2022-04-17, 14:13
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu blir det livat i bunkrarna i Azovstal. Tiden är ute.

https://twitter.com/RWApodcast/status/1515656353490128901

Tiden har väl varit ute i flera veckor? Att de överhuvudtaget erbjuder kapitulation antyder att det fortfarande bedöms vara en jobbig uppgift att knäcka försvaret. De vill inte ge sig ner i tunnlarna och jag förstår dem. Vem vill vara förste man ner där liksom? Det är ju mer eller mindre en hundraprocentig garanti att man dör då.

De behöver dock bli klara med sin uppgift så att de inte binder upp trupperna där längre än nödvändigt. Så man lär nog eskalera sin insats men fortsätta att använda samma metoder som tidigare. Jag tippar att det kommer fortsätta vara väldigt segdraget kring stålverket.
Citera
2022-04-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Etniska ryssar är samma sak som Putintrogna. Då repeterar jag det jag sa sist du kan inte hitta någon rysktalande i Ukraina som inte med glädje dödar ryska soldater. Om du vill kalla dom "etniska ryssar" det är din grej men då säger jag så har , du kan inte hitta någon "etniska ryss" i Ukraina som inte med stor glädje dödar ryska soldater. Alla, precis alla Ukrainska medborgare har slutit upp totalt för att döda och kasta ut samtliga ryssar.

Man ska inte låta önsketänkandet förvränga verklighetsuppfattningen.

På många platser ses ryssarna som befriare.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Tror knappast någon använder kärnvapen. Det skulle bara hända om USA blandar sig i ytterligare.

Putin har tappat ansiktet och enda sättet att rädda det är att ta en rejäl bit av Ukraina. Kharkov och Odessa eller både och. Det skulle innebära att kriget lär fortsätta minst ett halvår till. Det är också ett problem för Putin att kriget drar ut på tiden. Även det får honom att tappa ansiktet.

Så han står nu inför valet att tappa ansiktet på två olika sätt.

Jag föreställer mig att om Ukraina går över gränsen med marktrupper, eller om de skulle börja genomföra regelbundna effektiva insatser på ryskt territorium så skulle kärnvapnen komma upp på bordet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Den räcker inte.
Det talas om att det är upptill 8 våningar undertill med vägar och även områden byggda för att motstå en kärnvapenattack, detta byggdes under Sovjettiden och det är ingen slump att de valt att befästa just detta område.
Jag vet inte riktigt hur mycket som finns under byggnaden men vissa kallar det staden under staden.
Att gå in med styrkor skulle orsaka stora förluster det bästa är nog att vänta tills maten är slut.
Ja, helst vill man ju ha dom ut i helt skick oavsett om dom återfinns levande eller döda så man kan utreda hur många av männen som är ren NATO-personal och diverse underrättelsetjänst. Men jag tror det kommer bombas en hel del ändå, för att täppa igen.
Azovs nassar kommer ju likvidera dom frivilliga och leva på deras kött så länge det räcker, dom skiter i allt dom där.
Citera
2022-04-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men både i Kherson och Kharkiv verkar ryssarna strida mindre nu. Deras offensiver är i Izium främst. Jag tror de kommer känna sig nöjda om de kan ta östra delarna. Städer är för svåra för dem.

Jag läste att de har ett speciellt fängelse som är extra hemskt att vara i, där de behandlar fångarna mycket dåligt för att de skall pinas.

Med östra delarna menar du då Donbass bara? Det räcker inte för Putin.
Citera
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
CIA ska ju inte ta åt sig äran för det utan för att ha planerat det hela skulle jag tro. Presidentrådgivaren Oleksiy Arestovych visste vad som skulle komma redan 2019 och var träffsäker. Krafterna runt den oförstående Zelenskyj ville och vill ha krig med Ryssland. Det trots att Zelenskyj gick till val med fred som löfte.

Fördröjandet av invasionen var nog Kinas vinter OS men vill dom slå sig för bröstet så får dom väl det, även små saker kan få människor att känna sig stor och duktiga.

En interview med Oleksiy Arestovych från 2019
https://www.youtube.com/watch?v=NVcBfxRM_yE

Med din logik gäller alltså följande:
1. Ryssland hotar Ukraina med krig om de inte gör som Ryssland säger.
2. Ukraina vill inte göra som Ryssland säger eftersom de är en suverän stat vill fatta besluten för sitt eget bästa utan inblandning från en annan nation.
3. Ryssland startar krig med Ukraina.

I dina ögon innebär Ukrainas agerande i punkt 2. att Ukraina ville ha krig med Ryssland. Detta är givetvis felaktigt. Det är Ryssland som startat krig mot Ukraina, inte tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag föreställer mig att om Ukraina går över gränsen med marktrupper, eller om de skulle börja genomföra regelbundna effektiva insatser på ryskt territorium så skulle kärnvapnen komma upp på bordet

Självklart och med all rätt.
Citera
2022-04-17, 14:16
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ha ha japp Moskva var en 40 år gammal båt bygga en ny tar en jäkla tid och dessutom nu när tillverkaren av halvledare inte exporterar till Ryssland längre.

Äsch, det är bara att bygga färdigt https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_cruiser_Ukraina som ligger i Mykolaievs hamn!

Kanske döpa om den till Moskva 2 också...
Citera
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Man ska inte låta önsketänkandet förvränga verklighetsuppfattningen.

På många platser ses ryssarna som befriare.

Källa har du givetvis inte, eftersom du ljuger.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Underbart!

"Russia's Uralvogonzavod shuts down production. It will no longer be able to assemble any of T-72 tank (main RU tank) or newer T-90 & T-14 tanks (Armata). Reason: lack of imported components. It means more saved UA lives, is direct result of Western sanctions which should continue"

https://twitter.com/MargoGontar/status/1515373221855608834
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-04-17 kl. 14:18.
Citera
Medlem
https://youtu.be/M-qXF7_YI1E

Äldre ukrainska tanter som berättar hur förvånade ryska soldater var när de såg en inomhustoalett för första gången. Ryssarna hade aldrig sett något liknande tidigare. Detta är stor humor.

Låter kanske helt otroligt för svenska öron, men då ska man komma ihåg att i den ryska "stormakten" så saknar över 30 miljoner människor inomhustoalett.

https://www.themoscowtimes.com/2019/04/02/indoor-plumbing-still-a-pipe-dream-for-20-of-russian-households-reports-say-a65049

Citat:
More than one-fifth of Russian households do not have access to indoor plumbing, according to official statistics obtained by the RBC news website on Tuesday.

Russia leads the developed world with the worst sanitation record, according to the London-based WaterAid NGO. A 2012 estimate citing official data placed the number of Russians whose households are only equipped with outhouses at 35 million, or roughly a quarter of the population.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Underbart!

"Russia's Uralvogonzavod shuts down production. It will no longer be able to assemble any of T-72 tank (main RU tank) or newer T-90 & T-14 tanks (Armata). Reason: lack of imported components. It means more saved UA lives, is direct result of Western sanctions which should continue"

Har du en källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rashatalashemako
Nej. Kina bygger den nya ”Moskva” och den blir klar i år.

Hej och hå och månen är gjord av ost...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in