Citat:
Ursprungligen postat av
Neroxx
Jag säger inte att du har fel men har du egen erfarenhet av detta?
Visst att tanken lätt går till att allt är sämre i ett land som Rumänien, men mycket lär även vara rena förefattade tankar. Har de sämre lärare samt lägre krav är det förstås ett problem. Kan även tänka mig att polisen är kritisk för "det är inte gjort i Sverige som är SÅÅÅÅÅ mycket bättre på allt", alltså lite självgodhet. Priset lär ju även vara fördelaktigt, kanske vilk inte Sverige förlora inkomsten från körkorten till ett annat land.
Lärarna är nog minst lika bra, men testerna kan nog vara enklare, i Rumänien.
Ja, jag vet vad jag talar om.
Notera att detta är inget mot Rumänien som land eller folk. Jag gillar rumäner och har absolut inget emot att man integrerar EU i denna riktning. Men... man bör lägga in något litet test så att den som får körkortet vet det basala bara så att det inte går för enkelt och man får en liten koll. Det är inte svart och vitt detta, men det är ju tyvärr där som det svenska samhället inte har sin styrka dvs att antingen så kör man fullt ut och testar allt, eller så gör man inget ting...
Kanske skulle det räcka med en 10minuters intervju och en 10 minuters körning med den som ska får kortet. Inte svårare än så.