2022-04-21, 09:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Långskjutande artilleri? Kommer du inom vadå, 35km så har du vägarna under eld.

Det där med olika artilleri och hur långt de går håller jag på och lär mig, verkar komplicerat.
Citera
2022-04-21, 09:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
är på resande fot idag, så dåligt med tid att svara. Men det är absolut inte en icke-fråga. De 1% kan läggas på annat istället för vapen, om man når ett fredsavtal. Ekonomisk utveckling av Ukraina/andra delar av världen, utbildning, medicinsk forskning, etc...

Men naturligtvis kan Väst upprätthålla ett långt krig med rena ekonomiska muskler.
Det ÄR en ickefråga för t.ex. USA som skrivit ett lend-lease-avtal med Ukraina som nu kan beställa obegränsat ur USAs armeförråd. Ett krig i Ukraina kan pågå många år innan det kostar lika mycket som Afghanistan-kriget.

En kostnad på 1% av BNP är mycket billigt för att röja undan ett hot (Putins Ryssland) som i annat fall kostar ~2% av BNP i årliga försvarsutgifter.

Edit: här är en YT-film med en ekonomisk analys av vad Lend Lease innebär för Ukraina, nämligen ”ensuring that they don’t loose”:
https://youtu.be/slarv_ZEc8A (se vid ca 17:00)
Betydelsen av att ha tillgång till USAs arsenal kan inte överskattas.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-21 kl. 09:50.
Citera
2022-04-21, 09:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Nu var det ju du som ljög
Titta efter en gång till om det var jag som postade länken, ljushuvud.

Jag bryr mg f ö inte om att kolla in alla länkar som flyger omkring här i tråden, det har jag inte betalt för att göra.
Citera
2022-04-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det där med olika artilleri och hur långt de går håller jag på och lär mig, verkar komplicerat.

Jo det är lite rörigt för Ukraina får leveranser på långskjutande 155mm från många länder just nu så jag drog till med en distans jag inte har en aning om stämmer.

Men dom får just nu säkert ett hundratal långskjutande självgående pjäser och smart ammunition som ger träff på varje skott även mot rörliga fordon. I kort kan dom stå säg 30km bort och lobba in skott mot en väg där underhåll kör och skjuta bort allt.

Man behöver inte ens ha spaning mot vägen, räcker med drönare idag
Citera
2022-04-21, 09:08
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Väck mig när Bush och Blair - eller någon som hade med invasionen av Irak år 2003 att göra - har ställts inför rätta för krigsbrott i Haag. Eller när de ens löpande blir kallade för folkmördare i DN och annan MSM.

Jag vidhåller f ö att Pinochets kupp i Chile (som i princip var en USA-stödd kupp: den genomfördes med USA:s aktiva och passiva stöd) och terrorväldet där under femton år efteråt, var ett mycket värre brott än något som skett i Ukraina de senaste två månaderna.

Ok. Men då håller du iaf med om att det Ryssland pysslar med i Ukraina är ett brott. Bra så.
Citera
2022-04-21, 09:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Va?

Du stöder alltså ett folkmord och drar nån typ av rasistkort, nu har du helt snurrat till det.

Dessa vita män DÖR för att du skall kunna leva ett tryggt liv, lite respekt får du väl för fan ha även om du bekvämt får kritisera vem du vill i Sverige utan att bil arresterad.
De är inte vita män jag känner någon gemenskap med, många inom Azov är kriminella nynazister - och klappmongot Zelensky vill i nuläget bara ha dem som martyrer att kunna visa upp på tv.
Citera
2022-04-21, 09:10
Medlem
Citat:
Väck mig när Bush och Blair - eller någon som hade med invasionen av Irak år 2003 att göra - har ställts inför rätta för krigsbrott i Haag. Eller när de ens löpande blir kallade för folkmördare i DN och annan MSM.

Jag vidhåller f ö att Pinochets kupp i Chile (som i princip var en USA-stödd kupp: den genomfördes med USA:s aktiva och passiva stöd) och terrorväldet där under femton år efteråt, var ett mycket värre brott än något som skett i Ukraina de senaste två månaderna.

Så...

Rysslands våldtäkter på femåriga flickor som torteras och mördas framför sina mödrar som sen släpps är på något mystiskt sätt inte att fördöma för att Bush och Blair inte sitter i fängelse?

Och sen lite critical race theory på det och jag börjar känna att du inte har mycket sympati alls för Ukraina här...
Citera
2022-04-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja. Jag tror jag skulle se värre ut efter 8 veckor i mitt källarförråd.

Jag vet att jag skulle se värre ut efter 8 dagar i mitt förråd.
Citera
2022-04-21, 09:11
Medlem
Citat:
De är inte vita män jag känner någon gemenskap med, många inom Azov är kriminella nynazister - och klappmongot Zelensky vill i nuläget bara ha dem som martyrer att kunna visa upp på tv.
Hur många procent är nynazister då du säger många?
Citera
2022-04-21, 09:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du får fråga den som postade länken, det är inte som att vi "jobbar ihop".

Men du vet att kvinnan i klippet ljuger? Hur vet du det?

Ser lite för fräsch ut?
Citera
2022-04-21, 09:13
Medlem
COV-NL63s avatar
CISA, Australia, Canada, New Zealand, & UK Issue Joint Advisory on Russian Cyber Threats
The Russian government is ratcheting up malicious cyberattacks against critical infrastructure in countries supporting Ukraine.

https://www.darkreading.com/threat-intelligence/jcdc-russian-state-sponsored-cyberattacks-on-infrastructure-are-coming
vad ska man göra:
Prioritize patching of known exploited vulnerabilities;
Enforce multifactor authentication;
Monitor remote desktop protocol (RDP); and
Provide end-user awareness and training

datera upp mjukvaran
många fler råd: https://www.handleygill.co.uk/handley-gill-blog/dcms-cyber-breaches-survey-2022
Senast redigerad av COV-NL63 2022-04-21 kl. 09:16.
Citera
2022-04-21, 09:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ok. Men då håller du iaf med om att det Ryssland pysslar med i Ukraina är ett brott. Bra så.
"Krigsbrott" enligt nutida definitioner sker i de flesta krig som varar längre än en vecka. När det blir hårda strider och "kill or get killed" åker dessa regler helt enkelt ut genom fönstret. Så har det alltid varit.

De västallierade under andra världskriget bröt också mot mängder av moderna regler om krigsbrott, inte minst om att skydda civilbefolkningen och human behandling av krigsfångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in