2022-04-20, 08:13
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Regelverket säger:

Du kan bara ta körkort i det land där du är folkbokförd, dvs. där du vanligtvis eller regelbundet är bosatt. Det är i regel det land där du bor i minst 185 dagar varje kalenderår på grund av personlig eller yrkesmässig anknytning. Om man studerar i ett annat land måste man ha gjort det i minst 6 månader innan man får köra upp där.

Så om man inte har dubbelt medborgarskap och inte vill flytta från Sverige i minst ett halvår så kommer man inte få ta körkort utomlands. Men annars funkar det väl, men tror inte de flesta är så sugna på att flytta till Rumänien ett halvår för att till sist få köra upp där. Och i Norge som kanske är populärare bland svenskar att bo i är det väl ungefär samma krav som i Sverige plus ännu dyrare. Och att betala någon hemsida på nätet för att få ett riktigt registrerat körkort lär ju garanterat sluta med att man blir scammad, och om man köper ett falskt utländskt körkort på en sån sida kommer det förmodligen uppdagas att det är just falskt vid en sökning på personnumret.

Tack för info 👍
2022-04-20, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur fungerar det om man blivit av med eller har spärrtid i Sverige? Kan man ta ett rumänskt och åka på det utan att lösa in det mot ett svenskt?

I tv-serien älskar, älskar inte framkommer det att en deltagares afrikaimport har köpt sitt körkort i Gambia utan att ens ha kört bil, det är tydligen så man skaffar körkort där. Vad jag vet så byter afrikaner in sina körkort mot svenska också, så det låter ännu värre ur trafiksäkerhetspunkt. Nollvisionen känns avlägsen när det bara gäller skötsamma etniska svenskar med körkort, alla andra verkar ha fri lejd.

Om du blir stoppad norpar popo kortet av dig dessvärre, eftersom du inte kan validera det hos transportstyrelsen. Men det blir inte olovlig körning vid det tillfället.
Denna genväg gäller endast för de som inte har spärr och som av en eller annan anledning inte fixar att ta kortet i Sverige.

Ska man ta kortet så enkelt som möjligt så är det intensivkurser i typ Strömsund som gäller. Och det är dyrt. Kan absolut löna sig att bussa till Rumänien för de som inte har spärrtid dvs.
2022-04-20, 09:42
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför skulle Rumänska körskollärare vara sämre än Svenska?
Ja, varför skulle någonting vara sämre i Rumänien än i Sverige?...

Jag har 5 barn, det har kostat ca 15.000 kr/st för de första att ta körkort. Uppkörningen är extremt krävande, men det är absolut värt det och den som tänker att han ska smita förbi med en lägre kompetens för att spara så lite pengar är bra korkad. Det är lika korkat som att läsa till sjuksköterska i Rumänien, man kan sedan inte sköta jobbet och blir uthängd i TV.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-20 kl. 09:45.
2022-04-20, 09:55
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
För vapenlicens krävs ett föreningsintyg och ingen förening riskerar sitt goda rykte att utförda ett sådant om du inte uppfyller kraven.

Nej du behöver inget föreningsintyg för att få vapenlicens.

Undra hur svårt det är att muta en rumänsk körskolelärare till att fylla i falska uppgifter, väldigt smidigt att göra detta och sedan använda körkortet för att skapa sig ett pass. Vips så har man dubbla identiteter.
2022-04-20, 12:02
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Undra hur svårt det är att muta en rumänsk körskolelärare till att fylla i falska uppgifter, väldigt smidigt att göra detta och sedan använda körkortet för att skapa sig ett pass. Vips så har man dubbla identiteter.

På vilket sätt skulle förekomsten av rumänskt körkort göra det lättare att få ett pass?
2022-04-20, 12:34
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag säger inte att du har fel men har du egen erfarenhet av detta?
Visst att tanken lätt går till att allt är sämre i ett land som Rumänien, men mycket lär även vara rena förefattade tankar. Har de sämre lärare samt lägre krav är det förstås ett problem. Kan även tänka mig att polisen är kritisk för "det är inte gjort i Sverige som är SÅÅÅÅÅ mycket bättre på allt", alltså lite självgodhet. Priset lär ju även vara fördelaktigt, kanske vilk inte Sverige förlora inkomsten från körkorten till ett annat land.

Lärarna är nog minst lika bra, men testerna kan nog vara enklare, i Rumänien.

Ja, jag vet vad jag talar om.

Notera att detta är inget mot Rumänien som land eller folk. Jag gillar rumäner och har absolut inget emot att man integrerar EU i denna riktning. Men... man bör lägga in något litet test så att den som får körkortet vet det basala bara så att det inte går för enkelt och man får en liten koll. Det är inte svart och vitt detta, men det är ju tyvärr där som det svenska samhället inte har sin styrka dvs att antingen så kör man fullt ut och testar allt, eller så gör man inget ting...

Kanske skulle det räcka med en 10minuters intervju och en 10 minuters körning med den som ska får kortet. Inte svårare än så.
2022-04-20, 12:40
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag fattar bara inte varför man skall byta ett rumänskt körkort mot ett svenskt?

Eftersom Rumänien är med i EU så är ett rumänskt körkort giltigt i Sverige och det är bara att köra på. Det finns nämligen ytterligare ett kryphål i lagstiftningen.

Ett land får inte dra in ett annat lands körkort. Det enda svenska polisen får göra är att omhänderta det rumänska körkortet och skicka det tillsammans med ett brev till Rumänien där det står skrivet vad personen ställt till med. Antar att även detta kan lösas med lite pesos under bordet.
2022-04-20, 17:13
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Lärarna är nog minst lika bra, men testerna kan nog vara enklare, i Rumänien.

Ja, jag vet vad jag talar om.

Notera att detta är inget mot Rumänien som land eller folk. Jag gillar rumäner och har absolut inget emot att man integrerar EU i denna riktning. Men... man bör lägga in något litet test så att den som får körkortet vet det basala bara så att det inte går för enkelt och man får en liten koll. Det är inte svart och vitt detta, men det är ju tyvärr där som det svenska samhället inte har sin styrka dvs att antingen så kör man fullt ut och testar allt, eller så gör man inget ting...

Kanske skulle det räcka med en 10minuters intervju och en 10 minuters körning med den som ska får kortet. Inte svårare än så.

Sen är ju detta även en individ grej, vissa har ju rätt lätt att lära sig medans andra har det tuffare och kräver mer lektioner/hjälp/plugg. Kan tycka att man bör vara mer flexibel även i Sverige där man har ett krav på x antal lektioner (vilket kan vara bra för många) men som för vissa kan vara helt onödigt.

Enda vägen som jag ser är att man ser till att utbildningen i Rumänien är tillräckligt, för annars så borde ju grundtanken vara att inte tillåta personer med Rumänska körkort att köra på våra vägar. Och detta skulle då leda till att man även borde ifrågasätta fler länder. Det blir ju lätt ohållbart ifall man ska ha fri rörlighet inom EU. Svårare problem än man tror, för visst du kan ha 10 min tester med människor som vill få sitt Rumänska körkort omvandlat till ett Svenskt. Säg då att man inte lyckas, har Sverige rätten att dra in körkortet som är utfärdat i ett annat land? Personen kan ju då helt enkelt skippa pch omvandla och köra på kortet från Rumänien.
Senast redigerad av Neroxx 2022-04-20 kl. 17:22.
2022-04-20, 17:53
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Nej du behöver inget föreningsintyg för att få vapenlicens.

För vapenlicens med syfte målskytte behöver du det.
För ändamål jakt krävs jägarexamen.
Uppfyller du dessa krav kan du lika gärna ansöka i Sverige direkt, gör du inte det kommer en licens utfärdat i annat land inte hjälpa dig.
2022-04-20, 17:59
Medlem
Agent.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Den information jag har från Egypten är att uppkörningen var; Kör 10meter framåt, sedan, kör 10meter bakåt. Grattis, du kan köra bil...

Så det ställs alltså högre krav för att ta simborgarmärket i Sverige än att ta körkort i Egypten?
Senast redigerad av Agent.Smith 2022-04-20 kl. 18:01.
2022-04-20, 18:04
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Fan va ballt o ha rumänskt id-kort man kan visa på systemet

Då kanske du kan få jobb även utanför vid dörren😀
2022-04-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmaxT
Om du blir stoppad norpar popo kortet av dig dessvärre, eftersom du inte kan validera det hos transportstyrelsen. Men det blir inte olovlig körning vid det tillfället.
Denna genväg gäller endast för de som inte har spärr och som av en eller annan anledning inte fixar att ta kortet i Sverige.

Ska man ta kortet så enkelt som möjligt så är det intensivkurser i typ Strömsund som gäller. Och det är dyrt. Kan absolut löna sig att bussa till Rumänien för de som inte har spärrtid dvs.

Om spärr tiden har gått ut och man är redo för att ansöka om körkortstillstånd igen . Funkar det då ? Blev av med mitt kort för 10 år sen , har ingen spärrtid men kommer säkert bli erlagd att lämna prover 6mån innan jag får ett körkortstillstånd...

Hur blir de då ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in