2022-04-20, 12:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du behöver inte gå tillbaka för att kolla om din bedömning av läget var korrekt. Det behöver ingen. Men det kan var klokt att göra det ibland ändå för att se om sin egen omvärldsbedömning är riktig, kort sagt att man inte låter sig förföras av oriktigheter. En lärdom helt enkelt. För framtiden.

Va? Din omvärldsbedömning? Du menar ju att det du påstår är sant. Att typ alla vet det. Då borde du ha källor. Men du drog bara påståenden ur röven alltså, så får man se om de stämmer eller ej. ’Om några veckor.’

Hittills har du inte direkt glänst i tråden med dina förutsägelser och påståenden. Minns du t ex när du påstod att Adolf Hitler fått Nobels fredspris?
Citera
2022-04-20, 12:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryska förluster av materiel enligt Ukraina: 2 stridsflygplan. 13 stridsvagnar. 24 andra pansarfordon.

https://twitter.com/DefenceU/status/1516686228225155073
Citera
2022-04-20, 12:40
Moderator
-Info-s avatar
Putin hade bråttom:

Citat:
En analys från tankesmedjan Insitute for the Study of War visar emellertid på att Ryssland ännu inte har förutsättningar för en ”offensiv operation i stor skala”.

”Ryssarna har inte haft tillräckligt mycket tid att omgruppera sina trupper efter tillbakadragandet från striderna i Kiev och göra dem redo för en riktig offensiv i öst”.

Men det finns ändå tydliga indikationer på att Ryssland gör sitt bästa på att anfalla på bred front i Donbass – det område Vladimir Putin helst vill åt för att skapa en korridor till Krimhalvön.

https://www.expressen.se/nyheter/kartorna-visar-sa-gar-kriget-i-donbass/

vilket kan kosta honom segern.
Citera
2022-04-20, 12:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sverige ligger på 4e plats bland länder som bidrar med vapen till Ukraina. https://twitter.com/visegrad24/status/1516665867815337994?t=K6uNYn_mergRPv5BcaGm8Q&s=19

Låter konstigt, Sverige har skickat väldigt lite? Kanske är det inte bara vapen utan allting?
Citera
2022-04-20, 12:42
Medlem
Hur lång tid tror ni det tar innan det visar sig att den här nya offensvinen (pun egentligen inte intended, men när jag såg felstavningen tyckte jag att den passade) visar sig inte vara någon verklig offensiv, utan egentligen en mästerlik skenmanöver, för att lura bort ukrainarna från den verkliga attacken.

Som kommer snart.

Alldeles snart...
Citera
2022-04-20, 12:45
Medlem
Salcinns avatar
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1516708175700971522/photo/1

"We are not like germany"

Nederländerna sänder beväpnade pansarfordon till Ukraina och ger Tyskland en känga.
Citera
2022-04-20, 12:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Putin hade bråttom: vilket kan kosta honom segern.

Ja men ryssarna sitter i en rävsax, för om det tar längre tid så hinner också Ukraina att få nya trupper med ny materiel från väst. Och jag tror också Putin tänker på opinionen hemma. Ett utdraget krig blir mer impopulärt och lögnen om specialoperation blir allt mindre trovärdig om månaderna går.

Jag har läst rykten på Twitter att ryssarna förlorar mycket fordon nu men färre soldater för ryssarna flyr och lämnar fordonen i större utsträckning. Det är nog också en effekt av att Putin inte låter sina trupper vila eller bli avbytta av nya trupper. Han vill inte sakta ned.
Citera
2022-04-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Låter konstigt, Sverige har skickat väldigt lite? Kanske är det inte bara vapen utan allting?
Vi har skickat mycket med tanke på vår BNP.
Tyvärr blir det allt mer uppenbart hur ynkliga sossarnas kompisar i Tyskland är.
Citera
2022-04-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man behöver inte vara speciellt smart för att fatta att Ukraina kommer vinna. Ryssland har helt enkelt inte råd att fortsätta kriget efter månadsskiftet. De har förlorat mer soldater än Sovjet gjorde i hela Afghanistankriget och kan inte ens fixa fram reservdelar till stridsvagnarna som är i strid.

Efter första maj kommer de inte ens kunna tanka sina handelsfartyg utanför Ryssland.
Ryzzarna får vara glada om dom har råd med slangbällor några sekel framöver
Citera
2022-04-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja givetvis borde många länder inkl. Sverige gjort mer! Men samtidigt så maler ju Ukraina sakta men säkert ner den ryska krigsmakten. De har ju redan förlorat över 25 % av både sitt material och personal.

Efter det här kommer ryssen att vara rejält vingklippt…..
Jo det är sant, men mer kunde ha gjorts anser jag
Citera
2022-04-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är knappast säkert att Sverige och Finland går med i NATO just nu. Möjligen i framtiden, men just nu är NATO en ganska dålig organisation i förhållande till de avtal som redan finns.

1.1. Spektaklet i massmedia handlar mest om att hetsa upp folk och neutralisera NATO-positiva politiker, vilka så att säga redan börjat avgå lite varstans, exempelvis i snart ickepartiet L och att NATO positiva partier inte ökar i opinionen samtidigt som ökande NATO siffror mest handlar om att bortfallen ökat, dvs. att folk inte svarar på frågor om NATO längre.

1.2. NATO har alltså inga trupper att sända för att försvara Sverige och Finland utan snarare är det NATO som behöver Finska och Svenska trupper och inte tvärtom. NATO trupperna har också högst dubiös kvalitet - det är inte Svensk eller Finsk kvalitet. Dessutom saknas kvantitet. Norge och Danmark har 1 brigad totalt utöver hemvärnstrupper. De borde ha ca. 20 sett till Svenska och Finska insatser. Likadant är det på kontinenten.

1.3. Att gå med i NATO ökar inte tryggheten speciellt i förhållande till EU och bilaterala avtal.

2. Jag tror inte att det finns någon som bryr sig om vad en kåkfarare som du har att säga om saken. Ifall man säger emot dig på nätet är de en russian asset. Hjälp vad rädda de riktiga ryssarna måste vara. Tänk om dina hittepå-ryssar skulle tröttna på er på morgonen...

1. Ukraina har inga fungerande reparationsfaciliteter av betydelse längre.

2. Sluta fantisera nu. Ena dagen anklagas ryssen för logistik problem motsvarande att handla på domus i ödebygden, och nu Ukraina. 100 mil är ett skämt. Det är normalt transportavstånd för ett stridsvagnsförband på 12-18h beroende på hur man kör, flygskydd m.m.

3. De har okända vapenindustrier som vill göra lite commercials. Det är inte betydande insatser utan mest riktad reklam.

4. Det var ganska rejält med prylar. Enkla användbara saker helt enkelt. Knappast kommer Maggan att ge bort något nytt försvarssystem av betydelse till Ukraina. De har redan plagierat AT-4 förövrigt och hemlisar hålls bäst inom landet, det är trots allt inte särskilt svårt att bygga försvarsmekanismer mot vapen som javelin, nlaw och excalibur. Det är inte heller särskilt smart att dela ut vapensystem till konkurrerande tillverkare.

4.1. Att ni refuserade typer som inte får tjänstgöra i exempelvis svenska eller finska militären vill leka med vapen för bankrån och liknande är knappast något som någon kommer att ta i beaktande.

5. Färdigflashbackat!

Jag har tjänstgjort i den svenska armén, så jag känner mig inte träffad av punkt 4. För övrigt är jag säker på att både Ryssland och Ukraina har problem med logistiken och Ryssland har dumpat tusentals fordon. Det ser hemskt ut och tyder på låg moral.

Underskatta inte hjälpen som Ukraina får från Tjeckien och Slovakien. Båda dessa länder har bra vapenindustri och en teknologi som är "lagom" för Ukraina medan nog det som Johnson skickar, i sina mer nyktra perioder, kan vara överkvalificerat, i vart fall en del av utrustningen.

Nu förbättrar jag min egen moral med en god lunch.
Citera
2022-04-20, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag skrev ca 15 000, man. Jag tror det är lågt räknat. För övrigt får du ju tro vad du vill, Jag skiter egentligen i vad just du tycker, det som är viktigt är hur det egentligen ligger till. Det handlar alltså inte om att "vinna" en argumentation, utan om att försöka att göra en något så när rimlig bedömning om sakernas tillstånd.

Så ryssarna har förlorat 1 500 man? Eller har Ukrainarna förlorat 150 000 Man? Du tycker det är rimligt.

Du skrev

"Tio gånger fler stupade soldater på den ukrainska sidan än den ryska." (Arnstad på Flashback se länk)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Jag tycker att man ska försöka hålla sig till någon slags sanning när man skriver annars är man ett troll. Ut i från vad du har skrivet så ryssarna 1 500 stupade eller har ukrainarna 150 000 man stupade. Och med egna ord tycker du det är rimligt. Jag håller inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in