Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Jag gillade inte alls Tegnells inställning när svininfluensan kom. Tyckte att både han och Annika Linde betedde sig klumpigt. Men, jag tror karln har lärt sig en del sedan dess. Om man har lyssnat noga på vad han säger spontant vid frågor, så är han inte alls någon rabiat vaccinförespråkare. Det är regeringen som legat på mest där.
Ingen har väl sagt att Anders Lindblom slutar, bara att hans nuvarande förordnande avslutas då.
Jag minns en intervju i SR med Tegnell där han pratar varmt om att ge vaccin till yngre och friska personer.
Om frågan om vaccinering till yngre friska ungdomar som har redan haft covid och som har antikroppar säger Tegnell, att vaccinet troligen ger ett längre skydd och är därför viktigt. Att vi ska vaccinera barn och ungdomar handlar tydligtvis om att vi ska kunna börja leva normalt igen, ändå ska ungdomarna vaccineras för deras egen skull. Han också totalt bagatelliserar biverkningarna som barn skulle kunna få. Fast det är just dos två som visat sig ge kunna hjärtmuskelinflammation tycker ändå Tegnell att två doser är viktiga till ungdomar då skyddet blir bättre då.
Intervjun är från 10 sep 2021
https://sverigesradio.se/avsnitt/covidvaccin-for-tonaringar-anders-tegnell-svarar-tonarsforalder-om-effekter-och-biverkningar
Du tror han har lärt sig, men jag har inte sett något som visar på det, tvärt om han vill vaccinera så många barn och ungdomar som bara går. De är ju det han säger. Sedan tror jag inte Tegnell skulle säga något han inte menar. Som ett exempel halloween 2020. Regeringen och FoHM gick ut med att man att barnen inte skulle gå runt och knacka dörr med buss eller godis. Även kungen sa det. Men Tegnell gick ut ensam och uppmanade föräldrar att låta barnen gå bus eller godis. Så vi kan nog lita på att det Tegnell säger menar han också.
Som jag ser det har Tegnell vid något tillfälle gjort ett intryck på dig i en helt annan fråga rörande pandemin. Så därför måste du tillskriva honom åsikter om vaccineringen som passar dig men som han inte verkar besitta. Fast jag kan ha fel, du känner dig själv bäst.
När det gäller Lindblom så har jag uppfattat det som om tjänsten går ut men vad som sedan sker är oklart. Dessa uttalanden skedde dok innan det blev fullständigt klart att WHO inte ville ha Tegnell. Nu är spelplanen ändrad. Tegnell har inget annat bra jobb, kan ju knappas vara nöjd med det karriärs hopp neråt han gjort. Jag har ju ingen aning men om jag skulle tippa tror jag att Tegnell är tillbaka som statsepidemiolog redan till hösten.