2022-04-22, 09:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här ser du en strv ta hem en annan strv. Du har säkert rätt i att drivlinan på vissa tanks inte klarar det. Jag har själv dragit fri leoparder ett par gånger när de kört fast helt med den jag körde, men det är så klart en annan sak att göra det flera kilometer.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/t8z2qd/captured_tanks_are_transported_from_the_base/
Du ger ett bra exempel som belyser mysteriet varför ryssarna lämnar sina vagnar, för i många fall står de ju på vanlig väg eller i alla fall platt terräng (vilket är vad din film visar!)

Min hypotes om brist på bärgningsfordon var alltså av allt att döma fel; det kan inte förklara hur Ukraina ökat sitt antal pansarfordon.
Citera
2022-04-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Varför råder brist på varor som de bör kunna tillverka själva? Är det något Ryssland inte lider brist på är det trä.

För att dom satsat obscena mängder pengar på vapen och skitit i att bygga ett samhälle som fungerar förmodligen.
Citera
2022-04-22, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UkroNazi
I Sverige uppmanade att börja bomba ryska städer!
Anders Åslund (https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_%C3%85slund)
@anders_aslund
My humble advice to NATO would be:
1. Give all the arms you can asap to Ukraine.
2. Open the Black Sea ports of Ukraine for normal shipping.
3. Bomb relevant Russian cities preventively to make sure that Putin does not use chemical arms or nukes.
Wake up! We are at this stage.
https://archive.ph/DKlrz#selection-839.0-899.277

Kanske måste Ryssland påbörja ett förebyggande bombardemang av svenska städer så snart som möjligt? Vad tror du?

1. Mr. Åslund är de facto en statsanställd i USA och formellt President Bidens undersåte. Möjligen kanske tjänar mer någon amerikansk falang, typ Brezisnky-gänget eller liknande.

2. Dessutom är han totalt inkompetent eller spelar inkompetent i något maktspel.

3. (1.) i hans förslagsmängd vore synnerligen korkat och endast syftat till att ge pres. Z eget kapital eller något att förhandla med Ryssland om.

4. (2.) Detta är i princip en militär omöjlighet.

5. (3.) Varför inte föreslå ett "lemmings-hopp" utför en ättestupa istället?, föregå med gott exempel? ännu ett exempel på total ansvarslöshet.

6. Färdig flashbackat!
Citera
2022-04-22, 09:38
Medlem
Människor som har flytt från Mariupol. De har levt i bunkrar i 8 veckor. Allt är förstört. En säger att 50000 är kvar i staden. Detta är vad ryssarna kallar befrielse.

https://www.youtube.com/watch?v=GMBUj9TyHnY
Citera
2022-04-22, 09:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Både Zelensky och Putin ser helt wrecked ut av det här kriget.

Känns som båda sidorna har det jävligt jobbigt och att deras enskilda vinster inte täcker upp deras förluster moraliskt.

Ryssarna har vunnit Mauriopol men so what liksom åtagandet att bygga upp staden igen är större än vad det var att erövra den

Ukrainarna har varit jävligt bra på försvara sig på vissa ställen men sydöstra flanken känns hopplöst för dem det verkar inte heller som att armen är så sugen på offensiva äventyr vilket man till viss del kan förstå av alla videos som kommit från Mauriopol med civila där som anklagar den Ukrainska sidan för det ena och andra.

Man undrar ju med vilka städer ryssarna är sugna på mer och är det värt att jämna dem med marken för uppnå det.

Vilken meningslös skitkonflikt detta är det är uppenbart att Ukraina inte utgjorde något hot mot Ryssland när de inte ens kan få till en rejäl motoffensiv på hemmaplan, samtidigt som Ryssland är helt oförmögna att ta hela Ukraina pga hearts and minds. Och om de nu lyckas ta lite delar inte kan väl en landbrygga till Krim vara värt förstörda relationer med ett grannland och världen generationer framöver. Turismen på Krim har redan tagit en stor smäll sen 2014 nu kommer typ ingen vilja åka dit alls.
Delar i huvudsak din syn på detta.

Det må vara cyniskt av mig, men jag förstår det som att Ukraina varit förberett på att Ryssland ska anfalla förr eller senare, och att det finns personer som tom. välkomnat det. Om Ukraina visar sig värdigt i krig med Ryssland tjänar man på det i relationen till västvärlden. Samtidigt är det väl Rysslands "fel" i det att det ju var ett ryskt angrepp man väntade. Jag avstår från att gå in på det här vanliga om krigets verkliga orsaker, med valet i Ukraina, Majdan, Nato-frågan, die Nazis im Osten osv. Låt oss fokusera på det som är mest konkret: Det är ett krig som pågår just nu. Det är ett faktum.

Min bedömning är också att Ryssland inte kan gå all-in. Förstörelsen kunde vara ännu större. Det verkar även svårt för Ryssland att vinna en avgörande seger mot Ukraina som nation. Man säger att ryssarna reviderat sina planer... Jag har vacklat i fråga om det. Om vi bestämmer oss för att specialoperationen syftade till att demilitarisera och "denazifiera" Ukraina har den hittills inte varit superframgångsrik. Att ockupera Donbass samt upprätta en landkorridor till Krim kan man dock lyckas med. Risken finns att kriget pågår länge.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-04-22 kl. 09:40.
Citera
2022-04-22, 09:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ukraina kommer köra sin human-shield-teknik.
Ukraina kör ingen sådan taktik. Ryssorcherna har skjutit ihjäl civila när de försökt fly Mariupol. Det har skrivits om det i flera veckor och nu finns det satellitbilder på när de gräver massgravar. Ryssarna är verkligen djur.
Citera
2022-04-22, 09:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du ger ett bra exempel som belyser mysteriet varför ryssarna lämnar sina vagnar, för i många fall står de ju på vanlig väg eller i alla fall platt terräng (vilket är vad din film visar!)

Min hypotes om brist på bärgningsfordon var alltså av allt att döma fel; det kan inte förklara hur Ukraina ökat sitt antal pansarfordon.

ja, jag har också funderat på samma sak. Jag landar i möjligheterna:

1) Ukraina ljuger. Stöd: Jag kollade på Oryx, vid ett tillfälle i starten av kriget var ration förlust/övergiven över 1:3 vid vissa stridsvagnstyper. Låter helt orimligt. Det är också lätt att fotografera vagnar som är hela. Kan även vara lokalbefolkning som fotograferar vagnar som egentligen inte är/var övergivna, där syns bara inga ryssar på bilden just då.
2) Många ryssar deserterade. Kan heller inte helt avskrivas. Om man deserterar struntar man ju fullständigt i att destruera vagnen.
3) Övriga mer "militära" förklaringar. Soppatorsk, motorhaveri, snipers som plockar besättningen...

Jag tror själv att 1) och 3) är de största förklaringarna.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
För att dom satsat obscena mängder pengar på vapen och skitit i att bygga ett samhälle som fungerar förmodligen.
Jo, men det är ju inte Sovjetunionen med planekonomi vi talar om. Ryssland är kapitalistiskt och har marknadsekonomi, om än med inslag av statligt ägande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Enligt en beräkning för några veckor sedan i SvD tar det ca. 700 000 soldater permanent att hålla Ukraina, i och med folkets fientlighet. Så även en mindre del av landet kommer kräva en rejäl militärapparat permanent för att upprätthålla.
Jag undrar om inte det är lite i underkant. I alla fall när soldater börjar försvinna när de patrullerar byarna på kvällarna.
Men hur som helst är det ett bra exempel på hur kört det här kriget är eftersom en rysk BTG har runt 200 infanterister. Ryssland behöver mobilisera sina reserver för att ha möjlighet att hålla Ukraina och det kan man inte göra politiskt. I Donetsk/Luhansk löser man det genom att tvångsrekrytera lokalbefolkningen men där finns det snart inte några levande män kvar i den här takten.

Det är en idiot som planerat det här kriget.
Citera
2022-04-22, 09:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina kör ingen sådan taktik. Ryssorcherna har skjutit ihjäl civila när de försökt fly Mariupol. Det har skrivits om det i flera veckor och nu finns det satellitbilder på när de gräver massgravar. Ryssarna är verkligen djur.

Kolla lite vittnesbörder från Mariupol, t ex Lancaster eller andra (ja, jag vet, nästan alla är ryssvänliga). Står helt klart att ukraina kallt använt civilbefolkningen.
Citera
2022-04-22, 09:48
Medlem
Reimers avatar
Rysslands stridsförmåga rasar snabbt, håller Ukraina ut och väst levererar mer vapen så vänder snart situationen till Ukrainas fördel.

Citat:
DATA: Russian combat power remaining in Ukraine (troops, weapons and military equipment), per a senior U.S. defense official

Feb 24 - 100 percent
March 11 - 90 percent
March 15 - 90 percent
March 22 - 89 percent
April 12 - 80 percent
April 19 - 75 percent

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Omgrupperingen för Ryssland har säkert planat ut nedgången men tiden och effektiva vapen bör tala för Ukraina.
Citera
2022-04-22, 09:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han försökte det på NK. Det var väldigt nära krig där. Eller så var det bara dumheter från Trump. Han var väldigt okunnig när det gäller utrikespolitik. Han hade en väldigt simplistisk syn. Dock verkar han ha backat då NK fick vad dem ville. Så där kan man säga 1-0 till NK.

Trump verkar också på gott och ont varit väldigt rädd för kärnvapen. Men samtidigt tyckt att man kunde använda dem mot de som inte hade några.

Det väldigt svårt att veta hur Trump hade agerat under nuvarande krig. Även om han hade varit Trump bitch så har presidenten svårt att gå emot systemet i USA. Dvs uppbyggda kulturen/ideologin inom militären och UD. Även om presidenten har mycket att säga till om när det gäller utrikespolitik. Troligen hade han nog dragits in i kriget på Ukrainas sida precis som situationen är nu. Men vi får aldrig veta. Men hade kanske tvingat Ukraina att gå med på saker som de inte ville och kanske hade Putin nöjt sig. Vi får aldrig veta.

Det hade kanske varit bra om Biden hade varit lite Madman innan kriget och fått Putin att backa, men det hade varit inrikespolitiskt svårt för Biden. Hur som helst det är alltid lätt att vara kritisk efteråt när man har facit. Detsamma gäller Putin. Tänk om Ukrainarna och zelinsky hade givit upp, då hade Putin varit vår nya Napoleon. Att mäta någons sidas stridsvilja är svårt.
Kommentar:
Det förekommer en oroande revisionism om Trump och hans hållning mot Ryssland som mynnar ut i att han skulle stått upp bättre mot Ryssland (för att han är tuff/oberäknelig/Trump…). Detta är ju extremt besynnerligt i fallet Ukraina eftersom Trump bara dagarna före invasionen kallade Putins annektering av Donbas för ”genialisk”. Dessutom stoppade han vapenleveranser till Ukraina från egna inrikespolitiska motiv, vilket ledde till försök till riksrätt. Ingen kan veta säkert vad Trump hade gjort, men ”if it walks like a duck, and talks like a duck it is probably…” en Putin-allierad.

En längre genomgång av Trumps slingrande om Rysslands aggression mot Ukraina finns här:
https://nymag.com/intelligencer/2022/04/trump-sees-very-fine-people-on-both-sides-of-ukraine-war.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in