11:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg vet ikke om tiltalen vil få et punkt om aktiv villedning av politiet, eller hindring av politiets etterforskning. Men jeg ser ikke for meg at retten skal bruke tid på Tom sier han sa ditt og datt, Tom sier nå at han egentlig mente å si ditt og datt, osv osv. Det er brukt nok tid på den mannen allerede.

Han vil få lovens strengeste straff. 21 år. Uansett.

Vel, det kan tenkes det avhenger av THs juridiske status. Han har vel ikke sagt stort
til politiet etter han ble siktet. Hva han har sagt i egenskap av fornærmet/vitne kan
tenkes å være av mindre relevans for selve tiltalen, jeg vet ikke, jeg er ikke juridisk
kompetent på noe slags vis. Men det bør jo være ganske åpenbart at disse avhørsrundene
i februar 2019 må ha vekket mer enn bare mistanker hos politiet. Så det er nok inkludert
i etterforskningsmaterialet, og har kanskje en viss vekt i forhold til politiets videre strategi.

Kom det forresten noensinne noen oppdatering på likfunnet fra Malmøya?

Edit: fant artikkel fra Nordstrands Blad. Levningene er identifisert, men politiet ønsker ikke
å gi noen opplysninger utover det.

Sitat:
– Undersøkelser som er gjort av beinrestene, har bekreftet identitet på en person som tidligere er meldt savnet. Av hensyn til pårørende ønsker ikke politiet å si noe mer om kjønn, alder eller gå nærmere inn på omstendigheter rundt hvordan personen døde, forteller Lisbeth Aasheim, Avsnittsleder ved etterforskningsseksjonen for drap til Nordstrands Blad.
Etterforskningsseksjonen for drap, altså. Da kan man vel utelukke at levningene
stammer fra en "vanlig" forsvinning.
Senast redigerad av Svartediket 2022-04-22 kl. 12:08.
Citera
2022-04-22, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Jo, men alt i alt så tyder det på at TH hele tiden har gått på psykofarma. Altså medisin som brukes i psykiatrien. Og ikke bare etter hendelsen slik som du antyder. Mulig han har brukt ekstra medisiner i tillegg, f.eks. Valium etc. . Han måtte jo trossalt kjøres fram og tilbake fra jobb den dagen det var pjuskeforhør.
I og med at TH tryglet om at informasjonen om medisinen ikke skulle offentliggjøres, så tyder det på at at medisinen kan ses i sammenheng med det han er siktet for, og at det ikke dreier seg om medisiner for høyt blodtrykk, blodfortynnende, hjertemedisiner, astmamedisin etc.
Det må nesten være psykiatriske medisiner. Antipsykoptiske medisiner, Bensopreparater og hva de heter alle disse stoffene. Dette med at TH var fritatt fra verneplikt er jo også noe som tyder på at det har vært psykiatri inni bildet i alle år. Normalt hvis man absolutt ikke kan/vil være i førstegangstjeneste, så blir man satt til siviltjeneste, men her har altså TH unngått hele verneplikten.
Utifra det du skriver, forstår jeg at du ikke vet hvilke medisiner TH evt har brukt før og etter hendelsen.

Og det stemmer ikke at jeg forsøker å få det til å se ut som at det ikke var medisiner både før og etter hendelsen.

Uansett trenger ikke dette ha noen relevans for saken. Det kan være mange årsaker til medisinbruk. Og det er mer vanlig enn du tror. Her er mange nyanser.
Vi vet ikke engang om det er tilfelle at TH har brukt medisiner i det heletatt.

Det er ikke engang sikkert at alle opplysningene som har blitt publisert er tilfelle. Alarmselger-historien er ett eksempel på det.

Noen vil ikke engang fortelle hvor mye penger de har fått tilbake på skatten. Ikke engang til familien. Så jeg ser ingenting unaturlig ved at man ikke ønsker at offentligheten får tilgang til legejournalen din. Uansett hvilke medisiner og sykdommer det er snakk om, eller ikke.

Det skal heller ikke være skambelagt å være syk. Hverken psykisk eller fysisk. Det finnes både psykiske og fysiske sykdommer som kan være av veldig personlig art. Det er nok årsaken til at helseopplysninger er taushetsbelagt.

Kan ikke tolkes mistenkelig at TH ønsker å holde helseopplysningene borte fra offentligheten. Han er jo hverken i varetekt eller tiltalt.
Citera
2022-04-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Vel, det kan tenkes det avhenger av THs juridiske status. Han har vel ikke sagt stort
til politiet etter han ble siktet. Hva han har sagt i egenskap av fornærmet/vitne kan
tenkes å være av mindre relevans for selve tiltalen, jeg vet ikke, jeg er ikke juridisk
kompetent på noe slags vis. Men det bør jo være ganske åpenbart at disse avhørsrundene
i februar 2019 må ha vekket mer enn bare mistanker hos politiet. Så det er nok inkludert
i etterforskningsmaterialet, og har kanskje en viss vekt i forhold til politiets videre strategi.

Kom det forresten noensinne noen oppdatering på likfunnet fra Malmøya?

Vet ikke. Vanskelig å få med seg alt i disse dager. Krig i Ukraina. Opptøyer i Sverige. Putin truer alle veier.

Når det gjelder TH, så tror jeg han har løyet så mye om så mangt, at enhver uttalelse han måtte finne på å komme med nå, er blitt irrelevant.

Unntaket måtte være om han skulle komme med en full tilståelse. Som jeg ikke tror vil skje.

Jeg synes ikke han fortjener den oppmerksomheten han får og har fått.
Citera
2022-04-22, 12:32
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Vet ikke. Vanskelig å få med seg alt i disse dager. Krig i Ukraina. Opptøyer i Sverige. Putin truer alle veier.

Når det gjelder TH, så tror jeg han har løyet så mye om så mangt, at enhver uttalelse han måtte finne på å komme med nå, er blitt irrelevant.

Unntaket måtte være om han skulle komme med en full tilståelse. Som jeg ikke tror vil skje.

Jeg synes ikke han fortjener den oppmerksomheten han får og har fått.

Jeg fant en artikkel, og oppdaterte innlegget mitt kanskje etter at du skrev denne.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Edit: fant artikkel fra Nordstrands Blad. Levningene er identifisert, men politiet ønsker ikke
å gi noen opplysninger utover det.

Sitat:
– Undersøkelser som er gjort av beinrestene, har bekreftet identitet på en person som tidligere er meldt savnet. Av hensyn til pårørende ønsker ikke politiet å si noe mer om kjønn, alder eller gå nærmere inn på omstendigheter rundt hvordan personen døde, forteller Lisbeth Aasheim, Avsnittsleder ved etterforskningsseksjonen for drap til Nordstrands Blad.
Etterforskningsseksjonen for drap, altså. Da kan man vel utelukke at levningene
stammer fra en "vanlig" forsvinning.
Citera
2022-04-22, 12:35
Medlem
Et av de sterkeste argumentene for at TH er uskyldig er Politiets etterlysning av GM med spesiell kryptokompetanse kombinert med evne til vold. De mener det ikke var mange kandidater til dette i 2018. Dette peker så langt jeg kan se bort fra TH, og også RU.
Man kan kanskje hevde at TH fortsatt kan være bestiller, og RU som mellommann til disse kryptokriminelle, men denne etterlysningen peker etter min mening mot en GM (en eller flere personer) som har hatt totalansvar for både kryptorigg og voldshandling, hvilket i hvertfall er i motstrid til teorier om at TH selv har vært delaktig i voldshandling mot AEH og at RU skulle ha satt opp kryptorigget bevisst eller ubevisst.
Citera
2022-04-22, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Nå var det TH selv som kom med "forklaringen" på hvorfor han ikke hadde en mobiltelefon politiet kunne nå ham på. "I forbauselsen" hadde han "glemt" mobiltelefonen på kontoret. Det var visst veldig mye styr med alle de sentrale telefonene, tilfeldigvis akkurat den dagen.
Kan jo være han mente på kontoret hjemme. I forbauselsen i S4 kanskje?

Jeg har lest i den "berømte" boken, at politiet fikk kopi av mobilloggen til HHB1 og TEH, da de møtte politiet ved kommunehuset, før de dro videre med politiet til hotellet i Lillestrøm.
Så det kan jo være at opplysningene vi har fått er litt upresis.

Hvorfor trengte politiet nå TH på mobil? TH tok kontakt med politiet via telefon, for så å møte politiet fysisk på Shellstasjonen. Deretter dro han videre til hotellet sammen med politiet. Da var altså familien under beskyttelse, og politiet var i kontakt med TH og øvrige familie.

Det må være mobilen i S4 det er snakk om.

Politiet hentet en mobil i S4 etterpå møtet med TH, uten at TH fikk vite om det. Dette står i boken.

Det er denne mobilen i S4 TH dro fra i forbauselsen, er min spekulasjon. Det høres logisk ut synes jeg.

Så spørs det om politiet trengte mobilen pga telefonloggen eller om det var for å nå TH..?
Citera
2022-04-22, 13:07
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Utifra det du skriver, forstår jeg at du ikke vet hvilke medisiner TH evt har brukt før og etter hendelsen.

Og det stemmer ikke at jeg forsøker å få det til å se ut som at det ikke var medisiner både før og etter hendelsen.

Uansett trenger ikke dette ha noen relevans for saken. Det kan være mange årsaker til medisinbruk. Og det er mer vanlig enn du tror. Her er mange nyanser.
Vi vet ikke engang om det er tilfelle at TH har brukt medisiner i det heletatt.

Det er ikke engang sikkert at alle opplysningene som har blitt publisert er tilfelle. Alarmselger-historien er ett eksempel på det.

Noen vil ikke engang fortelle hvor mye penger de har fått tilbake på skatten. Ikke engang til familien. Så jeg ser ingenting unaturlig ved at man ikke ønsker at offentligheten får tilgang til legejournalen din. Uansett hvilke medisiner og sykdommer det er snakk om, eller ikke.

Det skal heller ikke være skambelagt å være syk. Hverken psykisk eller fysisk. Det finnes både psykiske og fysiske sykdommer som kan være av veldig personlig art. Det er nok årsaken til at helseopplysninger er taushetsbelagt.

Kan ikke tolkes mistenkelig at TH ønsker å holde helseopplysningene borte fra offentligheten. Han er jo hverken i varetekt eller tiltalt.

Det var visst et ømt punkt dette med THs psykiatri-medisiner.
Citera
2022-04-22, 13:09
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Och psykofarmaka i samband med sömntabletter och i bland alkohol kan framkalla hat och mordbenägenhet

Alkohol og slike psykiatrimedisiner høres ut som en dårlig kombinasjon.
Han har nok drukket mye. Derfor hans lilla nese. Det er vel hudsykdommen Rosacea som gjør nesen slik når det drikkes mye.
Citera
2022-04-22, 14:44
Avslutad
Citat:
Det var visst et ømt punkt dette med THs psykiatri-medisiner.
Tøv, det er jo ikke mine helseopplysninger det er snakk om her. Usaklig kommentar fra deg. Igjen!

Jeg ønsker at saken blir løst! Ikke noe annet!
Citera
2022-04-22, 15:21
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Tøv, det er jo ikke mine helseopplysninger det er snakk om her. Usaklig kommentar fra deg. Igjen!

Jeg ønsker at saken blir løst! Ikke noe annet!

Nei, nettopp, det er ikke dine helseopplysninger, så hvorfor er det ubehagelig for deg at det snakkes om at TH har psykiske problemer, bruker psykiatri-medisiner, og ble fritatt fra verneplikt?
Du ønsker at saken skal bli løst sier du, men det virker som at det er viktigere for deg at det ikke skal være TH som er drapsmann eller er bakmann som har fått hyrt inn folk.
Citera
2022-04-22, 15:31
Avslutad
Citat:
Nei, nettopp, det er ikke dine helseopplysninger, så hvorfor er det ubehagelig for deg at det snakkes om at TH har psykiske problemer, bruker psykiatri-medisiner, og ble fritatt fra verneplikt?
Du ønsker at saken skal bli løst sier du, men det virker som at det er viktigere for deg at det ikke skal være TH som er drapsmann eller er bakmann som har fått hyrt inn folk.
Nei, vi diskuterer, og jeg gir uttrykk for hvordan jeg ser saken.
Dette ang verneplikt er bare spekulasjon. Det kan godt være at TH ikke var i militæret pga utdanning.
Vet vi at TH ikke har vært i militæret? Jeg vet i så fall ikke noe om det. Har ikke blitt offentliggjort slike opplysninger.
Citera
2022-04-22, 15:40
Medlem
Citat:

Ja, første bud for å få saken løst er å forholde seg til fakta i saken.

Da er det jo påfallende hvordan noen alltid nekter å forholde seg til helt enkle detaljer, sånn som den "gjenglemte" mobilen på Futurum, DNA under knehasene osv, osv. Alt sammen forsøkes bortforklart. "Pussig nok" er det alltid de samme som har problemer med fakta i saken.

Akkurat sånn som TH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in