Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Det kan vara helt omöjligt att förstå varför ledningen agerar som de gör. Politiker fattar ju offentligt besluten. Men bakom dessa finns privatpersoner och privat vinning. Teoretiskt kan det finnas ryska familjer som tjänar på att Ryssland förlorar kriget. Ryska politiker kan mycket väl ta order från dessa familjer. Men detta är inget nytt. Det gäller väl alla nationer.
Man får också tänka på att Ryssland spelar för två olika publiker. Att komma med hotfulla uttalanden mot omvärlden och skramla med kärnvapen går hem hos hemmapubliken. Ryssarna är mitt uppe i en krigspsykos och köper det med hull och hår. På det viset kan man också avleda dem från hur dåligt det går i kriget.
Utrikespolitiskt sett är det komplett efterblivet förstås, där har Ryssland bara att förlora på ett sådant beteende. Men den mjölken har man ju redan spillt vid det här laget så det spelar kanske inte någon större roll just nu. Det är hemmaopinionen som man är mest orolig för skulle jag tro.
Hitler blev besatt av avancerade vapen mot slutet, men Wunderwaffe dränerade egentligen bara statskassan och accelererade förfallet ytterligare. Jag tror vi kan se vissa likheter med Putin nu.