2022-04-16, 20:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ryssarna har väl dock lyckats expandera sitt brohuvud väsentligt sedan de inledde den attacken? Även om det går långsamt.

Tyvärr verkar även den ukrainska offensiven för att återta Kherson ha gått i stå. Eller väntar de på ytterligare förstärkningar?
Inte något speciellt att rapportera om Kherson vad jag kan se. UAF försöker bryta igenom men lyckas inte. Röda Armén har förluster varje dag men kan än så länge ersätta med nya trupper. Bara små överfall som rapporteras typ detta.

https://twitter.com/markito0171/status/1515395239573344260
Citera
2022-04-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra inlägg. Balanserat.

Lancaster har definitivt en "selection bias" med tanke på att han snart sagt uteslutande rör sig i områden som kontrolleras av ryska eller separatistiska styrkor, men det är också intressant som västerlänning att få begränsad insyn i miljöer som ligger bakom fronten, eller där den ukrainska staten förlorat kontrollen. Man bör naturligtvis vara kritisk när man tar del av materialet, men det bör man å andra sidan alltid.

Som jag ser det är det fråga om ögonvittnesskildringar och vittnesmål som har ett värde i sig, oavsett om personer som förekommer i videorna ibland ljuger, om alternativa versioner saknas, eller om delar utelämnas. Jag tror inte att Lancaster får se vad som helst eller röra sig helt fritt.

Samma sak kan för all del sägas om det stora materialet från den ukrainska sidan.
Något på pricken motsvarande Lancasters videor finns mig veterligen inte, men väl ungefär 55 000 000 trådar på Twitter och Telegram med lösryckta sekvenser där vi sällan vet något om kontexten och ofta bara har beskrivningen att gå på. Hos Lancaster finns åtminstone någon sorts kontext.

Jag kan även tycka att det är befriande att slippa bli påmind i tid och otid om det strikta krav på "problematisering" som seriös journalistik reser. Andra tycker att det jag uppskattar är ett jätteproblem.
Det är viktigt att vara kritisk. Är det inte lättare att vara det när man ser en video inspelad av en snubbe på språng än när man läser nyhetsartiklar som nästan alltid innehåller någon sorts analys?

Inom den etablerade journalistiken tar man läsaren/tittaren "vid handen". Man utgår från att mottagaren besitter minimala förkunskaper. CNN är ett exempel på journalistik där målsättningen är att maskera en agenda bakom en fasad av objektivet. RT ett annat.
Jag har tröttnat och väljer tom. Twitter över dagstidningar vilken dag som helst. Nu när jag tänker på det är jag trött på det urvattnade sanningsbegreppet rent allmänt. Kvar i dag finns liksom bara "för" eller "emot". Det är så tydligt. Det kan leda till en katastrof.

Mitt problem med Lancaster är främst för att många av hans vidoes och reportage redan konstaterats vara iscensatta, är man villig att medvetet göra teaterreportage så är man naturligtvis villig att använda skådisar till intervjuer.

Det är den sämsta kontexten man kan ha när man tittar på nästa scoop eller intevju med Lancaster.

At jämföra det med Jounralister som är självuptagna eller känner sig som experter , eller ännu värre, citerar "forskare och experter" som inte producerat eller gjort någon nytta inom sitt område ,oerhört vanligt i sverige, är långt enklare att ha som kontext.
Citera
2022-04-16, 20:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så är det men det är som i den här tråden, varje vanlig politiker som stiger fram kommer att bli "nerskjuten" som ett rysstroll, misskrediterad och rullad i skiten. Den här kloka politikern med stor integritet finns inte i vårt tid och de flesta är fega och lågbegåvade.

Det här kriget handlar inte så mycket om Ukriana och dess folk utan landet har blivit ett slagträ för USA och dess allierade. Detsamma kommer att gälla Taiwan och den ön blir nästa slagfält mellan USA och deras allierade där.

USA provocerar fram krig av en anledning och Ryssland och Kina ser väl i sin tur en god möjlighet och antar utmaningen. USA:s problem är ju att dess ekonomi är på väg att rasa ihop av sin skuldbörda och att trycka pengar hjälper inte längre så landets enda ekonomiska räddning är ett världskrig och då förhoppningsvis utan kärnvapen.

Nu tycker att analysen som görs av norsken inte är helt rätt för Ryssland förlorar inte utan Ukriana mörkar och får ännu mer vapen. Bara det desperata tiggandet av Kiev är ju ett bevis i sig att dom förlorar och måste ha fler vapen och mer pengar. Ukriana är snart statsbankrutt och då löner inte längre kan betalas ut så flyr ännu mer människor till väst. Ryssland har möjlighet att lägga in fler växlar till och det har inte Ukriana. Ryska generaler gnäller tydligen över detta hos Putin och anser att man inte kan bedriva strid på detta återhållsamma sätt. Putin har ju bestämmt att Ukriana ska skonas så mycket som det bara går och låter civil infrastruktur vara ifred och även civia så långt det går. Jag känner till tongångarna att ryssarna utför folkmord på Ukraina men det är mest sjuk propaganda från Kiev som väst sväljer. Hade Ryssarna krigat som USA gör så hade det varit betydligt högre civila offer och inget i landet hade fungerat. Men ju mer vapen som skickas till Ukraina ju längre varar kriget och ju blodigare blir det men det är inte många som bryr sig om det utan ryssen ska krossas, kosta vad det vill och det är viktigare än antalet döda Ukrianare (och vår ekonomi).

I allt detta kan man undra var våra europeiska ledare är någonstans och varför dom inte står upp för sina egna länder och befolkningar utan lyder fegt och blint USA:s sjuka agenda. Ett starkt självständigt EU hade inte låtit det gå så här långt men alla sågar av sin gren dom sitter på. Ekonomiskt kris för EU och kanske indragen i direkt krig med Ryssland och Kina och ställ er frågan vem detta gynnar, knappast EU:s befolkning. Europa riskerar att bli fattiga och alla vet väl historiskt vilka typer av ledare och partier som då växer fram. En stor vinst för de ultranationalistiska råskinnen i västra Ukraina som drömmer om en ny ordning och maktfördelning i Europa där Ukraina blir en av stormakterna.

Stämmer inte - tv-evangelister tigger pengar utan att på något sätt förlora i livet. Det faktum att ett land vill ha stöd har ingen direkt koppling till huruvida de vinner eller förlorar i en konflikt.

Men du har rätt i att ett starkt EU aldrig hade tillåtit Ryssland att ens invadera. Kontinenten har vaknat sent, men det ser ändå ljust ut för Ukraina.

Och du, du vet väl att det är Putin som har startat dessa konflikter.

Uppenbarligen finns det då ingen som Kissinger i Moskva, för då hade vi väl sluppit alla offer för en galen invasion?
Citera
2022-04-16, 20:33
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så är det men det är som i den här tråden, varje vanlig politiker som stiger fram kommer att bli "nerskjuten" som ett rysstroll, misskrediterad och rullad i skiten. Den här kloka politikern med stor integritet finns inte i vårt tid och de flesta är fega och lågbegåvade.

Det här kriget handlar inte så mycket om Ukriana och dess folk utan landet har blivit ett slagträ för USA och dess allierade. Detsamma kommer att gälla Taiwan och den ön blir nästa slagfält mellan USA och deras allierade där.

USA provocerar fram krig av en anledning och Ryssland och Kina ser väl i sin tur en god möjlighet och antar utmaningen. USA:s problem är ju att dess ekonomi är på väg att rasa ihop av sin skuldbörda och att trycka pengar hjälper inte längre så landets enda ekonomiska räddning är ett världskrig och då förhoppningsvis utan kärnvapen.

Nu tycker att analysen som görs av norsken inte är helt rätt för Ryssland förlorar inte utan Ukriana mörkar och får ännu mer vapen. Bara det desperata tiggandet av Kiev är ju ett bevis i sig att dom förlorar och måste ha fler vapen och mer pengar. Ukriana är snart statsbankrutt och då löner inte längre kan betalas ut så flyr ännu mer människor till väst. Ryssland har möjlighet att lägga in fler växlar till och det har inte Ukriana. Ryska generaler gnäller tydligen över detta hos Putin och anser att man inte kan bedriva strid på detta återhållsamma sätt. Putin har ju bestämmt att Ukriana ska skonas så mycket som det bara går och låter civil infrastruktur vara ifred och även civia så långt det går. Jag känner till tongångarna att ryssarna utför folkmord på Ukraina men det är mest sjuk propaganda från Kiev som väst sväljer. Hade Ryssarna krigat som USA gör så hade det varit betydligt högre civila offer och inget i landet hade fungerat. Men ju mer vapen som skickas till Ukraina ju längre varar kriget och ju blodigare blir det men det är inte många som bryr sig om det utan ryssen ska krossas, kosta vad det vill och det är viktigare än antalet döda Ukrianare (och vår ekonomi).

I allt detta kan man undra var våra europeiska ledare är någonstans och varför dom inte står upp för sina egna länder och befolkningar utan lyder fegt och blint USA:s sjuka agenda. Ett starkt självständigt EU hade inte låtit det gå så här långt men alla sågar av sin gren dom sitter på. Ekonomiskt kris för EU och kanske indragen i direkt krig med Ryssland och Kina och ställ er frågan vem detta gynnar, knappast EU:s befolkning. Europa riskerar att bli fattiga och alla vet väl historiskt vilka typer av ledare och partier som då växer fram. En stor vinst för de ultranationalistiska råskinnen i västra Ukraina som drömmer om en ny ordning och maktfördelning i Europa där Ukraina blir en av stormakterna.

Det som hänt är att Ryssland startat krig och invaderat ett annat land i Europa, det är inte så att USA eller EU har invaderat Ryssland (vilket du får det att låta som).
Klart det inte gynnar någon med krig men nu har Ryssland startat det och med tanke på alla hot som Ryssland slänger ut sig och deras prat om att även Sverige ingår i deras intressesfär (blandat med kränkningar av vårt luftrum etc.) så är det givet att stödja Ukraina. Det gynnar inte Europas befolkning att låta Putin härja fritt och ta land efter land, det är inte direkt så att det ryska systemet är eftersträvansvärt med sin enorma korruption och brist på demokrati.

Sluta ljug om att Ryssarna försöker skona civila så långt det går, du vet mycket väl att det inte stämmer.
Citera
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
En fråga.
Varför avrättar de civilia? Alltså det rör sig inte bara om att de kommer i korselden utan de ryska soldaterna avsiktligt avrättar civila verkar det som. Varför? Var är syftet? Jag vet inte om det är civila som går till attack, men det verkar inte bara vara det utan det har framkommit bilder på gamla gubbar och tanter som se skjutit ihjäl. Om en rysk soldat skjuter en gammal gubbe på en cykel i huvudet så är det väl knappast frågan om att möta attack eller felskjutning.

Varför sköt ryssarna ihjäl en stor samling kor som stod och betade när de åkte förbi?
För att de är försvarslösa antagligen och är man ett fegt kryp så ger man sig på sånt som inte kan försvara sig, tex kvinnor och barn.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tysk spaningsdrönare på ingång till UAF. Verkar funka som en Osprey ungefär.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1515391395107905539

Är nog en sån här:

https://www.quantum-systems.com/project/trinityf90plus-mapping-drone/
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-04-16 kl. 20:54.
Citera
2022-04-16, 20:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
En fråga.
Varför avrättar de civilia? Alltså det rör sig inte bara om att de kommer i korselden utan de ryska soldaterna avsiktligt avrättar civila verkar det som. Varför? Var är syftet? Jag vet inte om det är civila som går till attack, men det verkar inte bara vara det utan det har framkommit bilder på gamla gubbar och tanter som se skjutit ihjäl. Om en rysk soldat skjuter en gammal gubbe på en cykel i huvudet så är det väl knappast frågan om att möta attack eller felskjutning.

Det är något för antropologerna att svara på, ungefär så.

Men det beror förstås på hur rysk kultur fungerar, och i synnerhet på hur armén fungerar.
Citera
2022-04-16, 20:34
Medlem
Alltid lika intressant att höra Prof. John Mearsheimer.

https://youtu.be/_wi_0oiZ7vU

Vem kommer att sätta stopp för detta?
Har UA verkligen något att säga till om? ...verkar vara minimalt i mina ögon.
Kan detta komma till att pågå i flera år? Eller kommer vi att få se Nato/USA i strid på marken?

Finns det någon möjlighet till kompromiss i detta skede längre?

Varför inte förklara Ukrainas neutralitet och ge de östra oblasterna den grad av självbestämmande som efterlystes i Minsköverenskommelsen från 2015?
Citera
2022-04-16, 20:35
Medlem
"Zelenskyj: Inga förhandlingar om styrkor i Mariupol "elimineras"

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj hotar nu med att avsluta samtal med Ryssland om det ukrainska försvaret i Mariupol "elimineras".

- Jag vill säga att elimineringen av vår militär, våra människor, kommer att sätta stopp för förhandlingarna, säger han till den ukrainska nättidningen Pravda."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

låter som att han tänker köra ända in i kaklet?
Citera
2022-04-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Zelensky påstår att 3000 UA soldater har dött hittills. Detta måste vara en ren lögn , tror det är 3000 bara i Mariupol.
Tror UA förluster ligger runt 10-15000 och 30000+ sårade.

Förstår inte varför han kommer med sådana här löjliga siffror , han skadar ju sitt eget rykte med sådana här uttalanden.

3000 döda och 10`000 skadade låter rimligt, i synnehet om man även ser deras uppskattade siffror på ryska förluster ca 30`000.
Citera
2022-04-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 4633 civila förluster, 1982 döda och 2651 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/04/ukraine-civilian-casualty-update-15-april-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/Ministerstvo_oborony
https://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12417646
https://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12417646
23367 Personal / Personer
283 ledningscentraler
460 drönare
246 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
123 radarstationer
238 flygplan och helikoptrar (Känd uppdelning 134 flygplan, 105 helikoptrar)
2269 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
252 MLRS raketartillerifordon
987 fältartilleri och granatkastare
2158 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/297315515914241
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
20100 Personal / Personer
762 Pansarvagnar
1982 Bepansrade stridsfordon / APV
371 Artillerisystem
125 MLRS raketartillerifordon
66 Luftvärns system
163 Flygplan
145 Helikoptrar
1458 Motorfordon / fordon
8 Fartyg / båtar / kutter
76 Bränsletankar
138 UAV operativ-taktisk nivå
26 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning
Zelensky påstår att Ukraina har ca 2500-3000 döda och ca 10000 skadade i en intervju med CNN
https://edition.cnn.com/videos/world/2022/04/15/ukrainian-president-volodymyr-zelensky-jake-tapper-lead.cnn

Påstådd intern rapportering om Ukrainas förluster, ta det som den propaganda obekräftade uppgifter är.
https://i.ibb.co/bKwPvw6/16-04-eng.jpg
Viktigt förtydligande: alla dessa uppgifter är prognoser. Med det menas att ukrainska sidan i sina egna interna rapporter och sammanfattning har inte det exakta antalet förluster för varje kategori.

Det finns ingen kommunikation med vissa enheter, och de är listade som saknade, viss utrustning kan återställas efter attacken. Därför är tendensen att det i interna rapporter alltid underskattas det faktiska antalet förluster
Tidigare rapporteringar
2022-04-15 eftermiddag
2022-04-15 förmiddag
2022-04-14 eftermiddag
2022-04-14 förmiddag
2022-04-13 eftermiddag

Har inte sett ryssarna släppa siffror på ukrainska förluster innan, inte för att jag drar någon större tilltro till dem; Om möjligt är de ännu mindre tillförlitliga än ukrainsk statistik över ryska förluster.
Men det funkar som ett tak.
Citera
2022-04-16, 20:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Mitt problem med Lancaster är främst för att många av hans vidoes och reportage redan konstaterats vara iscensatta.

Har du källa på det? Jag har sett EN kritik av ett tillfälle, där jag bedömde att det knappast varit han som iscensatt. Precis som det inte är CNNs "fel" om några av kropparna i Bucha som de visat lämnats av SBU och inte ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in