Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Det finns en poäng med den vinkeln. Vilken poängen är borde inte vara svårt att lista ut...
Om jag ska försvara SVT (!) lite kan jag tänka mig att de förstorar upp "avnazifieringen" som motiv, eftersom det verkar svårt att begripa, och applicerar perspektivet på alla möjliga inslag från Ukraina. Nu blev det Odessa, med en stor judisk befolkning. Judarna på gatan i Odessa fattar väl inte vad Putin menar — om de inte som av en händelse anser att det ryssarna gör och säger är antisemitiskt. Oj, nu avslöjade jag visst grejen med vinkeln i reportaget. Skit samma.
Man kör ju den vinkeln ganska hårt: typ DN som vill ta udden av Putins krigsförklaring genom att anföra det faktum att Zelensky är av ”judisk börd”.
DN laparen ska då förstå att Putins (förvisso billiga) förevändning för anfallet är en ren illusion, och att ingen sådan problematik kan finnas i ett sådant land - men det gör ju det.
Att Putin inte vill ha USA med sina lydstater i Nato alldeles in på knutarna är nog en mer plausibel förklaring, men den vinkeln är man mer återhållsam med.