2022-04-21, 17:06
Medlem
5 svenskar har dött i kriget.... ....alltihop är Rysslands fel. ....Hur många har skadats?....... Men jag har hört att ungefär 670 svenskar har deltagit i kriget men flera har nog inte varit i dom hetare områdena.

Men är det 20 som slagits ut är det fruktansvärda siffror. Vi måste hämnas.
Citera
2022-04-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
USA kan leverera, nu väntar vi bara på att EU ska få tummen ur arslet och göra samma sak.

https://liveuamap.com/en/2022/21-april-pentagon-says-new-800-million-military-aid-package

EU har väl levererat mängder. USA har mycket större kapacitet att leverera just vapen också än vad EU har, men visst, jag håller med om det går skicka mer.
Citera
2022-04-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Ryska militärens källor, värde = 0
Ukrainska militärens källor, värde = 0

Sant. Och tänkvärt är att det är ukrainska militärens källor vi gör om på våra nyheter.
Citera
2022-04-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Alltså, det är det bra om Ryssland försvagas militärt. Extra bra är sänkta fartyg och eliminerade fallskärmsjägare. Det är sorgligt att unga ryska män behöver dö för att en man har bestämt för att föra krig mot en granne.

Så är det. Att skicka vapen till Ukraina ökar skyddet för alla länder i Rysslands närhet.
Citera
2022-04-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Butja utgör en ringa del av Norra Ukraina.
Kom gärna med en källa istället för grundlösa påståenden.
Visa delar norr om Kiev har man i alla fall hållit ett tag. Inte för att jag vill att det är så. Men det är så och det är välkänt.
Citera
2022-04-21, 17:10
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
"Ryssland ska enligt ukrainska uppgifter förbereda en folkomröstning om "Folkrepubliken Cherson", rapporterar Kronen Zeitung.

Cherson i södra Ukraina ockuperas Ryssland."

Undra om även denna kommer röstas igenom med handuppräckning på den lokala pizzerian med ett 40 tal deltagare som röstar under ockupation?

Ryssarna kommer bussa in ryssar från Ryssland och mot några svettiga rubel tvinga dem rösta på självständighet, även om de vet att det kommer skicka Cherson till misärens bakgård.
Citera
2022-04-21, 17:13
Medlem
Nu är alla Kärnvapen på plats runt Ryssarna
Vid minsta mistanke adjöss med dom underutvecklade ryssarna
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukroswed
Ok. Du är så glad att det så få döda svenskar. Men jag tycker synd om dem fem. De har blivit offer för svensk mediepropaganda och den svenska marionettledningen måste ställas till svars inför anhöriga till dessa lurade människor.

Var jag skrev jag glad, arg eller något annat? Skrev att det var en låg siffra sett till antalet (om det stämmer som skickats dit). Efter sett bilder från kriget hade man ju trott att det skulle varit en hel del. Men eftersom Ukraina inte redovisat några siffror kanske det kommer.

Enda man läst om var en man som var rapporterad saknad. Att det bara varit en sådan artikel kanske gör att det inte är alltför många. Borde ju varit annars många anhöriga i Sverige som hört av sig till media.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Källan är ryska UD, så jag tror vi väntar med att ta detta för sant.
Ryssland har ju inte ens koll på deras egna förluster men de har räknat svenskar?
Sure….
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Exakt! Ju mer vapen Ukraina kan få desto bättre. Var väl även rätt länge sedan Sverige skickade något.

Bästa försvaret för hela EU om Ryssland blir så pass försvagat att det inte kan mucka på trettio år men faran är ju att det kommer ett nytt krig då, freden som slöts efter WWi bäddade för WWii så det gäller att inte skapa en hysterisk revanschlusta hos Ryssland, mycket svårt och kräver verkligen fingertoppskänsla i det politiska spelet.

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
EU har väl levererat mängder. USA har mycket större kapacitet att leverera just vapen också än vad EU har, men visst, jag håller med om det går skicka mer.

EU har ju levererat "defensiva vapen" men i det här läget är det offensiva vapen som behövs, EU i sig har ju ingen arme men de olika medlemsländerna kan avstå mer anser jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Vad skulle vinsten vara för Ukraina? Korkad fråga!

Problemet blir att halva eu surar på Ukraina i så fall. Och då kanske det inte blir några vapen.
Citera
2022-04-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sant. Och tänkvärt är att det är ukrainska militärens källor vi gör om på våra nyheter.

Skillnaden är att du har utländska (t.ex. svenska) reportrar på plats i Ukraina vilket gör att påsåtenden om läget på den Ukrainska sidan i viss mån kan bekräftas eller vederläggas. Det omvända gäller inte, således är rapporteringen från Ukraina inte enbart det som Ukrainas ledning vill att vi skall få höra. Klart du ljuger de med, men de kan inte ljuga lika rent som ryssanra kan.

På det stora hela tror jag den version av krigets utveckling som vi får officiellt i Västvärlden är tämligen korrekt. Det gick dåligt för ryssen i Kiev, kolonnen var ett fiasko, ryssen har tagit Mariupol utom stålverket, det finns gångar i stålverket där ukrainskt motstånd gömmer sig, de ligger illa till, ryssarna har överlägsna stridskrafter, ukrainarna har motiverade soldater o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in