2022-04-17, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Varför ljuger du???? Det är inga SAS soldater där. Det är frivilliga som kämpar för Ukraina. Du vill få folk att tro att Storbritannien har egna soldater där vilket är helt fel. Det är en jävla skillnad på att ha varit i SAS och strida under Ukrainsk flagg eller att strida under Storbritanniens flagg och vara medlem av SAS.

Jaså?

Jag skickar länken till dig om den franske journalisten Georges Malbrunot som följde tre fransmän som ville ansluta sig till den internationella frivilligbrigaden i Ukraina men som där möttes av amerikanska befälhavare som gav beskedet: "Här är det vi som bestämmer".

Citat:
— Till min förvåning, och till deras förvåning också, upptäckte jag att för att kunna ansluta sig till den ukrainska armén, ja då är det amerikanerna som bestämmer, berättar Malbrunot i den franska tv-kanalen CNEWS.

https://nordfront.se/fransk-journalist-amerikaner-for-befal-over-ukrainska-styrkor

Det är ryssen mot amerikanerna och britterna som krigar i Ukraina baby.
Citera
2022-04-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
12 miljoner ukrainare är på flykt. 5 miljoner har lämnat landet. Förmodligen kommer de flesta från ockuperade områden. Man kan undra hur många som bodde i dessa områden innan ockupationen och hur många som bor kvar. Det borde vara mindre än hälften. Nu står säkert en massa hus tomma om de inte är förstörda. Vem äger nu alla dessa tomma bostäder. Är det Putin eller ryska staten? Kommer de att delas ut till hemlösa ryssar eller säljas till högstbjudande?

2014-2021 stod husen i många fall kvar. Folk åkte tillbaka för att klippa gräset och liknande.
Gissar att stämningen är rätt annorlunda nu och framåt...
Citera
2022-04-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Genialiskt att denazifiera Ukraina som har en jude som ledare? Det är ju tvärt om så infantilt att det är skrattretande. Herregud vad blåsta ryssarna är. Smärtsamt att se.

Du såg inte min ironi.. Men att säga att man ska utrota alla nazister, då nazist är ett så luddigt begrepp idag så kan han mao mena hela befolkningen.. är du med ?
Citera
2022-04-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har du något exempel på västmedia som sprider propaganda/desinformation? Eller försöker du dig bara på det gamla rysstricket att försöka så tvivel för att folk ska bli osäkra på vad som är sant och inte?

Vi börjar med den första;
Hur många Ukrainska trupper har gått åt sedan krigets start, kontra ryska soldater.

Senaste siffran jag själv såg som var "officiella siffror" sa 3000 Ukrainska och 20 000 Ryska vilket jag har j*vligt svårt att tro.
(Såg detta för någon vecka sedan och har sen dess inte sökt vidare).
Citera
2022-04-17, 15:56
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det är riktiga hjältar som försvarar Maruipol. Soldaterna har varit omringade i flera veckor men lyckas ändå hålla stånd mot våg efter våg av ryska zombies och muslimska getknullare från Tjetjenien.

Tankarna går till krigarna i filmen 300.
Håller med dig. Azlov måste vara ett av värdens bästa förband i nuläget. En verkligen heroisk insats.
Citera
2022-04-17, 15:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Överste Paasikivi intervjuas is SvD, Han ser att 75% av ryssarnas styrkor är redan aktiverade och 30% av dessa är utslagna. Om Ryssarna fortfarande har problem med en liten grupp i Azovstal så tyder det på att ryssarna har mycket stora problem i övrigt. En så liten grupp borde inte vara nått problem,ändå har dom gnetat på i flera veckor.

Den ryska kollapsen kommer närmare för var dag som går. Snar kommer vi se retirerande ryska styrkor fly och Ukrainska jägarförband kommer plocka pansar så det bara skriker om det. Antalet dödade ryssar har ökat sakta den senaste tiden, snart kommer siffran 20100dödade ryska soldater klicka över 30000. Fram med ännu en popcornbunke och njuta av förintat ryskt pansar.

https://www.svd.se/a/jaEgJ9/joakim-paasikivi-om-rysslands-problem-i-mariupol

trevligt dom inte har låst artikeln.

Men nu hade de låst den, gick fort

75% engagerade redan låter ju djävligt bra men tror du att det verkligen är så pass?

Ryssarna försöker ju nu göra framstötar lite varstans på fronten, ungefär som om de känner sig fram och letar efter en svag punkt, helt klart så har Ryssarna än så länge inte lyckats få hål på Ukrainas försvarslinje om det beror på Ukrainas skicklighet eller Rysslands oförmåga låter jag vara osagt men som jag tolkar kartan nu från https://liveuamap.com/ så är det full cirkus längs hela fronten i stort sett och det innebär ju att Ukraina måste vara lika engagerade som ryssarna.

Helt klart är det fan så mycket mer aktivitet på marken, kan ju vara Ryssland som försöker gå till offensiv men inte mäktar.
Citera
2022-04-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det är riktiga hjältar som försvarar Maruipol. Soldaterna har varit omringade i flera veckor men lyckas ändå hålla stånd mot våg efter våg av ryska zombies och muslimska getknullare från Tjetjenien. Tankarna går till krigarna i filmen 300.

Verkar som att Ukraina haft typ 6000-8000 trupper i Mariupol. Ryssland har attackerat med 15-20 000.
Så ryssarna har haft ett 3:1 övertag mot en fiende som ligger på försvar. Det är vad man brukar säga att en anfallare minst behöver för att lyckas vinna.
Citera
2022-04-17, 15:58
Medlem
Jirens avatar
Stor humor att ryssjävlarna just förlorat en till general! Är detta general nummer 10 som stupar i Ukraina?

https://thehill.com/policy/international/3270780-another-russian-general-killed-amid-invasion-russian-official-says/

Enligt ryska statsäga nyhetsbyrån Tass har ställföreträdande befälhavaren för den åttonde armen, Vladimir Petrovich Frolov, bekräftats död av Sankt Petersburgs guvernör.
Citera
2022-04-17, 15:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Hur många Ukrainska trupper har gått åt sedan krigets start, kontra ryska soldater.

Senaste siffran jag själv såg som var "officiella siffror" sa 3000 Ukrainska och 20 000 Ryska vilket jag har j*vligt svårt att tro.
Överallt där jag sett att svensk media skriver om respektive sidas förluster så skriver man att siffrorna är mycket osäkra och återger båda sidornas officiella siffror. Vilka exempel har du på att svensk media återger siffror över förluster utan att problematisera dem?
Citera
2022-04-17, 15:59
Medlem
baggebo1s avatar
Var det igår eller nån dag innan som Edgar Basurin, talesman för DPR, hade "förts bort av FSB", enligt ukrainsk (och alltså även västerländsk i stort) media? Nu kommer ett total chockbesked: Ukrainarna ljög. Som vanligt. Det finns ingenting de säger om det här kriget som går att lita på. Här sitter han, och håller sin presskonferens som vanligt:

https://t.me/RVvoenkor/8393
Citera
2022-04-17, 16:00
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten

Ja, det är svårt att tro på att Ukraina bara förlorat 3000 soldater. Men du få läsa vad som (oftast) skrivs i artiklarna, t.ex. "enligt ukrainska myndigheter" eller "enligt ryska källor". Alltså obekräftade uppgifter och som kommer från endera part i målet. D.v.s. basera inte hela din verklighetsuppfattning på uppgifterna.
Att Ukraina vill förmedla en positiv bild av läget för egen del är uppenbart och självklart.
Att Ryssland vill förmedla en positiv bild av läget för egen del är uppenbart och självklart.

Det blir säkert samma diskussion som med Covid till slut. Dog soldaterna AV ryska kulor eller MED ryska kulor...
Citera
2022-04-17, 16:02
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rashatalashemako
Jaså?

Jag skickar länken till dig om den franske journalisten Georges Malbrunot som följde tre fransmän som ville ansluta sig till den internationella frivilligbrigaden i Ukraina men som där möttes av amerikanska befälhavare som gav beskedet: "Här är det vi som bestämmer".

https://nordfront.se/fransk-journalist-amerikaner-for-befal-over-ukrainska-styrkor

Det är ryssen mot amerikanerna och britterna som krigar i Ukraina baby.

Du är inte trovärdig. Ge oss en trovärdig källa som säger att det är USA som krigar och bestämmer. Men gör nu inte samma fel som tidigare. Det är frivilliga från USA inte styrkor från USA som är där. På ren svenska så är det frivilliga som dom mötte där. Men du vill nu få det till att det är USA soldater som bestämmer där. Hahahahaha... den var rolig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in