2022-04-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Men samtidigt så måste ju andra länder respektera alla länders rätt att bestämma över sig själva, så länge man inte medvetet planerar att överta ett annat land.

Självklart. Sedan har du också självbestämmanderätten hos folk.
Östra Ukraina vill inte tillhöra Ukraina då de diskrimineras pga sin etnicitet.

Det var Kievs extremism och försök till avryssifiering av sin egen befolkning som startade detta krig.
Citera
2022-04-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Jag håller med dig! MEN min poäng kvarstår, bara för att väst media kommer med ett påstående så betyder inte det per automatik att det är den enda stora sanningen.

Nja, du är ju helt väck som inte riktigt förstår sakfrågan.

I västmedia har du rapportering som är grundad i verkligheten och baserad på källor. Visst kan det bli fel ibland, men så är det i alla krig.

I rysk media däremot är rapporteringen en total alternativ verklighet som inte har någon grund överhuvudtaget i verkliga händelser. T.ex. diskuteras det i rysk media friskt om hur Ukrainas ledning är "satanister" som utför människooffer likt hedningar. Det är ingen överdrift att säga att rysk media numera lever i en lika stor alternativ verklighet som Nordkoreansk media gör.

Här är ett exempel, där rysk media och deras version av Aktuellt rapporterar om hur amerikanska satanister är på väg till Ukraina:
https://youtu.be/SihK1pgQPcU
Citera
2022-04-17, 15:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Som jag sa i min första citering, jag brukar inte sjunka till denna låga nivå som du själv introducerade men jag gjorde ett undantag denna gång.

Gällande västmedia, jag håller med till viss del samtidigt ser man till att "vinkla"/förmedla informationen på ett "Pro Ukrainskt sätt". Ser du själv inte sambanden mellan Covid och krigsrapporteringen i media ?
Okej. Det finns ett intresse av att berätta om kriget utifrån ukrainska ögon - det är ukrainarna som blir mördade, våldtagna och lemlästade av ryssarna. Det finns inget intresse av att sprida Rysslands lögner och desinformation. Summan blir att vi får mer information om vad Ukrainarna utsätts för. Tycker du att det är något konstigt med det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Media i väst anstränger sig för att verifiera information som de sprider. Självklart läcker det igenom felaktigheter - men i det stora hela är det en korrekt bild man ger. Rysstrollen har förstås intresse av att misskreditera journalister i väst för att vi inte ska tro på den information vi nås av från ryssorchernas massmord i Ukraina.

En korrekt bild enligt vem ? Enligt det "västliga narrativet" eller defacto efter händelse? Det är just här jag tror media brister, lite för mycket vid just stora händelser som ex krig..

Självfallet vill rysstrollen misskreditera journalisterna i väst. Problemet är att detta går ju faktiskt åt båda hållen.

Om jag får använda dig personligen som ett ex; Om nu RT skulle avslöja en jättenyhet som faktiskt skulle vara sann, du själv hade ju aldrig någonsin i helvete trott på det ! Oavsett hur övertygad du egentligen skulle vara att det faktiskt är sant, så hade du i slutändan inte trott på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nej Zelenskyj är en tuff utmanare för ryssen så i händerna på ryssen kommer han nog aldrig att bli. SS Wagner har väl letat efter Zelesnkyj sedan ryssen attackerade det fria Ukraina och än har ju inte nassarna hittat honom.
Det krävs båe mod och patriotism att tala som Zelenskyj gör. Han smörar ingen så som syltryggen Putin ständig gör utan står upp för Ukraina. En riktig ledare har formats i Ukraina på bara någon månad allt medan lille putin springer runt i Kremls korridorer och letar fiender att skylla alla sina fiaskon på.

Slava Ukraini!

Eller så har han fått sitt livs roll.
Citera
2022-04-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Okej. Det finns ett intresse av att berätta om kriget utifrån ukrainska ögon - det är ukrainarna som blir mördade, våldtagna och lemlästade av ryssarna. Det finns inget intresse av att sprida Rysslands lögner och desinformation. Summan blir att vi får mer information om vad Ukrainarna utsätts för. Tycker du att det är något konstigt med det?

När du uttrycker det så - nej inte ett dugg konstigt.

Men varför måste jag öht behöva välja sida för att ta del av någon vettig rapportering alls ?
Citera
2022-04-17, 15:19
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rashatalashemako
Brittiska sas soldater tillfångatagna av ryska specialstyrkor visas upp:

https://www.thesun.co.uk/news/18289020/russians-taunt-captured-hero-brit-fighter-propaganda/

https://youtu.be/0GkLaInC8a0

Bra att du postar ännu ett bevis på orchernas vidriga krigsbrott. Vi måste dokumentera det.

Tack, kamrat!
Citera
2022-04-17, 15:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Korrekt bild?

Inte ens under Irakkriget såg man ett sådant propagandakrig.
Journalister i väst anstränger sig för att ge en korrekt bild av hur ryssorcherna beter sig. Ryssarnas massmord och våldtäkter i Bucha är exempelvis verifierade av flera olika instanser som varit på plats.
Citera
2022-04-17, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nej Zelenskyj är en tuff utmanare för ryssen så i händerna på ryssen kommer han nog aldrig att bli. SS Wagner har väl letat efter Zelesnkyj sedan ryssen attackerade det fria Ukraina och än har ju inte nassarna hittat honom.
Det krävs båe mod och patriotism att tala som Zelenskyj gör. Han smörar ingen så som syltryggen Putin ständig gör utan står upp för Ukraina. En riktig ledare har formats i Ukraina på bara någon månad allt medan lille putin springer runt i Kremls korridorer och letar fiender att skylla alla sina fiaskon på.

Slava Ukraini!

Såja lugn och fin nu.

De ukrainska kvinnorna kommer att föda ryska barn när alla ukrainska män har blivit dödade på grund av hans envishet och dumdristighet.
Citera
2022-04-17, 15:22
Medlem
Citat:
Nej. Jag anser att det är landsförräderi att utsätta Sverige för onödig fara. Det gör alla som förespråkar svensk inblandning i ett krig mellan två slaviska folk. De ryska hoten kom EFTER vår inblandning och EFTER att vi hotat med att välja sida i en internationell konflikt mellan USA och Ryssland/Kina.

Därmed är du en landsförrädare.

Så här kan man hålla på i evigheter och kalla varandra för landsförrädare men det leder bara till splittring.

Är det det du vill?

Juridiskt har ni alla fel. Landsförräderi (Högförräderi) kan bara begås om Sverige befinner sig i krig. Möjligen skulle man knorra till det och hävda att Sverige befinner sig i krig mot Ryssland genom stödet till Ukraina. Då om du som person

"Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år."

Men troligen skulle man bara spärra in dig på hispan eller skicka dig till arbetskompani. Det sista om Sverige hade mobiliserat.

Det är också oviktigt vad du tycker frågan. Det är Sveriges Regering och riksdag som bestämmer svensk utrikespolitik.
Citera
2022-04-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nja, du är ju helt väck som inte riktigt förstår sakfrågan.

I västmedia har du rapportering som är grundad i verkligheten och baserad på källor. Visst kan det bli fel ibland, men så är det i alla krig.

I rysk media däremot är rapporteringen en total alternativ verklighet som inte har någon grund överhuvudtaget i verkliga händelser. T.ex. diskuteras det i rysk media friskt om hur Ukrainas ledning är "satanister" som utför människooffer likt hedningar. Det är ingen överdrift att säga att rysk media numera lever i en lika stor alternativ verklighet som Nordkoreansk media gör.

Här är ett exempel, där rysk media och deras version av Aktuellt rapporterar om hur amerikanska satanister är på väg till Ukraina:
https://youtu.be/SihK1pgQPcU

jag vet mycket väl hur skruvad den Ryska sidan är, jag påstår heller inget annat...

Men det du vill påstå om västmedia är i min mening inte så svart och vitt. Det förekommer sjukt mycket propaganda även från detta håll! Det är det jag försöker få fram, bara för att "den goda sidan" säger något så betyder det inte att det är sant!
Fortsätt vara källkritisk tills du blir motbevisad ( Vilket är ett j*vla h*lvete med detta informationskrig).
Citera
2022-04-17, 15:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nej. Jag anser att det är landsförräderi att utsätta Sverige för onödig fara. Det gör alla som förespråkar svensk inblandning i ett krig mellan två slaviska folk. De ryska hoten kom EFTER vår inblandning och EFTER att vi hotat med att välja sida i en internationell konflikt mellan USA och Ryssland/Kina. Därmed är du en landsförrädare. Så här kan man hålla på i evigheter och kalla varandra för landsförrädare men det leder bara till splittring. Är det det du vill?

Du är en landsförrädare och ett hot mot Sverige och svenskarna. Vad du själv anser skiter vi i. Du är en femtekolonnare, en Quisling, ett kräk helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in