2022-04-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Tiden är ju på Ryssarnas sida, Visst, de har alla möjliga problem med sin krigsmakt men till slut kommer de ju ändå att vinna

Exakt så. Och då är frågan hur man minimerar död och lidande på vägen mot det oundvikliga. Inte genom att skicka vapen iaf, det är en sak som är säker.
Citera
2022-04-20, 11:24
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Spelar ju ingen roll vad jag glömmer eller kommer i håg, utan det viktiga är ju den ungefärliga relationen i förluster. Tio gånger fler tror jag nog är rätt rimligt på det vis som kriget förs.

10 gånger mer förluster för för den nedgrävda försvarande parten vs den offensiva som måste rycka fram längs vägar djupt in i ett fiendeland där man helt saknar lokalkännedom. Du kan sannerligen inte mycket om militärtaktik och historia. Dina påstådda siffror är endast i din fantasi.

Givetvis har det dött desto mer ukrainare än Zelenskys siffror men 10/1 förhållande var nog ett av de mest dummaste påstående jag läst i denna tråden och då finns det mycket att välja ifrån.
Citera
2022-04-20, 11:25
Medlem
Citat:
Det verkar som att du inte har koll på Rysslands uttalade syfte inför inmarschen. Kolla det och titta på vad de har uppnått. Du kommer då se att att de är väldigt nära - och dessutom kommer att uppnå lite till.

Du verkar förblindad av några, i och för sig stora taktiska triumfer, och därför inte se Rysslands framgångsrika strategiska marsch mot målet.
Det verkar som att du inte har koll på vad rysk statsmedia gick ut med några dagar efter invasionen, en artikel som de sedermera var tvungna att avpublicera, men som förstås fortfarande finns kvar på nätet.

Planen var att segra på några dagar, och sedan införliva Ukraina i Ryssland. Man trodde att det skulle bli ett nytt Krim.

Att man sedan efteråt flyttar målstolpar är helt naturligt.

Du verkar förblindad av den, i och för sig massiva, ryska propagandan, och kan därför inte se det totala haveriet som utspelas inför våra ögon.
Citera
Medlem
Citat:
Det verkar som att du inte har koll på Rysslands uttalade syfte inför inmarschen. Kolla det och titta på vad de har uppnått. Du kommer då se att att de är väldigt nära - och dessutom kommer att uppnå lite till.

Du verkar förblindad av några, i och för sig stora taktiska triumfer, och därför inte se Rysslands framgångsrika strategiska marsch mot målet.

Du vet att et krig 2022 skulle utkämpas mellan obemannade flygfarkoster och nedkämpning i cyberspace. Om man skulle kalla sig supermakt och inte framstå som supermakt anno 1969

Du kommer aldrig kunna lägga fram några effektmål som någon kommer kunna enas om är en vinst för mänskligheten. Det kommer bli ytterligare ett skamfilat år i människans historia signerat med penna Putler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Spelar något av det där någon roll? Ukraina kan inte på någon nivå 'vinna' kriget, det förstår alla. Bra TV, visst, men vad ska hända sen.

De måste prata men det är ju alla i väst emot. Det är en PR-blunder av Putin så klart men att Ryssarna inte ska lyckas invadera Ukraina är det ingen som tror.

Tiden är ju på Ryssarnas sida, Visst, de har alla möjliga problem med sin krigsmakt men till slut kommer de ju ändå att vinna

Man får nog tänka lite längre än så.

Vad tror du händer om Ryssland totalt kör över Ukraina och "vinner" kriget?

Tror du att sanktionerna och isoleringen av Ryssland då plötsligt avbryts och Ryssland och ryssarna välkomnas in värmen igen?

"Bra kämpat - det såg illa ut där ett tag men till slut så lyckades invasionen. Nu glömmer vi folkmordet, våldtäkterna, övergreppen, alla barn som dödats, alla människor som fördrivits"

Skulle inte tro det. Ryssland är körda hur det än går i kriget. De hade förlorat kriget redan innan det börjades - det enda kriget gjorde var att snabba på processen.
Citera
2022-04-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sverige har antagligen inget att skicka.

Jag tänkte på sjömålsrobotar. Men jag tror att Ukraina som en sista hämnd och betalning kommer att angripa fregatter i Sevastopol.

Men först koncentrera sig på att försvåra för ryssarna i Donbass, sedan utkräva hämnden och Sverige kan hjälpa till.

Jag skall fundera mer kring hur man kan angripa fregatterna. USA kommer ju att leverera förarlösa små båtar.
Citera
2022-04-20, 11:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Läs kartorna, Ukraina håller på att ta Kupiansk och då är hela Izyum offensiven avskuren, 20BTG ryker där.

I kherson minerar ryss-packet vägarna så slut på offensiva planer

I Donbass och fickan norr om Horlivka blev det inga genombrott på 2-3 dagar.

Ryss-svinen är slut!

Jag såg blänkaren om minering i Kherson och tänkte precis som du, inge offensiver att tala om där inte, snarare ett skydd för den egna reträtten.

Spännande dock att Ukraina har stenkoll på vad ryssen försöker hitta på för bus.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nope Då får du visa mig källor. Annars har dina påståenden något värde. Du kommer påverka mig i stället att tro mer på de som visar källor. Dina påstående blir mer sedda som lögner. Det kanske det du vill.

Här är en källa på ryska förluster

https://www.csis.org/analysis/russian-casualties-ukraine-reaching-tipping-point

Så du menar att Ukraina har förlorat 70-150 tusen man? Inte ens ryssarna själva tror det.

Jag skrev ca 15 000, man. Jag tror det är lågt räknat. För övrigt får du ju tro vad du vill, Jag skiter egentligen i vad just du tycker, det som är viktigt är hur det egentligen ligger till. Det handlar alltså inte om att "vinna" en argumentation, utan om att försöka att göra en något så när rimlig bedömning om sakernas tillstånd.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Kommer bli tufft den 9:e maj, för i nuläget har Putin inte nog med soldater till sin "segerparad" i Moskva.
Ska han hyra in MENA-legoknektar till den också och sätta ryska uniformer på dem? Man får nog försöka sminka om dem isåfall...
[url]https://nationalinterest.org/blog/buzz/russian-military-running-out-soldiers-201500[/url

Jag tror nog han kan ha en parad. Han kan använda värnpliktiga till det. Han kanske gör den största paraden någonsin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad anser du om Rysslands ledning då? Putin & co?

Farliga och människofientliga? Eller tvärtom? Ofarliga, snälla och goda?
Du vill så gärna få det till ”onda och goda”. Det är inte förrän du förstår att båda sidor är onda som du kan förstå vad som händer i Ukraina, och hur slutet måste se ut: Ukraina måste ge sig snabbast möjligt för att förhindra oändliga dödsfall och misär. Alla krig slutar vid förhandlingsbordet, Ukrainazis förhandlingsläge blir sämre för varje minut.
Citera
2022-04-20, 11:28
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Du har lite problem med att sortera för och emot samt väga detta i en ”röd tråd”, när man hakar upp sig på detaljer så brukar det vara något bakom som alltid är intressant att resonera om.
Om du är lite mer konkret så ska jag nog kunna hjälpa dig. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du är ute efter.
Citera
2022-04-20, 11:28
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Inte folken, utan ledarna handlar det förstås om. Ledningen i Kiev är definitivt farlig och människofientlig.
Och ledningen i Ryssland är god, ofarlig och människovänlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in