2022-04-16, 21:04
Medlem
Kära Flashbackare,

Anonymitet på internet diskuteras då och då. Nu senast har Macron uttalat sig om att han vill förbjuda anonymitet på internet (https://www.euractiv.com/section/digital/news/macron-still-wants-to-end-online-anonymity/?msclkid=8f744b93bdb711eca4fee762747ae2c3). Håller ni med honom? Själv anser jag att det kan vara fegt att gömma sig bakom en anonym internet-identitet, men att aldrig kunna vara anonym kanske är att gå för långt. Så vad tycker ni?
Citera
2022-04-16, 21:16
Medlem
OstgotaHuss avatar
Inte en enda bit gå ut online från mitt hem utan att det krypteras E2E. Jag bryr mig inte om dessa lagar.
Citera
2022-04-18, 15:36
Medlem
Zilvios avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2022-04-18, 15:37
Medlem
Hugin86s avatar
Den tiden är väl heltförbi en var anonym på nätet
Citera
2025-05-13, 00:52
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2025-05-22, 00:41
Medlem
Anonymitet är viktigt på många plan. Det gör att man vågar diskutera och ställa frågor om saker man kanske annars skulle skämmas för. Hur många hade till exempel velat ta upp alla sina ämnen på Facebook istället för här på Flashback?

Men anonymitet har även sina nackdelar. Det öppnar dörren för troll, desinformation och annat negativt. Tänk bara på all porr och kinky material folk har surfat på. Det hade varit riktigt pinsamt om det inte var anonymt. Samtidigt kanske det är just anonymiteten som gör att vissa utvecklar ett beroende. Hade det varit lika lätt att konsumera om man inte kunde gömma sig bakom anonymitet?

Personligen tycker jag ändå att friheten väger tyngre än säkerheten. Jag står bakom rätten till anonymitet på nätet.

Samtidigt hoppas jag att fler aktörer börjar lyfta fram livets ljusa sidor. Jag började själv surfa som barn och hamnade snabbt på mörka sidor av internet. Det ledde till en del destruktiva val i livet, och jag hade gärna undvikit det om jag fick göra om.

Men jag har också lärt mig mycket. Anonymitet gör att man vågar fråga om saker man aldrig annars hade tagit upp, och det är något värdefullt i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in