2022-04-17, 10:45
Medlem
Jag tror snart det är dags för Zelensky att kasta in handduken. Ukraina kan inte få tillbaka det man har förlorat. Men kanske kan man få ryssarna att stoppa där de är om man slutar skjuta. Ryssarna har i stort sett uppnått sina mål så de behöver inte gå längre.
Citera
2022-04-17, 10:45
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Mariupol ligger vid Azovsjön. Det är vaggan för den militanta nynazismen i dagens Ukraina och Azovs regimente har flera baser och träningsanläggningar i området. Det är inte en slump att Ryssland gick in stenhårt där och vägrat backa tills nazist-Azoviterna är antingen besegrade eller förintade.
40% av staden är ryssukrainare som dagligen fått ta skit för sin bakgrund. Ryssukrainarna var i majoritet i staden för 20 år sedan. Det är en i majoritet rysktalande stad eller en blandning av ryska/ukrainska.
Staden är också en viktig strategisk import/exportpunkt, då hamnen och Azovsjön ligger i anslutning till Svarta Havet. Mariupol kommer inte vara i Ukrainska händer när konflikten lagt sig.

Det sista du skriver låter mer rimligt än det första. En ideologi är ju inte bunden till en geografisk plats, vilket inte minst bevisas av att vi sitter och diskuterar nazism i Ukraina nästan åttio år efter att Hitler tog livet av sig i Berlin.

Om det är Azov och militärt motstånd man är orolig för i Ryssland så kommer det inte att upphöra om man erövrar Mariupol. Tvärt om har väl Azov bara stärkt sitt varumärke genom att hålla ut så länge som de har gjort, insatsen är ”the stuff of legends” som amerikanarna säger. De kommer kunna rekrytera på annat håll även när Putin dött av ålderdom. Jämför med talibanerna om du så vill.

Mariupols geostrategiska värde kan jag däremot köpa. Samt den inrikespolitiska betydelsen en seger skulle ha i Ryssland. Något vill man ju visa upp den nionde maj och det börjar bli kort om tid för att hinna med någonting avgörande i Donbass.
Citera
2022-04-17, 10:46
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Varför är det moraliskt fel att bomba ryssar i ett krig för ryssar bombar ukrainare?
Det är omoraliskt att bomba civila.
Citera
2022-04-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Varför kan de inte bara plombera katakomberna? Då få nazisterna ingen luft och kvävs.

Ja, bra ide men zelensky vill ha fyrverkeri och då får zelensky det.
Citera
2022-04-17, 10:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
I slutändan är ändock numerär vinnaren. Så det lutar åt Ryssland

Är det verkligen så? Vad hände i Vietnam? Afghanistan, för både Sovjetunionen och USA? Vann numerären?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Du vill bomba Moskva och ST: Petersburg?
Jag medger att det är drastiskt, men jag tycker att det är rimligt att vi börjar diskutera en sådan lösning för att få stopp på Putler och hans armé av råttor som invaderar sina grannländer.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Vad ska SÄPO hem till mig och göra? Har inte gjort något olagligt och planerar det inte heller. Delar mina åsikter och vi har yttrandefrihet.

Vill som sagt ha fred. Dock ser det svårt ut när självständiga stater som Ukraina, baltikum och Polen börjar provocera ryssland och låta usa anlägga baser där.

Ja vi har yttrandefrihet, i fredstid. Dina åsikter står i direkt strid med den fred du åtnjuter just nu. Att Ryssland invaderar en självständig nation som Ukraina är helt åt helvete då USA inte har någon bas där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
I slutändan är ändock numerär vinnaren. Så det lutar åt Ryssland

Det finns fler krig där den med mindre manskap har vunnit. Krig är komplicerat och det handlar om

Vilja och resurser. Försvinner en av dem så ger man upp eller går med på fred.

Till ex kriget Rysk-japanska kriget. Där blev det fred för att ryssarna saknade vilja och japanerna började få slut på resurser. Freden var ganska human för Ryssland utifrån hur det hade gått på slagfältet. Då Japan var nära konkurs vid krigsslutet.

Numerärt var Ryssland mycket större och hade mycket mer resurser än Japan. Men måste ses som förlorare i kriget. De kom undan med en billig fred. Hela kriget gick efter japanernas plan utom en sak: Freden. De glömde bort en sak. För att bli fred måste båda sidor gå med på det och Japan hade aldrig de resurser för att totalt krossa Ryssland

Dagens Ryssland saknar också resurser för att krossa Ukraina. Så Ryssland måste få Ukrainarna till fredsbordet. Ryssland kan utsätts Ukraina för skada. Men gör man det för mycket så blir väst ännu argare och mer stöd. Gör man det för lite så bryr sig inte Ukraina om det. Dessutom antag att man tar en massa territorium. Vem får då stå för räkningen? Ryssland! Betalar man inte så får man mer Gerilla mot sig och ännu mer kostnader.

De ryska ekonomiska målen kanske rädda lite: Kherson - Vatten till Krim och Gasfält i Donbass. Men då måste man få Ukrainarna att sluta. Väst spelar i en annan ekonomisk division än Ryssland. Det är elitserien mot div 3. Så frågan är om väst är beredda att betala. Om de är det så ser jag inget bra slut för Ryssland om de inte kan få Ukraina att gå med på en fred. Men jag ser inte en fred där Ryssland får behålla Kherson och hela Donbass. Och om de får det på något mystiskt sätt så kommer Västs bojkott fortsätta väldigt länge plus NATO kommer rusta upp kraftigt. Det är stor chans/risk att Sverige och Finland går med i NATO. Sen hur kommer de centralasiatiska länderna reagera? Närma sig Kina mer för säkerhetsgarantier.

Så hur kommer en rysk seger se ut?
Citera
2022-04-17, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Från och med idag finns säkra korridorer för villkorslös kapitulation. Till och utländska stridande och övriga erbjuds att leva. Tick..tack Tick...tack zelensky.

Amerikansk soldat Cesar Quintana död i Mariupol, nu börjar den engelska amerikanska inblandningen synas.
Citera
2022-04-17, 10:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Min mamma och hennes familj evakuerades från Karelen när hon var barn. Ryssarna kom och ockuperade dem. Hon berättade mycket lite om den tiden, tills när hon blev gammal. Då kom det fram så vidriga minnen som hon berättade om, jag var helt chockad. Jag hoppas hon hade förträngt det så hon inte har levat med de här minnena hela livet.

De minns alltihopa i detalj, det går inte att förtränga. Du kommer också att få leva med de här minnena och rädslan det medför. Förträng inte det, berätta om det, prata om det så det inte händer igen!
Citera
2022-04-17, 10:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ursäkta mig för att jag förutsätter det stora oundvikliga och fokuserar på Nazisterna i sina katakomber under stålverket.
Vi har ännu inte fått några rapporter om att ryssarna letat sig ner i gångarna under stålverket. Det är dessutom inte oundvikligt att ryssarna tar över Mariupol. För varje dag som går så lyckas Ukraina bomba fler ryssar till Nangijala. Det är bara för Ukraina att hålla ut så att ryska soldater fortsätter att friteras av ukrainska angrepp. Förr eller senare finns inga ryssar kvar.
Citera
2022-04-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det sista du skriver låter mer rimligt än det första. En ideologi är ju inte bunden till en geografisk plats, vilket inte minst bevisas av att vi sitter och diskuterar nazism i Ukraina nästan åttio år efter att Hitler tog livet av sig i Berlin.

Om det är Azov och militärt motstånd man är orolig för i Ryssland så kommer det inte att upphöra om man erövrar Mariupol. Tvärt om har väl Azov bara stärkt sitt varumärke genom att hålla ut så länge som de har gjort, insatsen är ”the stuff of legends” som amerikanarna säger. De kommer kunna rekrytera på annat håll även när Putin dött av ålderdom. Jämför med talibanerna om du så vill.

Mariupols geostrategiska värde kan jag däremot köpa. Samt den inrikespolitiska betydelsen en seger skulle ha i Ryssland. Något vill man ju visa upp den nionde maj och det börjar bli kort om tid för att hinna med någonting avgörande i Donbass.
Om kriget skulle sluta idag kan ryssarna säga att kriget har lyckats väldigt bra. Man har tagit kustremsan mellan Krim och Ryssland, plus större delen av Donbass. Azov är slaget.
Ukraina har tillfogat ryssarna vissa förluster. De har kämpat tappert, så det får de vara ganska nöjda med.
Ryssland kommer även att få dras med sanktioner ett tag till. Men den 9:e Maj så kan Putin fira att kriget har gått bra och det ryska folket får jubla än en gång.
Senast redigerad av climasol 2022-04-17 kl. 10:54. Anledning: Fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in