Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Någon gång besökt Qatar? Oman? UAE? Bahrain? Kuwait?
Antar du inte gjort det, eftersom du verkar ha en bild av araber som obildade.
Du kanske skulle ta och läsa på lite om arabisk historia så kommer du inse att alfabetet du skriver, kaffet du dricker, universitetet du studerar i och de algebraiska formlerna du klurar på, musiken du lyssnar på, tandborsten du rengör dina tänder med, sjukhuset du besöker, allt detta var en gång uppfunnet av dessa såkallade obildade araber.
Helt ärligt Kato, varför ger du dig in i saker du inte vet ett skit om? Förut var det skolan och dess utformning, nu är det historia. Det här inlägget visar att du inte kan ett skit om historia utan att du bara låtsas veta vad fan du snackar om.
För det första, arabisk historia? Arabisk historia är alltså den historia som existerat på den arabiska halvön, och där är det inte mycket utav det du skriver som stämmer överens. Algebran uppfanns inte på den arabiska halvön av en arab, utan algebran uppfanns i flera steg från 200-talet till senrenässansen, och han som anses vara algebrans fader var Diofantos, en grekisk matematiker verksam i Alexandria. Den du tänker på är Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi som var Persisk, verksam i Bagdad under den muslimska guldåldern. Algebran är således inte en arabisk uppfinning, utan snarare en vidareutveckling som existerat under över tusen år den en av de mest inflytelserika matematikerna var persisk, alltså inte arab. Men okej, du menade troligtvis "muslimsk historia" och där är det muslimska inte synonymt med arabiskt, eftersom det arabiska var den kulturella spridningen som skedde tack vare Islams erövringar, likt Hellenismen eller den Romanska stilen. Men att ta algebran som exempel är egentligen bara ett tecken på att allt det du vet om historia kommer från populärkulturen och inte från fakta.
För det andra, vadå att universiteten kom från den muslimska världen? Detta om något är ett bevis på att du inte vet ett skit om vare sig muslimsk eller europeisk historia. De första universiteten startade i Oxford och Bologna i slutet av 1000-talet (lite oklart exakt vilken som var först). Och det var i Europa som universiteten skulle uppleva sin blomstringsperiod under högmedeltiden där kunskap inom medicin, teologi, filosofi och juridiska principer kunde sprida sig från syd till nord. Den muslimska världen hade inte universiteten för högre utbildning och upptäckter, utan de hade Visdomens hus i Bagdad där majoriteten av de upptäckter som gjordes under den muslimska guldåldern uppkom. Visdomens hus var snarare bibliotek och en akademi där de lärde utbytte samtal, snarare än att ha utbildningskaraktär som universiteten i Europa hade. Visdomens hus var centrerat i Bagdad eftersom Bagdad var centrum för den muslimska världen under större delen av den muslimska guldåldern (även om också Damaskus var en viktig plats för de lärda), och de kunskaper som där fanns spred sig till andra delar av den muslimska världen därifrån genom handelsvägar och till olika skolor. Deras utbildning var alltså centrerad till Visdomens hus medan de europeiska universiteten var decentraliserade och där kunskapen spreds vidare genom klosterväsendet och adeln. Eller trodde du att medeltiden i Europa var en mörk och outbildad tid? Med tanke på att allt det du säger på Flashback tycks komma från vad du hört och läst i massmedierna eller i populärkulturella skildringar skulle det inte förvåna mig ett skit om du också är en av de som gått på myten om att medeltiden i Västeuropa var ett intellektuellt mörker, något som inte stämmer ett skit (vilket historiker vetat om länge).
och för det tredje, vad fan menar du med musiken? Menar du på fullt allvar att musiken uppkom under den muslimska guldåldern? Knappast! Musikinstrument har man hittat vid utgrävningar från åtminstone 5000 år f.kr. och den äldsta sången man någonsin funnit var Seikilos sång, vilket var en grekisk sång från det första århundradet. Eller menar du musikaliska noter? Säg då det, för det stämmer att de har sitt ursprung i den muslimska guldåldern. Det mesta av den muslimska guldålderns musik skulle sprida sig till Europa och lägga grunden till det som blev medeltidens musik och körsånger.
Jag är fortfarande lika säker som jag alltid har varit på att allt det du lärt dig inte kommer från någon fördjupad kunskap utan att allt det du gör är att du tar till dig av de dogmer som finns i samhället och tror att det skulle vara detsamma som fakta. Du hämtar all din kunskap och alla dina ideal från medierna, men tror också därför att du är en fritänkande individ som vet bättre om hur allting ligger till och därför har du självförtroende nog att ge dig in i diskussioner om allt möjligt för att du där tror att du besitter någon form av kunskap i det du snackar om. Problemet är bara att när jag läser dina jävla inlägg i ämnen som jag faktiskt har bra koll på (jag tillhör nämligen i motsats till dig den kategorin människor som bara ger mig in i diskussioner om sånt jag faktiskt vet något om) märker jag ganska snabbt att du bara följt trender och egentligen inte vet ett skit om vad du snackar om. Det roliga är att du hela tiden försöker ge intrycket av att veta, trots att det gång på gång visar sig att du inte vet ett skit. Vad det är ett tecken på kan man ju bara spekulera i, men jag antar att du vill låtsas veta allting för att du på så sätt kan hävda dig. Men vi får väl se hur bra det går! Om du fortsätter diskutera med mig om det här kommer du få det jobbigt eftersom jag har en kandidatexamen i historia och just nu pluggar religionsvetenskap, samt att jag läst en massa böcker om såväl Europa som den muslimska världen under medeltiden, och jag besitter troligtvis miljontals gånger mer kunskap om detta än dig.