2022-04-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Man tycker nästan lite synd om Khadyrov. Idag skulle han ju få visa hur tapper han är med sin cape och sitt svärd. Givetvis skulle han ha misslyckats men oräkneliga komiska Tiktok-scener går nu förlorade för omvärlden

Det får ändå sägas ha en stor symbolisk betydelse att ryssarna ger upp Azovstal. Att denna del av Mariupol inte går att erövra lär ingjuta mod i ukrainarna. Det verkar faktiskt som att Putin är rätt desperat över att få kontroll på det urspårade tåget (Ukrainakriget) så att "segerceremonin" kan hållas i Moskva som planerat den 9 maj. För Putins egen del är dock allt för sent, han kan aldrig förlåtas. Så länge han är kvar som ledare kommer Ryssland vara utfruset. Att dra världen till randen av nytt världskrig är ett Rubicon ingen kan bortse från.

Ryssland har inte gett upp någonting alls. Azovstal kommer att byggas om till nöjesfält där en tvättäkta Nazist kommer att dyka upp ur ett hål i marken varje dag och hedersgästen första dagen är pansargeneralen Arnstad. Arnstad kommer att erbjudas att identifiera och fastställa graden av Nazism i varje soldat.
Allt för demokratin.
Citera
2022-04-21, 10:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Stålverket blir för dyrt i förlorade soldater för Putin. Han vill inte bomba sönder det som han gjort med allt annat. Han vill ju komma över det i brukbart skick så att han kan producera stål till sin armé. Men det kommer att kosta tusentals döda att storma det.
Det räcker med att de fyller tunnlarna under det med oljigt havsvatten och skruvar till locken vid alla uppgångar. Och det är väl exakt vad USAF hade gjort vid en motsvarande situation i Irak.

Vad jag förstår har de allra flesta "försvararna" gett sig ner i de nedre regionerna.
Citera
2022-04-21, 10:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag håller med om detta. I t.ex. Georgien visade Ryssland återhållsamhet och kom till separatisternas undsättning när Georgien gått till angrepp. Jag kan se paralleller till konflikten i östra Ukraina, men det är vanskligt att skriva det. Vad fan, kasta mig till vargarna!

Olyckligt i retrospektiv att Donbass tillföll Ukraina på 90-talet, men att det gjorde det beror ju på att området tillhörde Ukraina 1917-1920 och sedan den ukrainska sovjetrepubliken. Det var ju det här med gränsdragningen... Man hade väl heller inte förutsett att Ryssland skulle vakna till liv, eller att protesterna på Majdan skulle äga rum.
De ryska oblast som ligger öster om Ukraina är alla gamla ukrainsktalande områden, så de borde återföras till Ukraina om vi skall vara historiskt korrekta.
Citera
2022-04-21, 10:10
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det räcker med att de fyller tunnlarna under det med oljigt havsvatten och skruvar till locken vid alla uppgångar. Och det är väl exakt vad USAF hade gjort vid en motsvarande situation i Irak.

Vad jag förstår har de allra flesta "försvararna" gett sig ner i de nedre regionerna.

Har du fått den informationen genom röster som talar till dig inne i huvudet? Eller hur får en handsvettig oskuld som du såpass priviligierad information?
Citera
2022-04-21, 10:11
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
När jag körde tgb 30 40 & 45 sa dom att det gick att köra vidare några mil med punka om det behövdes. Dom där ser inte ut att kunna göra det.

Däck klarar inte så lång tid idag innan de får torrsprickor. Många år i förråd och vi har tidigare på forumet konstaterat att det ryska underhållet brister. Troligtvis på grund omfattande stöld av medel till militären.
Citera
2022-04-21, 10:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
De ryska förlusterna i Mariupol är för stora, Putler stoppar anfallen mot Azovstal.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1517051676045230082
Citera
2022-04-21, 10:12
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna klusterbombade ett minnesmärke efter en massaker där Stalin avrättade 4000 polacker

https://twitter.com/Liveuamap/status/1516874165617364992?t=yraIm48W7roafK3JaCC-aA&s=19
Citera
2022-04-21, 10:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Här är YT-filmen jag referarade till tidigare:
https://youtu.be/aEpk_yGjn0E
Ekonomiska fundamenta visar att Ryssland är helt chanslöst i en längre konflikt med högst modest ansträngning från EU och USA, långt mindre än kostnaden för Covid t.ex.

Ja, fast man ska inte jämföra med Covid, som är helt extremt. Man ska jämföra vad man kan få istället efter en fredsprocess. Fler poliser, mer bistånd, bättre skola, eller vad man nu har för preferenser.
Citera
2022-04-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Du tänker att ryssarna har tagit hela ytan och att alla försvararna nu gömmer sig långt ner?

Tror inte riktigt det är så verkligheten ser ut.
Citera
2022-04-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Däck klarar inte så lång tid idag innan de får torrsprickor. Många år i förråd och vi har tidigare på forumet konstaterat att det ryska underhållet brister. Troligtvis på grund omfattande stöld av medel till militären.

Ja såg att det också var kinesiska kopior av militära michelindäck. Tror tgb bilarna hade fälgar som gick att köra vidare på trots punka. Det sas så iaf. De där såg inte ut att kunna rulla vidare på.
Citera
2022-04-21, 10:16
Medlem
Citat:
Spännande synpunkter. Några reflektioner:

1) Det verkar som många stridande i Ukraina gärna ser sig som arvtagare till nordmännen som grundade Kiev-Rus. De ser sig som mer germanska än slaver, och mer slaver än de asiatiska/turkiska/mongoliska ryssarna.

2) Ett liknande synsätt har fått fäste i Sverige. Dagarna i ända heter det att ryssarna är "mongoler". Jmfr. tyskarna som "hunner" (det är sedan gammalt).

3) Jag läste ett utmärkt inlägg på FB där någon menade att det är den mer dominanta finsk-ugriska genkomponenten i europeiska Ryssland som gör att ukrainska högerextremister ser ned på ryssar som mindre europeiska, eller slaviska, än dem själva.
Hur det förhåller sig med det ska jag låta vara osagt, men man kan ju dra sig till minnes hur Hitler hade stor respekt för finnarna, trots stora rasliga skillnader, och att slaverna i Polen och Tjeckoslovakien stod lägre i kurs än t.ex. ungrarna (förmodat urhem i närheten av de gamla finska stammarnas ursprungliga hemvist).

Det är inte särskilt svårt att hitta rasistiska halvt outtalade grundideer och tankegångar hos folk som starkt förespråkar Nato här på flashback och i andra debattsammanhang här i Sverige. Sådant där snack om "ryssars våldsamma och primitiva mentalitet" dyker ju upp i allt mer seriösa sammanhang och det här att många ryssar sluter upp kring staten och statsledningen i en krissituation (som de flesta folk gör - även svenskar) tolkas lätt över på att dessa människor är vana att vara livegna och styrda av diktatorer och det ingår i deras mentalitet. Det har väl varit lite "locket på" i Sverige när det kommit hit folk från mellanöstern att prata om de "förnämliga svenskarna", har varit så lite att vi är så förnämliga och skapelsens krona, så invandrarna automatiskt blir svennar efter ett tag när de ser hur förnämligt bra svenskarna är och lever. Nu håller det på att bli locket av och allt mer skit om andra folk sprids öppet. Tror nog inte asylinvandrare till Sverige undgår den här attitydförändringen och det skulle faktiskt inte förvåna mig om "Nyans" kommer in i riksdagen i höst.

(En lite kul sak. När de här Pussy Roit var inne och skapa kaos i en kyrka i Moskva: Stiftades det inte då lagar om att man inte fick skända religiösa symboler och lokaler i Ryssland? Gällde denna lag även muslimska symboler som Koraner? Skulle vara pricken över i om en ryss sa om koranbränningarna i Sverige: Sådana dumheter är olagligt i Ryssland. I Ryssland har vi respekt för religioner. :-) )
Citera
2022-04-21, 10:17
Avslutad
Citat:
Spännande synpunkter. Några reflektioner:

1) Det verkar som många stridande i Ukraina gärna ser sig som arvtagare till nordmännen som grundade Kiev-Rus. De ser sig som mer germanska än slaver, och mer slaver än de asiatiska/turkiska/mongoliska ryssarna.

2) Ett liknande synsätt har fått fäste i Sverige. Dagarna i ända heter det att ryssarna är "mongoler". Jmfr. tyskarna som "hunner" (det är sedan gammalt).

3) Jag läste ett utmärkt inlägg på FB där någon menade att det är den mer dominanta finsk-ugriska genkomponenten i europeiska Ryssland som gör att ukrainska högerextremister ser ned på ryssar som mindre europeiska, eller slaviska, än dem själva.
Hur det förhåller sig med det ska jag låta vara osagt, men man kan ju dra sig till minnes hur Hitler hade stor respekt för finnarna, trots stora rasliga skillnader, och att slaverna i Polen och Tjeckoslovakien stod lägre i kurs än t.ex. ungrarna (förmodat urhem i närheten av de gamla finska stammarnas ursprungliga hemvist).
Det var mycket rasbiologi i det där inlägget.Intressanta teorier för vissa kanske. Jag förstod dock inte kopplingen till nuvarande konflikt där Ryssland gör sitt bästa att förstöra Ukraina, utveckla tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in