2022-04-17, 06:27
Medlem
En liten sammanfattning av MSN's rubriksättning nu på morgonen:

SVD: "Upploppen och högerextrema aktionerna"

SVT: "Stadsbuss i brand efter upplopp i Malmö"
”De representerar inte det arabiska och muslimska samfundet”

SR: "Mer nederbörd behövs för att säkra grundvattnet i sommar"

DN: "Polis: Mobben var bara ute efter att skada oss" (angrepp mot polisen benämns som "oroligheter" i texten)

Spiegel.de (håller tyst)

Expressen: "David blev kär i två män – lever ihop i en triorelation"

Aftonbladet: "Mannen bakom koran-bränderna i Sverige. Här är Rasmus Paludan. Stämde sin namne. Lurpassade på cyklister. Dömd två gånger"

ABCnews: "Unrest sparked by far-right demos continues in Sweden"

Euronews: "Police injured at anti-far right protest at Örebro in central Sweden"

vg.no: "Koran–opptøyene i Sverige: − Jeg vil slakte ham!"

Friatider: "Polisledningen förbjöd polisen att ingripa mot våldet"

Nordfront: "Polisen om invandrarupploppen: ”Ett misslyckande”"
Citera
2022-04-17, 07:02
Medlem
Herostratoss avatar
Svensk Media och Google-ägda sossesubventionerade Youtube har varit väldigt duktiga på att se till att Jimmie Åkesson inte syns till. Sossarna får valuta för sina skatterabatter till Big Tech och sitt presstöd.
Citera
2022-04-17, 08:21
Medlem
Aftonbladet toppar med bandidos. Muslimska inbördeskriget ligger på plats 4. Det gäller att relativisera.
Citera
2022-04-17, 08:42
Medlem
Svt.se fortsätter hjälpa till med skademinimeringen in absurdum.
Nu får muslimska ordföranden H*ssam M*rad (Örebro) fritt utrymme och så får vi veta att:
- Syriska kulturföreningen "fördömer det våldsamma".
- De våldsamma "representerar inte det arabiska och muslimska samfundet".
- Att det "handlar om enskilda handlingar utförda av tanklösa, hetlevrade ungdomar"
- Koranbränningen "sårar den arabiska och muslimska minoritet" och extra så för att det är Ramadan.
Se vidare https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/syriaska-kulturforeningen-i-orebro-fordomde-gardagens-vald-mot-polisen. Kan tilläggas att journalisten som skrivit artikeln heter Sam* Al-Ans* (*=i).
Senast redigerad av PooSausage 2022-04-17 kl. 08:45.
Citera
2022-04-17, 09:28
Medlem
Pissarsyras avatar
Under påskmiddagen frågade jag föräldrar och familj om de sett vad som hänt i städer runt om i Sverige.

Svaret blev lite förvånande: ”Nää, det har vell inte hänt något speciellt?”

När jag sedan berättade vad som hänt blev svaret lika förvånande, men samtidigt lite vad jag räknat med: ett obrytt - ”jaha?”

Sedan återgick samtalsämnet till husrenoveringar, hockey matcher och grann-skvaller.
Citera
2022-04-17, 09:33
Medlem
Oerhört märkligt att det inte är mer eller mindre ”dygnet runt” nyheter kring upploppen runt om i Sverige.

Nu på morgonen borde det ju vara sändningar från Malmö där vi får se hur det ser ut dagen efter.

Skämmande att nyhetsmedia inte finns längre. Jämför med Norrmalmstorgsdramat 1973.

Kan inte samhällsintresserade journalister, de som finns kvar, gå ihop och starta en renodlad nyhetskanal?

Jag är gärna med och satsar pengar till en objektiv och renodlad nyhetskanal. Något som saknas.
Citera
2022-04-17, 09:49
Avslutad
SVT Morgonstudion gör verkligen sitt bästa för att undvika att prata om kravallerna.
Citera
2022-04-17, 10:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Detta måste väl vara en av de mest selektiva trådarna någonsin på Flashback? Medierna är ju knökfulla med reportage om kravallerna - polisen ifrågasätts, kraftigare beväpning efterfrågas, fördömandena är hårdare än jag kan minnas.. ändå ska det klagas på att det minsann mörkas och man lägger fram exempel som att detta skulle vara det som tidningarna skriver;
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Expressen: "David blev kär i två män – lever ihop i en triorelation"

Aftonbladet: "Mannen bakom koran-bränderna i Sverige. Här är Rasmus Paludan. Stämde sin namne. Lurpassade på cyklister. Dömd två gånger"

I själva verket har expressen artiklar på förstasidan som lyder:

Hjälmen sprack när polisen attackerades

https://www.expressen.se/nyheter/nya-nya våldsamheter - buss sattes i brand

Här kastas sten på polishästarna

Och på Aftonbladets löp:

L-ledarens uppmaning: ”Titta inte på pajasen från Danmark”

Brandkaos under ny upploppsnatt

En förnedrande bild av en stat utan kontroll

Samt en plus-artikel (betalartikel) om Paludan

Och antalet artiklar under de senaste dagarna är ju många många fler.. Missförstå mig rätt - det är bra att ifrågasätta och klaga på sånt som faktiskt är fel, men tongångarna i den här tråden känns ju mer vinklade än Aftonbladets och SVTs rapportering tillsammans..
Citera
2022-04-17, 10:10
Medlem
De beter sig på exakt samma sätt som i kriget i Ukraina, bara ena sidan som har rätt. Varför visas inga ryska nyheter i Sverige???
Likväl varför vinklas inte nyheterna där problemet är?
För mig får man bränna hur många bibelböcker som helst och koraner, jag skiter fullständigt i vilket.
Citera
2022-04-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Linköping: Våldsamt upplopp med stenkastning i samband med koranbränning (2022-04-14)
https://www.flashback.org/t3409068
Partiledare Rasmus Paludan från Stram Kurs bränner koranen, varpå muslimer kaosar sönder. Polisbilar görs sönder, muslimer som går till våldsam attack mot poliser osv...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/valdsamt-upplopp-i-skaggetorp-polisbilar-skadade
Polisen betecknar händelser i Linköpingsstadsdelen som våldsamt upplopp. I samband med att det islamfientliga partiet Stram kurs planerat att manifestera har maskerade personer kastat sten mot polis och fordon har vandaliserats.

Här tänkte jag att vi kunde diskutera svensk medias hantering och narrativ av händelsen

- Är fokus på Paludans yttrandefrihet?
- Är fokus på hur synd det är om muslimerna?
- Vilka bjuder SVT och Aftonbladet in? Yttrandefrihetsexperter eller extremister från EXPO?
- Hymlar svensk media med vilka det är som kastar sten och misshandlar folk?

Tänkvärt är om vi alla funderar om vi har en demokrati vad gäller media. Närmar sig inte det mer om en maktkoncentration kring ägandet här?
Citera
2022-04-17, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Detta måste väl vara en av de mest selektiva trådarna någonsin på Flashback? Medierna är ju knökfulla med reportage om kravallerna - polisen ifrågasätts, kraftigare beväpning efterfrågas, fördömandena är hårdare än jag kan minnas.. ändå ska det klagas på att det minsann mörkas och man lägger fram exempel som att detta skulle vara det som tidningarna skriver;

I själva verket har expressen artiklar på förstasidan som lyder:

Hjälmen sprack när polisen attackerades

https://www.expressen.se/nyheter/nya-nya våldsamheter - buss sattes i brand

Här kastas sten på polishästarna

Och på Aftonbladets löp:

L-ledarens uppmaning: ”Titta inte på pajasen från Danmark”

Brandkaos under ny upploppsnatt

En förnedrande bild av en stat utan kontroll

Samt en plus-artikel (betalartikel) om Paludan

Och antalet artiklar under de senaste dagarna är ju många många fler.. Missförstå mig rätt - det är bra att ifrågasätta och klaga på sånt som faktiskt är fel, men tongångarna i den här tråden känns ju mer vinklade än Aftonbladets och SVTs rapportering tillsammans..

Finsk media:

Under tumultet i Malmö fick polisen skjuta ett varningsskott.

I Stockholm fick polisen använda tårgas på demonstranter som stenade polisbilar. I Linköping fick polisen dra sig ur situationen.

Katastrofal bild av Sverige där polisen backar och skjuter ETT varningsskott istället för att meja ner huliganerna.
Citera
2022-04-17, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Detta måste väl vara en av de mest selektiva trådarna någonsin på Flashback?
...
Min kritik handlar inte om att det skrivs mängder med artiklar om händelserna ifråga utan om den närmast totala frånvaron av detaljerade beskrivningar om de som begått våldsbrotten och skadeglörelsebrotten. I MSM skriver man allmänt och luddigt personer, individer, ungdomar, unga män (1 tillfälle på svt.se), inte ett direkt ord om ursprung, bostadsort, tidigare kriminalitet, inte ett ord om religionstillhörighet eller -sympatier. Kass platt journalistik med andra ord. En bra journalist beskriver vetkligheten som den ser ut att tar ingen hänsyn till politiska, religiösa, kulturella eller ekonomiska intressen.
Senast redigerad av PooSausage 2022-04-17 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in