Citat:
Ursprungligen postat av
-DaRude-
Man kan tycka att han ska få bränna koranen hur mycket han vill i "yttrandefrihetens" namn men det är bara onödigt. Det finns inget syfte mer än att uppvigla och öka spänningarna.
Fast här blir det knepigt när intentionen och hans privata tankar måste bevisas. Jag tror nämligen att hans främsta syfte var att visa hur illa rustat samhället är för situationer som dessa och att folk som egentligen skiter fullständigt i sagoboken ser möjligheter att få slåss med länsman om de kan ursäkta sig med ett förföljelsekomplex. Dessutom måste samhället ta ställning till om islam ska ha en speciell ställning på kränkthetsskalan eller är det okej att vem som helst blir upprörd och eldar upp sin tokfula förort om någon gör något elakt mot en kulturyttring man säger sig gilla.
Alla dessa är intentioner han kan ha haft. Att konstatera att han ogillar islam är lite som att sparka in en dörr som inte ens finns. Nästa gång det brinner i Urten kommer det vara något helt annat de skyller på eller så rapar de upp "vi har ju ingen lokal juh" igen.
Alternativet är ju att vi dömer folk efter vad vi anser om deras karaktär. Jag tycker Paludan verkar vara en bra jävla labil typ som säkert är lömsk. Då bör jag vara konsekvent och anse att man bör dra in medborgarskapet och uppehållstillståndet för alla dessa imamer och ägare till religiösa friskolor som jag inte heller anser bör gå lösa.