Citat:
Ursprungligen postat av
KIBy
håller inte med riktigt, ifrån att inte ha haft koll på Ryssland och knappt Ukraina för några månader sedan så lusläser jag dagligen i princip allt som finns. Har två ukrainska flyktingar boendes nästgårds numera. De brukade bo i Sumy men blev tvungna att fly. vår gode vän och en styvdotter körde över 400 mil tur och retur, fick med sig dessa och två till från polen, från olika flyktinganläggningar. Nu bor de här hos släktingar i trygghet.
Ah, du missförstod mitt otydliga inlägg:
jag menade att de flesta följde konflikten i Donbass med ljumt intresse INNAN 24/2. Nu är väl minst 50% av befolkningen au jour med krigsläget. När vi nu sätter oss in i läget tar det ett par sekunder att fatta läget: hänsynslös kärnvapen- och stormakt på dekis anfaller oprovocerat ett grannland för att störta dess folkvalda regering och annektera territorium. Inte svårt att veta var stödet skall gå.
De Kreml-trogna, å andra sidan, har låtit sig marineras i dess propaganda i åratal och det är MYCKET svårt att släppa tidigare hållning. Allt har ju passat som hand i handske: intolerans mot homosexuella, invandringsmotstånd, manligt våldsideal, stark ledare, motvilja mot USA. Vi kan se omvändelse under galgen av Sd:are och le Pen, medan t.ex. Orban slingrar sig som en mask (trots att hans land är med i Nato!).