Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Hmm. Kan vara så men jag tror inte det. Jag tror de egentligen de redan påbörjat offensiven för cirka 3 dagar sedan (Baserat på de ökade förlusterna av stridsvagnar etc. som började då) och att de inom de närmsta dagarna kommer att nå sin kulmen. Orsaken att jag tror det är Rysslands erfarenhet av logistikproblem från norra fronten. De hade helt fullt upp att bara hålla sig på en nivå. redan nu märker man av den typen av attacker från Ukraina på Izium/Kharkiv-fronten. De attackerar konvojerna (samt att Ukraina är aktiva, de försöker ju göra "kniptången på kniptången"). Därför tror jag inte Ryssland vill avvakta; det kostar dem för mycket i förluster varje dag och försämrad moral bland trupperna. På hemmafronten påverkar sanktioner och förluster också om de drar ut på tiden. Jag tror inte Ryssland kan eller vill samla ihop mer trupper och förråd vid fronten; de behöver sätta igång och sedan försöka hålla uppe trycket.
Jag håller med dig. Pentagon meddelade ju idag att ryssarna vid de områden som de fortsätter att kontrollera (dvs "halvmånen" som sträcker sig från Charkiv i nordost och runt till Kherson i sydväst) har tillgång till 78 bataljonsstridsgrupper. Vid krigsutbrottet den 24 februari hade man tillgång till 120 eller 130 bataljonsstridsgrupper. Man har idag 65 procent av de förband man en gåg hade på grund av alla förluster, framför allt under de första sex veckorna.
Trots inkallande av reservister har ryssarna inte fått ihop fler förband, så istället för att pausa och köra igång när man har kraftsamlat, så kör man på direkt - eftersom det inte finns ytterligare soldater att kraftsamla. Det är slut på folk helt enkelt. Bataljonsstridsgrupperna fyller på i området kring norra Donbass, så snart de är fulltaliga och utrustade och ger sig därefter in i striderna den ena efter den andra. Det där är inget bra upplägg. Ryssarna har varken konsoliderat sina styrkor eller har tillgång till någon operativ reserv - till skillnad från ukrainarna.
För att inte förlora det här kriget måste Putin sluta med charaden om att det handlar om någon "speciell militär operation". Han måste gå till det ryska folket och säga att det handlar om ett krig som Ryssland är på väg att förlora och därefter proklamera allmän mobilisering. Gör han inte det är den ryska armén dömd till undergång.