2022-04-19, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om manglende avtjening av verneplikt for Tom Hagen.

Jeg mener å huske at friske og sunne vernepliktige, altså stridsdyktige, som var under utdanning kunne søke om utsettelse av førstegangstjenesten.

Så var det en gruppe som søkte seg over i Heimevernet. Mulig disse måtte ha gode grunner til å slippe førstegangstjenesten, (vanligvis forskjellige sosiale grunner) men er usikker på om de slapp unna rekruttskolen.

Ellers var det veldig mye som måtte til, for å bli fritatt fra militærtjenesten. Noen som husker hvordan disse ordningene var.

Det kan kanskje finnes andre alternativer. Men veldig langsøkt. Ren spekulasjon. Legger det i spoiler.

Oj, dette var interessant. Også det med at frimurerlosjen er fadder.
Det er klart at det kan være en teoretisk mulighet. Tror absolutt det kan være at noen holder en hånd over ham.
Angående militæret, måtte man den gang være fullstendig militærnekter for å slippe førstegangstjeneste. Eller ev psykisk syk. Men hvis man var økonomisk forsørger for andre, var det helt sikkert unntaksgrunn.
Så ble det sikkert brukt en del skjønn. Har man vokst opp i en søskenflokk på 13, og moren døde, kan et klokt hode tenkt at det må være grenser for prøvelser et ungt menneske skal gjennom. Da har man på en måte gjort militærtjeneste i heimen fra barnsben av.
Citera
2022-04-19, 08:41
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hun var i livet i alle fall til omkring 9.30,kanskje lenger. Bilen må da stått ved eller nær sv iminst 30 minutter. Lenge etter at th angivelig dro. Dette er ulogisk innerst i blindvei. Observasjonsobjekt i mer enn en time fra 8.56 til 10.07+. Ingen ukjent gm her nei.

Det er flere steder å parkere eller vente bare ett eller to minutters kjøretur unna.
Med mindre dette er et "one man show", har det vært 1 mann i huset og 1 i bil.
Sannsynligvis en hybrid- eller el-bil. Lydløst inn og ut.

Jeg tipper politiet biter seg skikkelig i fingrene over at de aldri tok prøver av TH den dagen.
Men jeg tror så tidlig som et sted mellom 2. og 10. november ble de rimelig sikre på at
kidnappingen var oppspinn.

Synd å si det men hadde TH vært bilmekaniker eller mørk i huden hadde han røket tvert inn på dagen.
Han hadde blitt tatt med på kammeret med en gang han møtte politiet.
Citera
2022-04-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er flere steder å parkere eller vente bare ett eller to minutters kjøretur unna.
Med mindre dette er et "one man show", har det vært 1 mann i huset og 1 i bil.
Sannsynligvis en hybrid- eller el-bil. Lydløst inn og ut.

Jeg tipper politiet biter seg skikkelig i fingrene over at de aldri tok prøver av TH den dagen.
Men jeg tror så tidlig som et sted mellom 2. og 10. november ble de rimelig sikre på at
kidnappingen var oppspinn.

Synd å si det men hadde TH vært bilmekaniker eller mørk i huden hadde han røket tvert inn på dagen.
Han hadde blitt tatt med på kammeret med en gang han møtte politiet.

Dette höres altfor mye moro. 😂
Citera
2022-04-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Oj, dette var interessant. Også det med at frimurerlosjen er fadder.
Det er klart at det kan være en teoretisk mulighet. Tror absolutt det kan være at noen holder en hånd over ham.
Angående militæret, måtte man den gang være fullstendig militærnekter for å slippe førstegangstjeneste. Eller ev psykisk syk. Men hvis man var økonomisk forsørger for andre, var det helt sikkert unntaksgrunn.
Så ble det sikkert brukt en del skjønn. Har man vokst opp i en søskenflokk på 13, og moren døde, kan et klokt hode tenkt at det må være grenser for prøvelser et ungt menneske skal gjennom. Da har man på en måte gjort militærtjeneste i heimen fra barnsben av.

Så vidt jeg husker, ble alle unge menn som var tjenestedyktige, delt inn i forskjellige klasser. Etter den enkeltes forutsetninger. Militærnektere måtte enten gjennomføre Siviltjeneste, eller, de risikerte å måtte sone fengselsstraff. Så vidt jeg husker, så var det veldig strengt.

Lovverket er (stort sett, tror jeg) det samme i dag, men situasjonen er helt annerledes, Forsvaret kan velge ut de de vil ha slev, ut fra et overtall av unge mennesker som ønsker å gjennomføre verneplikten. Det er flere som søker seg til førstegangstjenesten enn hva Forsvaret har plasser for. Man bruker ikke ressurser på ungdom som har vondt i viljen, og absolutt ikke vil i militæret.

Så dette med psykisk sykdom. VG har hatt en artikkelserie om psykolog som forgrep seg på pasienter. Denne psykologen hadde utdannet seg i USA og kom tilbake til Norge på slutten av 60-tallet, eller begynnelsen av 70-tallet. Og skal ha vært en av de første psykologene her til lands. Jeg vet ikke hva slags psykologiske tester og screeninger man kan ha hatt på slutten av 60-tallet. Jeg mener å ha hørt at man gjennomførte IQ-tester i forbindelse med sesjonen. Samtidig med fysiske undersøkelser, plattfothet var et minus, dårlig syn og hørsel og fargesyn, osv osv. Men, jeg tviler sterkt på at TH kan ha unnsluppet militærtjeneste pga psykisk sykdom. Da måtte han ha vært alvorlig syk, og ute av stand til å studere, arbeide osv. Og ikke normalfungerende, som han må ha vært.

Jeg har mer tro på at han slapp unna fordi han var under utdanning, eller av andre sosiale årsaker, forsørgeransvar, omsorgsansvar for yngre søsken, eller lignende. Som du også nevner. Og så eventuelt, at han kunne ha blitt rekruttert til dette superhemmelige nettverket av agenter, kjent som Stay Behind.

Noe av det utstyret som ble funnet på Torås Fort, var sambandsutstyr, fra enten CIA eller MI6 eller begge. Stay Behind-agentene skal ha fått opplæring på utstyret. Det kunne være litt interessant for denne saken, passer litt inn, synes jeg.

Så er det trusselen TH skal ha kommet med, om at han "kjenner noen som kan få deg til å forsvinne for alltid". Det passer også fint i denne sammenhengen.

Så er det politisaken på Gjøvik i mars 1970. Hva det nå enn dreide seg om. En Stay Behind agent ville kanskje bli mildere behandlet i møte med politiet, kanskje noen trakk i tråder fra maktens høyere sfærer. Ren spekulasjon, dette da.

En slik sammenheng ville kunne forklare en del av alle disse merkelighetene i Lørenskog-saken. At GM har, eller har hatt, tilhørighet til strengt hemmelige tjenester. Det er jo umulig å få vite hvem som var tilknyttet Stay Behind, og hvordan organisasjonen fungerte, og hvis og når og om den ble nedlagt. Eller om enkelte av agent-cellene har fortsatt å fungere på ett eller annet nivå. Men kanskje mer løsrevet og fullstendig utenfor militær og eller politisk styring. Hvem vet.

Dette er rene spekulasjoner da.
Citera
2022-04-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
(Det er et problem at mange av de eldre avisartiklene ikke lengre er søkbare etter at de ble skjult bak innloggingsmurer. Men man kan finne det meste ved å søke i denne tråden da )

Det tryggeste er å kjøpe papiraviser og klippe ut artiklene som omtaler uløste drapssaker.
Citera
2022-04-19, 17:49
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hun snakket vel også mye om denne hytteturen?

Åtte dager før forsvinningsdagen: "Anne-Elisabeth forteller at hun gleder seg til hyttetur, ber om tips til matretter hun kan stelle i stand for familien, snakker om den nye valpen sin og spør om forslag til navn."
https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/
(Dette var altså 2 dager før bryllupsdagen. Og hun formidlet til en venninne skuffelse over TH på bryllupsdagen. Formidlet hun ofte slikt til venninner, eller var det påfallende at hun gjorde det akkurat da (med tanke på Legokatts GG-hypotese)?).

Det hadde vært interessant å vite om hun vanligvis snakket mye om hytteturer som hun skulle på, eller om hun snakket påfallende mye om akkurat denne hytteturen.

Hva var det AE formidlet til lønnsansvarlig om hytteturen? Omtalte hun hytteturen som "den mulige hytteturen"? I så fall fikk jo lønnsansvarlig da inntrykk av at det ikke var 100 % sikkert at de skulle reise på hyttetur den dagen og det stemmer jo med THs forklaring om at de ikke hadde avklart avreisetidspunkt (altså om de skulle reise den dagen eller ikke) og om de skulle reise i samme bil eller ikke, m.m. (og da stemmer THs forklaring om at de skulle snakkes på tlf for å avklare dette).
(Var det i AEs tlf-samtale med sønnen at "den mulige hytteturen" var et av temaene i samtalen (ifølge avisartikler?)

" Den første samtalen fant sted klokken 08.45. Da ringte Anne-Elisabeth Hagen til en ansatt i ektemannens selskap. Den ansatte ville snakke med henne om timelister og lønnsutbetaling"
"I tillegg til jobbrelaterte ting snakket de to om at ekteparet Hagen vurderte å reise til hytta på Kvitfjell senere på dagen"
https://www.tv2.no/nyheter/11467233/

(Det er et problem at mange av de eldre avisartiklene ikke lengre er søkbare etter at de ble skjult bak innloggingsmurer. Men man kan finne det meste ved å søke i denne tråden da )
Ja, denne hytteturen kan faktisk være en viktig detalj i saken. "Mysteriet" rundt hytteturen har vært noe politiet har lurt på.

AEH sendte denne meldingen kl 09.10:

Hei N.N (navnet på datteren).Var fint teater i går. Hyggelig å møte N.N. (venn av Hagen paret) og kona. Vi skal visst ikke dra før i morgen tidlig antagelig*og et møte i Lillehammer ca kl 11. Da kan jeg jo være barnepike i kveld/natt"

Ser man denne SMS'en opp mot at TH ringte hjem kl 10.07 kan man lure på hva som har skjedd.

Ulike løsninger:
1. TH planla hytteturen og utsatte den like før han dro på jobb. Han ringte deretter 8 ganger hjem den dagen. Hvordan dette henger sammen i et plott der TH står bak er en gåte.
(Har verken lest eller selv funnet en god forklaring på det)

2. Ekte kidnappere sto bak og AEH tok selv beslutningen om å utsatte hytteturen

3. AEH utsatte hytteturen som del av en plan (tenkt ut av GM) Det førte til at TH ringte hjem den dagen og at hans forklaring om at han skulle ringe hjem for å diskutere detaljer angående hytteturen ble mistenkelig. Det førte også til at tidsperioden forsvinningen kunne skjedd på ble minimert og barna fikk solid alibi.
Citera
2022-04-19, 20:06
Medlem
Hvordan kan det ha seg at TH bruker 6 minutter på å saumfare etter AEH i første etasje?

Å saumfare etter en person i en etasje har jeg beregnet tar ca 15 sekunder så hva er det jeg ikke forstår her?

At han bruker 6 minutter kommer frem i boka om saken:

TH ankommer SV4 senest kl 13.40 da han svarer på fasttelefonen. Han utrykker til eldstedatteren at han heller ikke vet hvor hun er.

Så leter han rundt, men avbryter letingen etter 6 min da han ringer AEH sin mobil 13.46 fra fasttelefonen.

Umiddelbart etter dette fortsetter han opp i andre etasje, og så ned i kjelleren/underetasjen der han har trimrommet sitt. Deretter opp i entreen igjen og så ut i garasjen... Og så inn igjen til det siste rommet som sjekkes - badet med slepespor osv.

Noen som har en plausibel forklaring på disse 6 minuttene med leting i en etasje etter en person?
Man leter jo for øvrig ikke under sofaen og i kjøleskapet etter en person man tror har fått et illebefinnende?
Citera
2022-04-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Hvordan kan det ha seg at TH bruker 6 minutter på å saumfare etter AEH i første etasje?

Å saumfare etter en person i en etasje har jeg beregnet tar ca 15 sekunder så hva er det jeg ikke forstår her?

TH ankommer SV4 senest kl 13.40 da han svarer på fasttelefonen. Han utrykker til eldstedatteren at han heller ikke vet hvor hun er.

Så leter han rundt, men avbryter letingen etter 6 min da han ringer AEH sin mobil 13.46 fra fasttelefonen.

Umiddelbart etter dette fortsetter han opp i andre etasje, og så ned i kjelleren/underetasjen der han har trimrommet sitt. Deretter opp i entreen igjen og så ut i garasjen... Og så inn igjen til det siste rommet som sjekkes - badet med slepespor osv.

Noen som har en plausibel forklaring på disse 6 minuttene med leting i en etasje etter en person?
Man leter jo for øvrig ikke under sofaen og i kjøleskapet etter en person man tror har fått et illebefinnende?

Helt eni med deg, på 6 minutter kunne han også ha rukket å gjennomsøke to nabohus i tilegg til s4. En annen ting.,, Så underkuet som AEH ser ut til å ha vært, så finner jeg det helt usansynlig at hu skal ha noe med både timelister eller lønnskjøringer å gjøre. MB lyver om innholdet i samtalen, muligens lyver hun også om hvem som var i den andre enden.
Citera
2022-04-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Så vidt jeg husker, ble alle unge menn som var tjenestedyktige, delt inn i forskjellige klasser. Etter den enkeltes forutsetninger. Militærnektere måtte enten gjennomføre Siviltjeneste, eller, de risikerte å måtte sone fengselsstraff. Så vidt jeg husker, så var det veldig strengt.

Lovverket er (stort sett, tror jeg) det samme i dag, men situasjonen er helt annerledes, Forsvaret kan velge ut de de vil ha slev, ut fra et overtall av unge mennesker som ønsker å gjennomføre verneplikten. Det er flere som søker seg til førstegangstjenesten enn hva Forsvaret har plasser for. Man bruker ikke ressurser på ungdom som har vondt i viljen, og absolutt ikke vil i militæret.

Så dette med psykisk sykdom. VG har hatt en artikkelserie om psykolog som forgrep seg på pasienter. Denne psykologen hadde utdannet seg i USA og kom tilbake til Norge på slutten av 60-tallet, eller begynnelsen av 70-tallet. Og skal ha vært en av de første psykologene her til lands. Jeg vet ikke hva slags psykologiske tester og screeninger man kan ha hatt på slutten av 60-tallet. Jeg mener å ha hørt at man gjennomførte IQ-tester i forbindelse med sesjonen. Samtidig med fysiske undersøkelser, plattfothet var et minus, dårlig syn og hørsel og fargesyn, osv osv. Men, jeg tviler sterkt på at TH kan ha unnsluppet militærtjeneste pga psykisk sykdom. Da måtte han ha vært alvorlig syk, og ute av stand til å studere, arbeide osv. Og ikke normalfungerende, som han må ha vært.

Jeg har mer tro på at han slapp unna fordi han var under utdanning, eller av andre sosiale årsaker, forsørgeransvar, omsorgsansvar for yngre søsken, eller lignende. Som du også nevner. Og så eventuelt, at han kunne ha blitt rekruttert til dette superhemmelige nettverket av agenter, kjent som Stay Behind.

Noe av det utstyret som ble funnet på Torås Fort, var sambandsutstyr, fra enten CIA eller MI6 eller begge. Stay Behind-agentene skal ha fått opplæring på utstyret. Det kunne være litt interessant for denne saken, passer litt inn, synes jeg.

Så er det trusselen TH skal ha kommet med, om at han "kjenner noen som kan få deg til å forsvinne for alltid". Det passer også fint i denne sammenhengen.

Så er det politisaken på Gjøvik i mars 1970. Hva det nå enn dreide seg om. En Stay Behind agent ville kanskje bli mildere behandlet i møte med politiet, kanskje noen trakk i tråder fra maktens høyere sfærer. Ren spekulasjon, dette da.

En slik sammenheng ville kunne forklare en del av alle disse merkelighetene i Lørenskog-saken. At GM har, eller har hatt, tilhørighet til strengt hemmelige tjenester. Det er jo umulig å få vite hvem som var tilknyttet Stay Behind, og hvordan organisasjonen fungerte, og hvis og når og om den ble nedlagt. Eller om enkelte av agent-cellene har fortsatt å fungere på ett eller annet nivå. Men kanskje mer løsrevet og fullstendig utenfor militær og eller politisk styring. Hvem vet.

Dette er rene spekulasjoner da.
Spekulasjoner ja, men interessante.
Der var mange detaljer rundt verneplikten den gang, som vi kan google oss frem til. Det med under utdannelse stemmer. Ofte måtte man da bidra med «plikttjeneste» etter endt utdannelse, men det kunne være betalte jobber i mange forskjellige øyemed.
Angående CIA har de en lang historie med å rekruttere fra skoler og universiteter, og i Stay Behind har det sikkert også foregått bl a på den måten. Kjenner til en genial student som hadde utenlandsopphold på skole i USA, som ble forsøkt rekruttert, men hen gav dem avskjed på grått papir. Men hen ble skremt av alt de visste om hen og hens familie, ting hen trodde ingen andre kunne vite om.
Uansett, teoretisk sett kunne de nok ha zoomet inn på TH som et meget kapabelt objekt.
Men vi får nok aldri vite noe om det. Men det kunne forklare noe.
Uansett er maktens korridorer lange og kronglete, og jeg kan forestille meg at en eller to mektige menn vet mer om TH og hva som har skjedd.
https://www.townandcountrymag.com/society/tradition/a12814064/spy-school-daniel-golden-fbi-cia-recruit-at-american-colleges/
https://www.degreequery.com/criminal-justice-degrees/what-schools-does-the-cia-recruit-from-the-most/
Senast redigerad av Ittno 2022-04-19 kl. 20:34.
Citera
2022-04-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1

Når man leter etter en person i et hus i én etasje kan det trolig ta 6 minutter. Det er noen rom, kjøkken, WC og inngang som man ska gå inn og se inn etter en person som man kanskje ikke finner.
Citera
2022-04-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
En annen ting.,, Så underkuet som AEH ser ut til å ha vært, så finner jeg det helt usansynlig at hu skal ha noe med både timelister eller lønnskjøringer å gjøre. MB lyver om innholdet i samtalen, muligens lyver hun også om hvem som var i den andre enden.

Det pleide å være veldig vanlig blant de 50 talistene at det var mitt og ditt. Det var knapt snakk om å eie den sammen.
Citera
2022-04-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Når man leter etter en person i et hus i én etasje kan det trolig ta 6 minutter. Det er noen rom, kjøkken, WC og inngang som man ska gå inn og se inn etter en person som man kanskje ikke finner.
Jamen det var jo ikke akkurat Louvre de bodde i..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in