2022-04-17, 09:08
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Warzawa, Lidice, Treblinka, Hanoi och nu Mariupol. Plus en hel rad andra som krig förstört.
Citera
2022-04-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Så kriget handlar nu om en källare? Det kunde man väl sagt från början då kunde Ryssland gått hyra/låna/köpa källaren?

Jag hoppas att de i källaren ger upp så vi får se vilka som sitter där men de verkar vilja dö för Zelensky, så blir det tydligen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Intressant att experter tittat på den ryska logistiken och deras materiel och förfärats över hur eftersatt allting är som måste fungera i ett krig. Underhåll verkar inte ha existerat och detta har utan tvivel bidragit till Rysslands enorma svårigheter i kriget mot en på papperet svagare men i praktiken effektivare organiserad motståndare.
En stor rysk trasarmé mot en betydligt mindre men bättre organiserad ukrainsk armé. Vem vinner totalt över tid? Det är nog frågan alla ställer sig.
Rysslands segerparad lär vilket som bära löjets skimmer över sig då ju inga ledare av vikt kommer att delta och dessutom blottar den en nation i stadigt förfall. Blir nog mer en segerparad över att demokratin i landet äntligen besegrats.

Slava Ukraini!

Jag tror byråkrater och förståsigpåare i denna tråd, lika lite som dagens ryska armé, har insikt i hur viktigt underhåll är.

Man är vana vid problem med datorn ja, och kan installera om eller ta bort ikoner på skrivbordet

Men hur många av er med ess i rockärmen byter olja på bilen själv idag? Vet ni vad som ska smörjas.

Ta bara tvätt! De flesta kör automattvätt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det är egentligen inte så konstig. Putin hade inte räknat med 42 miljoner fanatiker.

Det är klart man försvarar sitt land mot en kommunistisk diktator som putin
Citera
2022-04-17, 09:12
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
En fiende i taget är det bästa man kan göra. Putins ryska imperium idag. Något annat imorgon. Så förnyas världen.

Finland nästa och Sverige. Han får skynda på.
Undrar om kvarvarande T 72r klarar att rulla i Karelens skogar?
Citera
2022-04-17, 09:14
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Jag hoppas att de i källaren ger upp så vi får se vilka som sitter där men de verkar vilja dö för Zelensky, så blir det tydligen.

Märkligt att Världens Starkaste Armé inte lyckats erövra källaren.
Citera
2022-04-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, förutom Krim. En bra karta över det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Ukraine-growth.png

Så Putin verkar inte ha något emot Ukraina som land utan vill mer behålla den slaviska gemenskapen med dess språk och kultur. Vi har ju själva den gemenskapen här i norden men knappast om vi skulle gå med i en millitärallians med ryssland.

Folken i Belarus, Ryssland och Ukraina vill alla ha det som i väst. Ukrainas folk hade bråttom och en naiv inställning till att ett medlemskap i EU och NATO skulle ställa allt i ordning och dom skulle bli rikare. Nu vet vi alla att Ukrainas folk är skuldsatta av IMF och "lend-lease" avtalet med USA och kommer att få betala dyrt i generationer. Det är samma sak överallt där USA härjar och sätter länder i skuld och armod för att sedan kunna köpa upp det intressanta billigt. Det här visste ju Ryssland efter 90-talets "fria marknads" experiment i Ryssland så dom valde en väg att skynda långsamt mot väst levnadsstandard och sätt att leva. Andra öststater fick en mycket enklare resa pga av geopolitik och mindre korruption.

Det fanns säkert många sätt att undvika det här kriget men alltför många var villiga att kriga, kosta vad det kosta vill. Ukrainas ultranationalister hade länge önskat det här kriget och vi får se vad deras plan är för det är lite oklart nu.

Nej, Putin är ingen historiker men verkar vara mycket intresserad. Man får väl leta upp en rysk historiker då och jämföra med våra i väst och se vad som skiljer. Jag kan då på rak arm inte påstå att hans beskrivning är helt fel även om jag inte är en historiker eller expert på något.

Jag tror han verkligen menar det här med broderfolk. Många i både Ryssland och Ukraina tycker det är tragiskt att väst medvetet slagit in en kil mellan folken. De allra flesta i Ukraina skulle troligen inte ha något problem med ett avtal med Ryssland och fred, problemet är att ultranationalisterna som fått för mycket makt och nu även är beväpnade till tänderna säger tillsammans med USA blankt nej.

På andra sidan har vi separatister. Även de onödigt beväpnade. De hade fått det bättre med tiden utan krig. Tyvärr tänker jag att ett fattigt land utan allianser som sitter på naturresurser är utsatt. Från båda håll. USA för att de har ett finger med i allt, Ryssland för att de tror de är Sovjet och att det är ok att ha sin armé lite var de vill. Jag hoppas iaf på diplomati från nu, och att det finns något kvar av Ukraina efter.
Senast redigerad av YBB641 2022-04-17 kl. 09:35.
Citera
2022-04-17, 09:34
Medlem
Reimers avatar
Ryssarna fortsätter med sina försök att avancera, fortsatta strider, lite högre upp nu jämfört med igår kväll och natt.

Citat:
Battle ongoing for Lozove village on the border between Donetsk and Kharkiv regions

https://liveuamap.com/en/2022/17-april-battle-ongoing-for-lozove-village-on-the-border
Citera
2022-04-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag blir inte förvånad om Mariupol slutligen faller, någon gång bör det väl göra det om man enträget hävdar det dag efter dag i två månader.

Dock undrar jag vad det strategiska värdet faktiskt är och om det är värt priset man betalar för det. Det säkrar inte ens vattenförsörjningen till Krim?

Min gissning är att det är Mariupol som man vill ha som symbolisk seger den 9:e maj, för man kommer inte hinna med någon avgörande seger i Donbass innan dess. Den långsiktiga strategiska betydelsen är svårare att precisera. Staden är en ruin nu och inte mycket att erövra. Azovbataljonen kan som begrepp hållas vid liv genom att man bara tillför mer manskap till den utanför Mariupol. Det verkar överhuvudtaget inte göras mycket från Ukrainas sida för att underlätta för försvaret där. Man nöjer sig kanske med att binda upp fientlig trupp i området?
Mariupol ligger vid Azovsjön. Det är vaggan för den militanta nynazismen i dagens Ukraina och Azovs regimente har flera baser och träningsanläggningar i området. Det är inte en slump att Ryssland gick in stenhårt där och vägrat backa tills nazist-Azoviterna är antingen besegrade eller förintade.
40% av staden är ryssukrainare som dagligen fått ta skit för sin bakgrund. Ryssukrainarna var i majoritet i staden för 20 år sedan. Det är en i majoritet rysktalande stad eller en blandning av ryska/ukrainska.
Staden är också en viktig strategisk import/exportpunkt, då hamnen och Azovsjön ligger i anslutning till Svarta Havet. Mariupol kommer inte vara i Ukrainska händer när konflikten lagt sig.
Citera
2022-04-17, 09:42
Medlem
Är det inte ganska ointressant vad som finns i källaren på stålverket? Även om det skulle vara några instruktörer bland de sista som lever alltså. Känns mer som om folk utanför behöver att det ska vara som på film.
Citera
2022-04-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Mariupol ligger vid Azovsjön. Det är vaggan för den militanta nynazismen i dagens Ukraina och Azovs regimente har flera baser och träningsanläggningar i området. Det är inte en slump att Ryssland gick in stenhårt där och vägrat backa tills nazist-Azoviterna är antingen besegrade eller förintade.
40% av staden är ryssukrainare som dagligen fått ta skit för sin bakgrund. Ryssukrainarna var i majoritet i staden för 20 år sedan. Det är en i majoritet rysktalande stad eller en blandning av ryska/ukrainska.
Staden är också en viktig strategisk import/exportpunkt, då hamnen och Azovsjön ligger i anslutning till Svarta Havet. Mariupol kommer inte vara i Ukrainska händer när konflikten lagt sig.

Inga rysstalande får skit i Ukraina din pellejöns. Det finns mängder med rysstalande i ledande ställning och i armén.
Citera
2022-04-17, 09:53
Medlem
Undrar varför det är så glest med flyg över Polen.. Kan det vara Nato som bett flygbolag att runda Polen för att inte störa spaningsflygen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in