2022-04-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedChickenBreast
IT. Du kan dra in 60+ tusen i månaden utan utbildning och bosätta dig vid i ett billigt land så att du i praktiken tjänar det dubbla med svenska mått. Så gjorde jag men jag skulle hellre jobba med kroppen på en gård för stillasittande arbete är hälsovådligt. Det ökar risken för cancer och andra sjukdomar och att sitta framför en skärm åtta timmar om dagen skadar synen.
Jag jobbar med IT och har ungefär den lönen. Dock är jag utbildad civilingenjör och har över 20 års erfarenhet.

Väldigt få i branschen tjänar så bra utan många års erfarenhet. Saknar du dessutom utbildning kan du i bästa fall få jobb inom first line eller eventuellt insteg inom programmering om du är självlärd med en fin portfolio. I dessa fall handlar det om klart under 30k i ingångslön.
Citera
2022-04-20, 20:11
Medlem
KlappMungons avatar
Obduktionstekniker. Jag tror inte det finns några formella utbildningskrav iaf. Med lite övertidsarbete och helgarbete kan du säkert komma upp i 35k i månaden.
Citera
2022-04-20, 20:20
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Ja nästan alla Vänsterextrema Politiker. Maggan Haggan är den första med en riktig utbildning, men fortfarande lika efterbliven och sjuk människa som de andra.
Nu har du helt fel och framstår som svagbegåvad. Utom dom finns inget Sverige.
Citera
2022-04-20, 20:23
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Någon som kan komma med tips?
Har gymnasieexamen

Säljare.
Citera
2022-04-20, 20:24
Medlem
TonyBergmans avatar
Ett bra lager/verkstad/operatör där man jobbar i 3/5 skift kan du nog komma upp i de summorna. Men då är de ju en del natt och helg i det.
Lastbilschaffisar kan nog med komma upp i det, du behöver dock lastbilskort och då ska du nog ligga borta en del/köra nätter.
Även montörer/hantverkare som jobbar borta drar in det. Har ett par kompisar som gör det. Dock krävs det nog ett par år erfarenhet inom branschen innan man får såna uppdrag.
Driven säljare, är nog dock svårt och inte det "lättaste jobbet att få utan utbildning"
Citera
2022-04-20, 20:44
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Många säger sophämtare men de behövs ju utbildning nu för tiden.

Jag har hört. Få från säker källa att folk som jobbar på sopstationer har ramlat in under samma avtal som sopgubbar och tjänar förvånansvärt bra. Har man grip- och sugreflex är man kvalificerad.
Citera
2022-04-20, 20:48
Medlem
Beror på var man bor förstås, men köra spårvagn/tunnelbana/lokalbana kräver bara gymnasieexamen och ger ungefär den inkomsten. Utbildningen är betald, i varje fall i Stockholm. Köra spårvagn kräver att man har B-körkort, köra andra tåg kräver inget körkort. Lätt att få vet jag inte, men de anställde mig i tunnelbanan när jag var 22 år gammal och mest hade jobbat timmar i restaurangkök innan.
Citera
2022-04-20, 20:50
Medlem
Qazws avatar
Citat:
Hej jag är ute efter ett arbete där jag inte behöver plugga till men man ändå tjäna minst 35 000 kr och uppåt. Och jag är ute då efter ett fast jobb alltså en bransch där det är lätt att få fast arbete
Nattjobb/skift spelar ingen roll.

Har gymnasieexamen

Rallare. Kan inte rekommendera det tillräkligt!
Citera
2022-04-20, 21:05
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Så var det förr, men det där stämmer inte längre. Mycket svårare att avancera till kvalificerade tjänster idag om du inte har högskoleutbildning i ryggen. Utan högskoleutbildning får du vara beredd på att jobba skift inom industrin eller starta eget som hantverkare om du vill tjäna bra. Båda exemplen sliter oerhört på kroppen.
Fel igen. När högstadieläraren börjar arbeta har den flera hundra tusen i skulder medan snickaren istället har haft inkomst åren när läraren pluggat. Lönen är sedan lägre än snickarens utom i slutet av karriären. Det finns siffror, du behöver inte tro, du behöver inte gissa.
Citera
2022-04-20, 21:10
Medlem
Ajembacks avatar
Gjuteri/Gruvarbetare. Klockrent, där kan du efter några år stiga i gradarna om du är duktig.
Citera
2022-04-20, 21:14
Medlem
Citat:
Hej jag är ute efter ett arbete där jag inte behöver plugga till men man ändå tjäna minst 35 000 kr och uppåt. Och jag är ute då efter ett fast jobb alltså en bransch där det är lätt att få fast arbete
Nattjobb/skift spelar ingen roll.

Har gymnasieexamen

Ett stalltips är att bli heltidspolitiker
Citera
2022-04-20, 21:16
Medlem
Säljare.

Något med mycket OB, nattjobb.

Jobbade med övervakning och satt och kollade på kameror under nattetid där jag tjänade 38 000kr efter skatt när jag var 25 år utan utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in