2022-04-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Lol: Ukraina har ungefärligen förlorat 1 fordon för varje 5 stycken som Ryssland tappat.
https://www.bbc.com/news/world-61021388

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Ukrainas armé är alltså ~400% mer effektiv än vad de otränade och dåligt utrustade ryssarna är, och har i nuläget också ett större mantal än vad ryssarna har.

KGB-dvärgen har helt enkelt bitit i mer än vad han klarar av att hantera.
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/03/15/putin-cant-win-the-war-in-ukraine-but-cant-afford-to-lose/

Ah, de har redan maxat sitt 'methanol resistance'-stat? Måste vara en racial ability de har...

Inte så konstigt för Ryssland har ju mer fordon. Man får inte hela sanningen av att hänga med näbben i västmedia.
Citera
2022-04-20, 16:43
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Putins värvade legohjon från Afrika o Mellanöstern ställer inte upp gratis som kanonmat ,på de ukrainska
Vidderna. De kräver säkert betalt i förskott, någon som tror att prutten betalar ut cashen postumt ? Räck upp en hand.
Ifall den afrikanska soldaten råkar springa in i artillerielden.

Det är väl självklart att ingen får betalt, vare sig afrikan eller ryss. Det är ju bara något som Pruttan säger. Med andra ord lögn. Har du inte fått pengarna i förskott lär du inte få några efteråt heller. Klagar du? Varsågod att sitta i fängelse efter en rejäl omgång batongstryk.

En ful medalj i plåt har jag dock sett att det delats ut.

En kille som låg granatchockad med bortsprängd fot och fick någon slags billig plåtstjärna av något befäl som önskade honom lycka till och "att han snart kommer på fötter igen". Jo, han sa det.
Citera
2022-04-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Inte så konstigt för Ryssland har ju mer fordon. Man får inte hela sanningen av att hänga med näbben i västmedia.

Hahaha, vilket "logiskt" resonemang, är det för att du hänger för mycket i "östmedia"
Citera
2022-04-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Läs kartorna, Ukraina håller på att ta Kupiansk och då är hela Izyum offensiven avskuren, 20BTG ryker där.

I kherson minerar ryss-packet vägarna så slut på offensiva planer

I Donbass och fickan norr om Horlivka blev det inga genombrott på 2-3 dagar.

Ryss-svinen är slut!

Ropa inte hej ännu.

Dom må vara svin men dom skjuter konstant.

Ukraina har tappat en stad senaste dygnet så rör sig nog åt båda, glömt namnet på staden nock.
Citera
2022-04-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Hahaha, vilket "logiskt" resonemang, är det för att du hänger för mycket i "östmedia"

Nejdå, jag hänger i alternativ media och sen bildar jag mig en egen uppfattning om hur det går.
Citera
2022-04-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Putins värvade legohjon från Afrika o Mellanöstern ställer inte upp gratis som kanonmat ,på de ukrainska
Vidderna. De kräver säkert betalt i förskott, någon som tror att prutten betalar ut cashen postumt ? Räck upp en hand.
Ifall den afrikanska soldaten råkar springa in i artillerielden.
Betalt i förskott?? Betalt med vad då?? Rubel?🤣🤣
Citera
2022-04-20, 16:56
Medlem
Citat:
Nejdå, jag hänger i alternativ media och sen bildar jag mig en egen uppfattning om hur det går.

Hmm. är inte "alternativ media" agenda driven? typ som rysk media.

anledningen till att ryssarna har förlorat mer materiell är ju.

1. de anfaller mot föreberedda positioner. (som dessutom är kompetenta, rätt utrsutade och med hög moral)
2. de gör det utan fungerande logestik, komunikation, samverkan och obefintlig (inte ens visselpipor) "command and control"
Citera
2022-04-20, 16:57
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
De förlorade ju mängder med fordon av alla upptänkliga slag under krigets första veckor, eller hur? Många av dem tycks ryssarna ha övergett.

Jag tror att det helt enkelt är högre klass på manskapet nu än i början. De här unga grabbarna som deserterade, söp, stal och dog som flugor satte man in från norr, oklart varför. Eller, de reste in i lastbilar mm. och var enkla mål. Kanske var idén att de skulle upprätthålla ordningen om de mer erfarna yrkesförbanden stött på mindre motstånd än de gjorde.
Dels var del inte förberedda för krig utan för en kupp som de gjorde i Ungern och Tjeckoslovakien.
Det krävs mindre träning för att spring rakt fram och skjuta med artilleri på kända mål än att försvara sig.
Terrängen i östra Ukraina är till hordens fördel.
Närheten till gränsen är en fördel osv.
Det är med största sannolikhet lägre klass på manskapet.
Senast redigerad av Slackoff 2022-04-20 kl. 17:00.
Citera
2022-04-20, 16:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
En kille som låg granatchockad med bortsprängd fot och fick någon slags billig plåtstjärna av något befäl som önskade honom lycka till och "att han snart kommer på fötter igen". Jo, han sa det.

Ja den videon var helt sjuk och det var officiell rysk TV. Sedan fick några andra skadade medalj som satt i rullstolar och vanliga stolar. De såg alla helt knäckta ut och ville helst ta livet av sig för att de blivit handikappade i unga år. Ingen såg glad ut för sin djävla skit-medalj! Och vem skulle vara det egentligen?
Citera
2022-04-20, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Håll reda på nollorna.
Det är jobbigt att ha koll på alla nollor som du, ni börjar bli för många!
Citera
2022-04-20, 17:06
Medlem
Citat:

Kanske inte, men bra mycket mer sanning än om bara lyssnar på Kremltruten
Citera
2022-04-20, 17:07
Medlem
Hur går det på kärnvapenhotfronten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in