2022-04-16, 22:04
Medlem
Mariupol, är det bara gasning av stålverket som återstår? Som en liten påminnelse..
Citera
2022-04-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Om man utgår från de siffror Ryska försvarsministeriet presenterade idag så var det ca 8100 som omringades.
1464 har kapitulerat och ca 4000 dödats av de som omringats vilket ger ca 2636 kvarvarande.
En annan variabel är om några lyckats fly, det har dykt upp en del bilder på soldater som klätt ut sig till kvinnor och civila för att fly.
Siffran kanske inte är sann men det kan vara en indikering på antalet soldater som är kvar i Mariupol
https://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12417646
Sanningen är att det är svårt gissa hur många Ukrainska soldater som fortfarande finns kvar i Mariupol.

Samtidigt hävdar Zelensky att 3000 Ukrainska soldater dödats under kriget , vilket i sig är ett skämt.
Citera
2022-04-16, 22:05
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jo, det är klart att jag kan skilja på rätt och fel. Gäller det stormakternas spel så är ju inte allt så svart och vitt som det kan verka. Alla stormakter vill ju främja sina geopolitiska intressen. Det här är väl egentligen ett krig mellan USA och Ryssland, och Ukraina har bara hamnat i kläm?

Har du ofta otur när du tänker? Det finns en gräns mellan ryssland och Ukraina. Dvärgmongolens trupper gick över den, svårare är det inte.
Citera
2022-04-16, 22:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte säkert att kriget är över när Putin försvinner. De ockuperade delarna av Ukraina kommer troligen att återtas, finns ingen anledning för Ukraina att nöja sig med mindre.

Ryssland är pressat och Ukraina samt omvärlden dikterar villkoren för att man ens skall diskutera någon form av lättnader i sanktionerna mot Ryssland.

Spekulerade tidigare att Ryssland drar sig tillbaka, utropar seger, græver ner sig, kør fram taktiska kærnvapen och sæger : Hær ær grænsen, deal with it !

Kommer ni øver så drar vi ivæg en direkt.

Tufft val då før Zelensky att prøva sig vidare..
Citera
2022-04-16, 22:09
Medlem
Tvonds avatar
TikTok bataljonen i Mariupol fortsätter att skämma ut sig allt medan Kadyrov sitter hemma i guldtronen och putsar på sina Prada stövlar

https://twitter.com/i/status/1515409597204475914
Citera
2022-04-16, 22:11
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det låter ju hyfsat barockt, måste jag säga. Skulle de bara utrymma alla nya områden som de besitter sedan krigets början och lämna separatisterna i Donbass åt deras eget öde? Snart har de i så fall bara kontroll över Krim.

rySSland har svårt att bemanna upp östra delen så därför tvångsrekryteras män. Det blir upp till Doneskt och Lughansk att försvara sitt territorium. Krim vill nog rySSland försöka ha kvar.
Citera
2022-04-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaLandetTibet
Det är ofta svårt att veta hur många de döda ryska soldaterna är, eftersom att de kommer uppdelade i så många små delar.

Om man exempelvis bombar en rysk militärkonvoj, så kommer ryska armar, ben och huvuden att spridas lite varstans över ett område. Det är svårt att räkna ut hur många ryska soldater det var från början.

Ukraina är duktiga på att räkna döda ryssar. 14tusen var det senast.
Dom har fortfarande inte uppgivit hur många egna som stupat, vilket borde vara lättare att räkna.
Citera
2022-04-16, 22:12
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
TikTok bataljonen i Mariupol fortsätter att skämma ut sig allt medan Kadyrov sitter hemma i guldtronen och putsar på sina Prada stövlar

https://twitter.com/i/status/1515409597204475914

Tänk att mongolerna strider sida vid sida med de tjetjenska hundarna. Måste kännas tryggt.
Citera
2022-04-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hur många ukrainare tror ni är kvar i mariopul?

100-150 eller är dom över 1000 pers kvar tror ni?

Vad gissar ni?
Mariopol är en hamnstad nästan lika stor som Göteborg. Det lär nog vara bra många fler kvar trots att Ryssen bombat civila ett tag
Citera
2022-04-16, 22:13
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Spekulerade tidigare att Ryssland drar sig tillbaka, utropar seger, græver ner sig, kør fram taktiska kærnvapen och sæger : Hær ær grænsen, deal with it !

Kommer ni øver så drar vi ivæg en direkt.

Tufft val då før Zelensky att prøva sig vidare..

Men då kommer restriktionerna inte bara att bestå, utan även att maximeras.
Det har inte Ryssland råd med. De kan ju inte ens betala sina räntor sen veckan som gick.
Citera
2022-04-16, 22:13
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Har du ofta otur när du tänker? Det finns en gräns mellan ryssland och Ukraina. Dvärgmongolens trupper gick över den, svårare är det inte.

Dvärgmonglen? Vem är det? Ukrainas president lär inte vara över 165 cm... Var det honom du menade? Otur när jag tänker? Tja, det har vi väl alla ibland? Det är definitivt fel att invadera andra länder. För att nyansera saken: finns det något som USA har gjort för att främja det aktuella scenariot? Eller är det 100 % Rysslands fel? Politik är ju sällan enkelt menar jag.
Citera
2022-04-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Inte så säker på det, Putin kan nog tro att han kan lura sin befolkning och att världe kommer att acceptera ett tillbakadragande som en återgång till innan årsskiftet.
Det scenariot skulle inte förvåna mig, men knappast nåt Ukraina eller väst kommer att acceptera.

Jag kan tänka mig att UA egentligen är extremt trötta på krig och kan acceptera en del. Jag hoppas iallafall på det här. Första goda nyheten i tråden sen start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in