2022-04-19, 17:23
  #1
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Polisen meddelar nu att det kommer att krävas e-legitimation, sannolikt då bank-id för att få boka passtid

Citat:
Tisdagen den 19 april klockan 22 kommer det införas krav på e-legitimation för att boka tid för att ansöka om pass och nationella id-kort.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/april/e-legitimation-for-bokning-av-tid-for-ansokan-om-pass-eller-nationellt-id-kort/

Visserligen kan den som inte har eller inte vill använda bankid eller Freja ringa 114 14. Men en stor försämring blir det likväl, utan överblicken.

Frågor:

Är det verkligen lagligt att man måste ha ett kundförhållande till någon storbank och/eller Apple eller Google för att få ut ett bevis på att man är svensk medborgare? Hur skall man tolka att kundförhållandet de facto står över medborgarskapet? Var i grundlagarna står att det krävs bankid för att få pass?

Flera av bankerna som utfärdar bankid kräver pass eller nationellt ID-kort för att få bankid. För att få ut Freja+ krävs godkänd ID-handling, och när körkortet fasats ut som ID jrävs pass eller nationellt ID (möjligen Skatteverkets). Är inte detta Moment 22?

Kommer polisen att avvisa dem som bara går in på en polisstation och vill boka tid?
Citera
2022-04-19, 17:28
  #2
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Frågor:

Är det verkligen lagligt att man måste ha ett kundförhållande till någon storbank och/eller Apple eller Google för att få ut ett bevis på att man är svensk medborgare? Hur skall man tolka att kundförhållandet de facto står över medborgarskapet? Var i grundlagarna står att det krävs bankid för att få pass?
Är du dum i huvudet eller har du bara problem med läsförmågan alternativt förståelsen av skriven text du nyss läst?

Från din egen länk:

Har du inte e-legitimation kan du använda ett ombud eller ringa 114 14.

Du kan ta hjälp av någon som har en e-legitimation (ombud) och be denne hjälpa till, exempelvis för barn som inte har e-legitimation. Då måste ombudet identifiera sig med sin e-legitimation och sedan boka tid för den eller dem som hen är ombud för. Ombudet anges automatiskt som person nummer ett i bokningen.

Har du inte ett ombud eller kan använda e-legitimation kan du ringa till 114 14 och få hjälp av polisens operatörer att boka en tid. Polismyndigheten ser även över efter ytterligare lösningar för de som inte har eller kan använda e-legitimation. Du som ringer in behöver inte ha e-legitimation.


Det går alltså utmärkt att använda ombud eller boka per telefon.

Nej, det står inte något om Bank-ID i någon av våra grundlagar.
Citera
2022-04-19, 17:45
  #3
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

1. Var i grundlagarna står att det krävs bankid för att få pass?
2. Flera av bankerna som utfärdar bankid kräver pass eller nationellt ID-kort för att få bankid. För att få ut Freja+ krävs godkänd ID-handling, och när körkortet fasats ut som ID jrävs pass eller nationellt ID (möjligen Skatteverkets). Är inte detta Moment 22?
1. Skulle detta stå i grundlagarna menar du?
Haha...ibland blir man förvånad.
2. Ja?? saknar du giltig id-handling så får du väl skylla dig själv att det blir krångligt. Hur kan man vara så korkad? Om du saknar giltig id-handling när du ansöker om pass eller nationellt id-kort kan du ta med dig en person som intygar din identitet. Den som följer med dig måste vara godkänd intygsgivare och kunna visa upp giltig id-handling.
Inte Moment 22 alltså.
Och alla dessa som inte får passtider; hur fan kan man vara så djävla dum att man inte (1) sköter detta i tid och (2) inte fattade att när pandemin var över och resandet skulle tillåtas igen att det skulle finnas en massa djävla turister som skulle börja resa igen och hade pass som under 2 år hade gått ut?
Citera
2022-04-19, 18:20
  #4
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Denna diskussion har aktualiserats de senaste månaderna pga de långa kötiderna och faktumet att det finns folk som satt i system att boka upp en jäkla massa tider för att sedan sälja dessa vidare. Hur man än vrider och vänder på det måste man ha giltig legitimation när man hämtar ut sitt pass så vad är egentligen skillnaden?
Citera
2022-04-19, 22:29
  #5
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Det måste naturligtvis finnas alternativ till bank-id för att söka om nytt pass.
Att ta detta beslut för att man inte klarar hantera köerna är helt åt helvete.

Pass som polisen själv utfärdat som är 1 dag över datum: ogiltigt för att söka nytt pass.
ID som privat bank utfärdat: Krav för att söka nytt pass.

Allt behöver inte vara automatiserat, inte till det priset.
Passexpeditioner helt utan tidsbokning borde vara ett krav - där allt du behöver är ett giltigt pass och mentala kapaciteten att stå i några timmars fysisk kö.

Krav på privatutfärdade ID-handlingar för att få statligt utfärdade ID-handlingar är fucked up.
Lägg ner staten direkt och helt istället om ni inte ens kan hantera det absolut mest basala utan att slussa det genom privatägda företag. Där det mest basala är att utfärda bevis till medborgare av den staten att de är medborgare av den staten.


Ger mig faan på att det inte är Mohammed som beställt 1 miljon tider för att sälja i facebook-grupper, som maktmedia skyller på. Det är helt andra instanser, just för att trycka genom detta maktövertagande till den äckliga sörja av privatiserad corporatistisk och anti-kapitalistisk freakshow till "stat".

Läser ingen? Besök eller ringa 114 14 fungerar med.
Citera
2022-04-19, 22:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Polisen meddelar nu att det kommer att krävas e-legitimation, sannolikt då bank-id för att få boka passtid



https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/april/e-legitimation-for-bokning-av-tid-for-ansokan-om-pass-eller-nationellt-id-kort/

Visserligen kan den som inte har eller inte vill använda bankid eller Freja ringa 114 14. Men en stor försämring blir det likväl, utan överblicken.

Frågor:

Är det verkligen lagligt att man måste ha ett kundförhållande till någon storbank och/eller Apple eller Google för att få ut ett bevis på att man är svensk medborgare? Hur skall man tolka att kundförhållandet de facto står över medborgarskapet? Var i grundlagarna står att det krävs bankid för att få pass?

Flera av bankerna som utfärdar bankid kräver pass eller nationellt ID-kort för att få bankid. För att få ut Freja+ krävs godkänd ID-handling, och när körkortet fasats ut som ID jrävs pass eller nationellt ID (möjligen Skatteverkets). Är inte detta Moment 22?

Kommer polisen att avvisa dem som bara går in på en polisstation och vill boka tid?
Du skriver ju själv att det funkar med 114 14 så det krävs uppenbarligen inte något bank-id. Är knappast polisen som skapat denna situation. Hade det inte funnits idioter som försökte tjäna pengar på kaoset hade polisen inte behövt att ändra systemet. Skulden ska läggas på idioterna inte på polisen
Citera
2022-04-19, 23:25
  #7
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Läser ingen? Besök eller ringa 114 14 fungerar med.
Var ser du "besök"?

Gällande ringa är det bara ett alternativ till att gå in på hemsidan.
"– Vi har upprättat ett särskilt knappval för de som ringer 114 14 och de hamnar då i en särskild kö för att få en tid för ansökan om pass"

Men innebär kanske att de inte kräver e-leg där ja, nu när jag tänker ett varv till.
Citera
2022-04-21, 12:26
  #8
Medlem
Jag som har tid för både pass och id-kort, för har inget av det, hur legitmerar jag mig när jag kommer dit? Räcker det att ha syskon med giltigt pass som kan intyga detta?
Citera
2022-04-21, 14:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Au0Ag
Jag som har tid för både pass och id-kort, för har inget av det, hur legitmerar jag mig när jag kommer dit? Räcker det att ha syskon med giltigt pass som kan intyga detta?

Ja om syskonet är över 18år och har giltig ID-handling.
Citera
2022-04-21, 14:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja om syskonet är över 18år och har giltig ID-handling.

Tack så mycket, då ordnar det sig då ju hon ska skjutsa mig dit! tack tack!
Citera
2022-04-21, 17:26
  #11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Au0Ag
Jag som har tid för både pass och id-kort, för har inget av det, hur legitmerar jag mig när jag kommer dit? Räcker det att ha syskon med giltigt pass som kan intyga detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja om syskonet är över 18år och har giltig ID-handling.
Citat:
Ursprungligen postat av Au0Ag
Tack så mycket, då ordnar det sig då ju hon ska skjutsa mig dit! tack tack!
Stämmer som Aramir2 säger, se här för källa: https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/godkanda-intygsgivare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in