2022-04-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag har hört. Få från säker källa att folk som jobbar på sopstationer har ramlat in under samma avtal som sopgubbar och tjänar förvånansvärt bra. Har man grip- och sugreflex är man kvalificerad.

De hade ännu bättre avtal förut när man kunde tjäna pengar ”svart”. De har dock fortfarande bra villkor när man får gå hem efter avslutat pass.
Citera
2022-04-20, 23:09
Medlem
TrueCs avatar
Bygg är den absolut snabbaste vägen till bra lön, om man är framåt och villig då vilket verkar vara en bristvara däremot
Citera
2022-04-20, 23:13
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Ja, det är inte bara akademisk kunskap som räknas i politiken.
Det är sant, en brun tunga är nog den viktigaste egenskapen.

Knapptryckarkompaniet
https://www.youtube.com/watch?v=qu0h9lZFebQ
Citera
2022-04-21, 00:08
Medlem
Sälj Sälj Sälj,

Orkar du harva dig igenom den första tiden så lönar det sig. Pissdrygt att vara ny och du får slita men sen kommer det.
Citera
2022-04-21, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej jag är ute efter ett arbete där jag inte behöver plugga till men man ändå tjäna minst 35 000 kr och uppåt. Och jag är ute då efter ett fast jobb alltså en bransch där det är lätt att få fast arbete
Nattjobb/skift spelar ingen roll.

Någon som kan komma med tips?
Har gymnasieexamen

Citat:
Ursprungligen postat av Qazw
Rallare. Kan inte rekommendera det tillräkligt!

Tänkte just skriva det. Hade jag varit i TS sits hade jag startat med att kolla upp detta. Helt klart.

I övrigt TS så är det ganska svårt att gå direkt in på din önskade lön hos en ny arbetsgivare.

Men om du söker dig till lite udda gärna växande branscher och mindre/medelstora företag där det dels inte finns någon direkt skräddarsydd utbildning och där organisationen är liten och i huvudsak fokuserar mest på lönsamhet och du vad det verkar är baserad i Stockholm behövs det inte lång tid innan du kan nå upp dit med lite tur och tajming.

Visar du framfötterna, är beredd att ta i, löser saker smidigt, alltid kommer till jobbet i tid, inte ställer till problem etc är det ganska många företagare som snabbt registrerar vilken tillgång du är och inte vill hellre än att utöka ditt ansvarsområde, höja din lön och skiter fullständigt i var, när och hur länge du gick i skolan.

Men du får nog finna dig i att bollen ligger hos dig och det är du som måste börja med att visa vad du går för.

Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Du kan inte jämföra jobb på det sättet.

Läraren har generellt sett en tryggare anställning och sliter inte ut kroppen på samma sätt. Snickarens kropp är oftast i princip slut vid 60 års ålder.
b.

Citat:
Båda exemplen sliter oerhört på kroppen.

Citat:
Stor risk att kroppen är slut lagom till pensionen.

Nu frågade ju inte ts ens om det här ämnet men eftersom du så ihärdigt ständigt återkommer till det så är det ju rimligt att väga in att mer än hälften av akademikerna som är sjukskrivna är det pga psykisk sjukdom.

En annan aspekt är den psykosociala arbetsmiljön och tvånget att underordna sig värdegrunder man inte står bakom, att gå runt hela dagarna inför kollegor och arbetsgivare och försöka hålla skenet uppe för något man egentligen bara vill spy över osv.

Alla jobb har sina för och nackdelar men jag tycker du är lite väl ensidig när du lyfter dom negativa delarna.

Mer rättvisande vore om du ställde den fysiskt slutkörda kroppen för den yrkesgruppen mot att vara psykiskt och själsligt helt utbränd som resultat av den typ av jobb som du lyfter som exempel.

Personligen, om jag var tvungen att välja, har jag hellre kul på jobbet och en ond rygg än är mentalt kollapsad och har noll arbetsglädje och jag ser inget som tyder på att inte också ts delar den prioriteringen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-04-21 kl. 00:18.
Citera
2022-04-21, 00:17
Medlem
Citat:
Hej jag är ute efter ett arbete där jag inte behöver plugga till men man ändå tjäna minst 35 000 kr och uppåt. Och jag är ute då efter ett fast jobb alltså en bransch där det är lätt att få fast arbete

Har gymnasieexamen

IT. En vän till mig skramlar ihop mellan 55-60 000 i månaden utan utbildning. Dock en del nattpass och mycket hemarbete. Han är 28 år idag.
Citera
2022-04-21, 00:26
Medlem
Världens äldsta yrke, prostitution. Lätt att smita undan skatt dessutom. Men ja, det är väl inte så lämpligt för alla. Mer passande skulle jag säga lagerarbete eller butiksarbete med mycket OB-tider, men brukar vara väldigt hög konkurrens på dessa arbeten, speciellt natt och helgpass.
Senast redigerad av next-chapter 2022-04-21 kl. 00:29.
Citera
2022-04-21, 01:26
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost
Säljare.

Något med mycket OB, nattjobb.

Jobbade med övervakning och satt och kollade på kameror under nattetid där jag tjänade 38 000kr efter skatt när jag var 25 år utan utbildning.
Vad hade du för yrkestitel då? Låter soft.
Citera
2022-04-21, 06:17
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Det är sant, en brun tunga är nog den viktigaste egenskapen.

Knapptryckarkompaniet
https://www.youtube.com/watch?v=qu0h9lZFebQ

Ja. Eller som de flesta plitiker. Vanliga jävla människor som söker sig till ett parti för att de är engagerade i en eller flera frågor. Sen lär de sig mer och mer genom politiken.
Citera
2022-04-21, 08:02
Medlem
Citat:

Har gymnasieexamen

Bilförsäljare/säljare, jobba dig uppåt.
Systemutvecklare

Dock behövs det ju intresse för dessa saker
Citera
2022-04-21, 09:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Vem fan vågar vara utan utbildning idag? Måste vara någon med en svår diagnos i så fall.
På våran arbetsplats väger arbetslivserfarenhet tyngre än utbildning, tror vi inte är ensamma om det.
Citera
2022-04-21, 09:32
Medlem
Vården.
IT.
Nå fabrik nattjobb.

Vill man verkligen arbeta så är det inga konstigheter att dra in 35K innan skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in