2022-04-18, 21:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag ser det som ett vågspel, rycker de fram utan att bli stoppade och Ukraina misslyckas med att slå från sidorna kan de ansluta till fronten vid Izium och ringa in Ukrainska trupper. Men om Ukraina lyckas slå från sidan och skära av deras spjutspets så blir de inneslutna istället. Tyder det på att ryssarna har mycket bråttom och därför tar större risker? Vet de att de inte kan hålla på så länge till så att det får bära eller brista?

Fast en sådan manöver kräver att Ukraina ha tillgång till Stridsvagnar och APC, och helst, har luftherravälde. Stridsvagnar verkar i alla fall vara på gång. Tar dock, minst 2 veckor att föra dem, säkert, genom hela Ukraina till Krakiv och Donbas.

Det ultimata vore om Ukraina kunde hålla stånd under, minst, två veckor, för att sedan inleda motanfall som får det ryska frontområdet att falla samma. Samtidigt som detta sker startar Ukraina en offensiv i söder, med stöd av gerillakrigföring bakom de ryska "linjerna".
Citera
2022-04-18, 21:30
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
En del av dessa är frivilliga men en del är självklart där på uppdrag av sina hemländer.

Källa på det?
Citera
2022-04-18, 21:31
Medlem
goseigens avatar
Enligt en telegramkanal knorras det inom armén.

https://t.me/generalsvr/809

Det är en längre text så jag bara sammanfattar.

Nikolaj Patrusjev (sekreterare för säkerhetsrådet och före detta FSB-boss) presenterade i lördags ett dokument från generaler och arméstaben med en önskan om att alla offensiva planer avbryts, och att om de fortsätter blir det en svår kris för armén. Offensiverna skapar bara meningslös död och målen nås inte.

Dessutom fick Putin ett dokument med en analys över läget. Denna analys är högst tveksam till att Ryssland kommer att kunna nå sina mål ens om de "bara" handlar om att erövra provinserna Donetsk och Luhansk.

Putin skall ha reagerat med tramsprat och sagt,

Citat:
allt är under kontroll, vi fortsätter.

Kanalen generalsvr finns också på u2b och skall diskutera händelsen i morgon.

https://www.youtube.com/c/GeneralSVR
Citera
2022-04-18, 21:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vice vd för gasprombank sköt sig själv och sin familj. Lavinen av märkliga dödsfall bland Putins krets sätter igång: https://twitter.com/nexta_tv/status/1516090646028763151?t=CKudZMRL-ADzadR8i2BUrw&s=19

Helt sjukt land. Även svensson-ryssar måste ju fatta att något går åt helvete? Sänkt flaggskepp, generaler som stupar på löpande band, chefen och 150 andra arresterade från säkerhetstjänsten. 20 generaler arresterade. Försvarsminister död. Och nu detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ryssjävlarna måste ju ändå ha hyfsat lager med kryssningsrobotar när de ödslar dem på en däckfirma i Lviv?

De har nog bara dålig precision. Man skulle kanske spränga järnvägen för att stoppa vapentransporter (Man ser den precis bredvid på en bild).
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Azov körde en "kemiska vapen"-hoax för några dagar sedan. Den funkade inte. Nu kör man en hederlig gammal terrortaktik: "Vi gömmer oss bakom kvinnor och barn":

https://t.me/polkazov/4419
https://t.me/polkazov/4417

Om de verkligen har dragit med sig massa barn (som syns i filmerna var de nu än är inspelade) i Azovstal så är det deras förbannade ansvar att hissa vit flagg och föra ut alla levande ur bunkrarna.

Varför behöver de gömma sig i sitt eget land? varför kommer det onda ryska män och dödar alla?
Män som är diktator Putins instrument.

Tror du ukrainska nationalister är värre än inhyrda legosoldater som Wagner eller tjetjenerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Ett grundlöst påstående utan källa.
Grundlöst är det nog inte. De flesta ukrainska militärer kämpar tappert men med små resurser och insikten att de inte har stor chans att klå ryssarna.
Förstår inte varför Ukraina inte lade ned mer krut på att lösa detta med förhandlingar. Hade de gjort det tidigare så hade det troligen inte blivit något krig.
Citera
2022-04-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Hur Ukrainas regering formas avgörs i allmänna val i Ukraina, det har inte Putin det minsta med att göra.
Tror inte Ukraina skulle koma på den galna idén att anfalla Ryssland bara för att det finns kommunister, fascister eller nazister i Duman. Men kanonmat utan större värde för Putin det har ryssen gott om det erkänns.

Jag pratar om hans krav, situationen är som den är. Legitimt i hans ögon uppenbarligen.

Hur hanterar UA alla dessa vapen som strömmar in var min fråga. Enligt källor har närmare 21 000 man fallit från Rysslands sida. Hur många återstår och hur kommer dessa att placeras ut och "försvara" sig?

USA:s senator Chris Coons säger att det är dags att skicka amerikanska trupper för att bekämpa Ryssland i Ukraina.

Dags för upptrappning?
Citera
2022-04-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Källa på det?
De engelska och amerikanska underrättelsetjänsterna skriver det på sina hemsidor! DOH!
Citera
2022-04-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet

Tror du ukrainska nationalister är värre än inhyrda legosoldater som Wagner eller tjetjenerna?
Troligen lika illa.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Att gömma sig bakom 1 000 kvinnor och barn inför en sista strid är inte precis nobelt.
Låt de civila kapitulera.
Putlers armé visade i Bucha hur man behandlar kvinnor och barn. Bundna till händer och fötter och ett skott i huvudet. Ryssarna är djur.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag vågar inte ens gissa.

Inför och under detta slag kommer många ryska officers-karriärer att avgöras, och det är de troligen fullt medvetna om. Syndabockar och hjältar kommer att utses. På Ukrainsk sida kommer det att bli litet vila under dessa veckor, och det kommer att dö ännu fler..(blir lite irriterad över att de civila vid donbass inte reser västerut de närmaste månaderna)

Hur det än slutar, så tror jag att den självständiga staten Ukraina kommer att överleva, till hela världens beundran. (Förutsatt att inte Putin utlöser armageddon)
Allt pekar ändå på att Ukraina kommer finnas kvar. I vilken form återstår att se. Jag skrev ett inlägg om detta i natt — ska se om jag hittar det.

Här:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Faran var nog mest överhängande för Ukrainas del de första dygnen, fast samtidigt... kan jag någonstans uppleva att de ryska attackerna mot Kiev var så fesljumna att jag inte blir klok på det hela.
Ryssland hade ändå eliminerat det ukrainska försvaret om det inte vore för vapenleveranserna och amerikansk intel. Det var något som sket sig å det grövsta, både strategiskt och — inte minst — taktiskt. Fast jag tror att de börjar få ordning på't. Förutsatt att försörjningslinjerna håller, men nu har de direktkontakt med hemlandet i Donbass och i anslutning till Krim).

Det kan heller inte uteslutas att fas ett slutar med att Ryssland behåller de delar de besitter i dag, och att kriget blossar upp i fas två. Eller tre? Var fas ett avslutad, eller hur var det?
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-04-18 kl. 21:40.
Citera
2022-04-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Varför behöver de gömma sig i sitt eget land?
De är troligen gisslan. Eller släkt med nassarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in