2022-04-20, 15:17
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
Vilket övertag? Försöker ryssland försörja invasionsstyrkan sjövägen skulle vara extremt utsatta för attacker med ubåtar och sjömålsrobotar. Även om de lyckas luftlandsätta tillräckligt mycket trupper för att ta över Gotland så skulle det vara extremt svårt att fortsätta försörja dem luftvägen. Att ta över Gotland är en sak, men att försörja trupperna och bygga upp tillräckligt med militärkapacitet för att kunna använda Gotland för maktprojektion är en helt annan.

Jag tvivlar mer på den svenska försvarsmaktens kapacitet till att återerövra Gotland och föra ett utnötningskrig på Östersjön mer än jag tvivlar på Rysslands kapacitet att underhålla Gotland och avvärja svenska försök.

Dessa tvivel kommer enbart från det faktum att svensk militär var för bara 5 år sedan öppet i media, ett totalt skämt utan budget, med en underväldigande träning och disciplin och ledarskap. Vi har även fog för att tvivla på svenska soldaters pliktkänsla, uthållighet och moral.
Citera
2022-04-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Kanske därför Gotland ligger risigt till. Ryssland vill hellre satsa på ett "Krig" som varar i minuter istället för veckor så att ingen hinner reagera. Självklart skulle västvärlden vara mer sympatiska till Sverige än Ukraina eftersom vi inte har gjort annat än att vara fredliga och använt vår välstånd till gott, samt att ett krig i Sverige ligger obekvämt nära Tyskarna och kompani.
Ryssland kommer därför vara mycket mindre intresserade av att göra Sverige till en krigszon, utan istället bestraffa oss med Gotland i ett minut-anfall för att sedan ligga lågt.

Fast om vi ponerar att Ryssarna tar Gotland.
Hur lång tid skulle det ta innan Gotland blir omringat av båtar på internationellt vatten av flera Nationer som visar stöd utan att behöva gå i konflikt,tex.
Hur länge tror du Ryssen skulle kunna ”hålla” Gotland?
Om dom har problem med att tanka sina pansarvagnar i ett grannland,,tror du att det skulle lyckas bättre på Gotland?
Citera
2022-04-20, 15:22
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eEL4d4/ann-linde-om-ryska-hotet-om-nato-bestams-av-sverige

Dags att köpa jod!
Nu drar Biden & Co in oss i krig.
Tack Maggan / Peter
Citera
2022-04-20, 15:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eEL4d4/ann-linde-om-ryska-hotet-om-nato-bestams-av-sverige

Dags att köpa jod!
Tack Maggan / Peter
Vad ska du göra med jod?
Citera
2022-04-20, 15:24
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Fast om vi ponerar att Ryssarna tar Gotland.
Hur lång tid skulle det ta innan Gotland blir omringat av båtar på internationellt vatten av flera Nationer som visar stöd utan att behöva gå i konflikt,tex.
Hur länge tror du Ryssen skulle kunna ”hålla” Gotland?
Om dom har problem med att tanka sina pansarvagnar i ett grannland,,tror du att det skulle lyckas bättre på Gotland?

Hela Ryssland är i nuläget under en internationell belägring, men det ser ut som att de har ställt in sig och förberett sig.
Allt annat kan jag inte svara på. Hur gick det när man intog Krim?
Jag hoppas bara inte att ni där hemma i Sverige bara sitter där och tror att ni är skyddade. Ryssland hotar med repressalier vid en svensk Nato ansökan, och för mig så är det kristallklart att om man väljer att göra en militär aktion, så är Gotland den som ligger i absoluta riskzonen. Jag hoppas ni tar detta i baktanke. Ryssland är just nu intryckta i ett hörn och kan agera väldigt aggressivt och vårdslöst.
Citera
2022-04-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad ska du göra med jod?

Skydda sköldkörteln vid eventuell kärnvapen attack.
Vad annars..

Blir inte ett dugg förvånad om de regnar missiler mot Sthlm i sommar.
Tack Maggan.
Citera
2022-04-20, 15:27
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Hallå.
Vilka är vi?
Detta forum, Flashback. Det är dom du skriver till.

Citat:
Jag tror inte jag vet.
Nej det gör du inte.

Citat:
Sitter inte och fabulerar.
Som ni gör.
Håll dig till ämnet.
Jag gör ju det och ämnet är att du inte vet vad du pratar om.

Citat:
Du har ju redan snott mina inlägg om ubåtar och Jas plan, avslöjad nu grabben.
Du har ingenting värt att sno.

Citat:
Ryssland är inom en snar framtid kokta för evigt och alltid.
Det är det enda som du KANSKE har rätt i. Men ingen VET, du gissar bara precis som alla andra.
Citera
2022-04-20, 15:29
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX

Dags att köpa jod!
Tack Maggan / Peter
Hellre krig än att lägga sig ner för en gangster som Putler.
Citera
2022-04-20, 15:30
Medlem
Är det inte märkligt att folk vill att vi ska gå med i NATO för att sen sitta och gotta sig i att ryssens armé är värdelös.
Om den är så värdelös varför behöver vi NATO?
Kärnvapen?Vad kan NATO göra som inte Sverige kan om ryssen skickar bomber,,annat än att titta på menar jag?
Varför lägga pengar i Natos ficka när vi kan lägga den på vårt eget försvar istället.
Sverige har en av världens mest sofistikerade vapensystem så om vi tar 2% av vår BNP och satsar på VÅR armé och rustar ordentligt istället så får vi bra kapacitet.

Så varför ser alla bara att lösningen är NATO?
Citera
2022-04-20, 15:32
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ska vi gå med i Nato så bör vi gå ur EU, varför slösa bort ännu mer miljarder till ingen nytta?
Varför fåt vi ingen folkomröstning angående Nato? Maggan vill verkligen att ryssen ska kliva in i Sverige, vill Maggan bevisa att vi inte är rädda för Plutten & Co?
Därför att allmänheten är helt enkelt för dum för att tillåtas att ha något att säga till om i denna viktiga fråga. Jag har fullt fötroende att Sverige's makthavare tar det rätta beslutet att gå med i NATO.
Citera
2022-04-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Hela Ryssland är i nuläget under en internationell belägring, men det ser ut som att de har ställt in sig och förberett sig.
Allt annat kan jag inte svara på. Hur gick det när man intog Krim?
Jag hoppas bara inte att ni där hemma i Sverige bara sitter där och tror att ni är skyddade. Ryssland hotar med repressalier vid en svensk Nato ansökan, och för mig så är det kristallklart att om man väljer att göra en militär aktion, så är Gotland den som ligger i absoluta riskzonen. Jag hoppas ni tar detta i baktanke. Ryssland är just nu intryckta i ett hörn och kan agera väldigt aggressivt och vårdslöst.

Att jämföra Rysslands intresse för Krim med Gotland är att ta i väldigt mycket.
Det jag anser det är just rädslan som du och många andra känner som eldar på situationen då den är obefogad till den del att Sverige nu agerar likadant,på rädsla.
Ukraina har aldrig varit något intresse för EU eller väst utan det har varit Ryskt,så om inte Gotland tillhörde någon Tsar tidigare så kan du nog andas ut.
😊
Citera
2022-04-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Hellre krig än att lägga sig ner för en gangster som Putler.

Din patriotism kommer inte räcka långt.
Låt mig få upplysa dig om att Sverige inte har något beredskapslager av mat, allt är avvecklat.
Sveriges sjukvård kommer inte kunna hantera alla skadade.
Sveriges förorter kommer definitivt snabbt tas över av kriminella gäng eftersom polisen inte har resurser att hantera alla.
Sverige har ett nedrustat försvar.
Livsmedelsverket gick ut med en rapport nyligen som varnade för SVÄLT om Sverige hamna i krig närmsta tiden.

Det är inte bara att ta en bössa och skrika "kom då ryss jävel"
Finns lite fler aspekter att ta hänsyn till.

Kort och gott, om det blir krig blir det jävligt tufft.
Finnarna är däremot fullt beredda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in