Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-16, 17:53
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Ja, tjugo år. Politiker har ju annat att tänka på från i dag och tjugo år fram i tid så någon upprustning i försvarsmakten kommer aldrig att hända.

20 år känns väldigt långt fram, men ok. fram till dess: hur ska Ryssland kunna återhämta sig i och med de hårda sanktionerna och det pågående fiaskot i Ukraina? USA skickar jävligt mycket tunga vapen nu och kommer fortsätta med det tills Ryssland har förlorat. Det är bara att hålla huvudet kallt och vi kan räkna med att de inte har kapacitet att gå in i Finland och Sverige eller Baltikum.
Citera
2022-04-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Dagar efter detta, du menar typ om tjugo år? Det går inte direkt bra för Ryssland och sanktionerna är tunga. Ska dom lyckas ta Baltikum som är med i Nato kommer det krävas nåt decennium eller så.

ok den som lever får se. Du kan inte övertyga mig om att det är smart att gå med i nato idag. Det är klart osmart. Och jag tänker inte dö för Bulgarien, Kroatien, Turkiet och Nordmakedonien. Och inte för USA och Italien heller. För Sverige? Näää, om ryssen kommer tänker ju inte jag kriga mot dom.

Det mesta du säger hela tiden är : " jag, jag ,jag ,jag ,jag" vi förstår ditt budskap.

För oss som förstår vikten av att försvara Sverige mot alla angrepp oavsett var de kommer ifrån, vilket ska göras efter vår allas individuella förmåga enligt totalförsvarsplikten så tror jag det kan vara en fördel om personer med din inställning inte är i vägen när vi andra försöker göra nytta.

Och Kriga är inte säkert man behöver göra enligt totalförsvarsplikten, vet du ens hur man gör?
Citera
2022-04-16, 18:45
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Det mesta du säger hela tiden är : " jag, jag ,jag ,jag ,jag" vi förstår ditt budskap.

För oss som förstår vikten av att försvara Sverige mot alla angrepp oavsett var de kommer ifrån, vilket ska göras efter vår allas individuella förmåga enligt totalförsvarsplikten så tror jag det kan vara en fördel om personer med din inställning inte är i vägen när vi andra försöker göra nytta.

Och Kriga är inte säkert man behöver göra enligt totalförsvarsplikten, vet du ens hur man gör?

Ni ska väl vara nere på Balkan och kriga. Så ni kommer inte vara i vägen för oss som gör verklig nytta här i Sverige.
Du missar min poäng, tråden handlar om Nato och om Sverige ska gå med. Jag är säker på att Ryssarna inte kommer invadera Sverige - åtminstone inte om vi inte går med i Nato. Då kan det bli spänt här uppe och Putins Natoparanoia bara växer. Nu har ryska armén trasslat in sig i krig i Ukraina och det går dåligt och kommer att gå ännu sämre. Det är proxykrig med USA med allt tyngre vapen och kan sluta hur som helst.
Det ska Sverige inte vara med i.
Citera
2022-04-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ni ska väl vara nere på Balkan och kriga. Så ni kommer inte vara i vägen för oss som gör verklig nytta här i Sverige.
Du missar min poäng, tråden handlar om Nato och om Sverige ska gå med. Jag är säker på att Ryssarna inte kommer invadera Sverige - åtminstone inte om vi inte går med i Nato. Då kan det bli spänt här uppe och Putins Natoparanoia bara växer. Nu har ryska armén trasslat in sig i krig i Ukraina och det går dåligt och kommer att gå ännu sämre. Det är proxykrig med USA med allt tyngre vapen och kan sluta hur som helst.
Det ska Sverige inte vara med i.

Jag vet vad tråden handlar om och min poäng var att ett kollektivt försvar är starkare och dessutom billigare än att varje land för sig måste bygga upp ett försvar tillräckligt för att kunna sköta sitt lands försvar mot en starkare angripare.

Sverige är redan ett NATO land i paranoide Putins ögon så enda skillnaden för ryssland om Sverige går med i NATO är att det omöjliggör ryska anfall/invasioner inget annat.

Inget krig på balkan nu.
När NATO bombade Serbien -99 var det många norska och danska förband som var inblandade i blodiga strider där?
Citera
2022-04-16, 19:39
Medlem
Citat:
20 år känns väldigt långt fram, men ok. fram till dess: hur ska Ryssland kunna återhämta sig i och med de hårda sanktionerna och det pågående fiaskot i Ukraina?

Masspsykosen i väst ger sig snart nog, så som det gjorde med covid, och då tar begäret efter pengar över och handeln med Ryssland går i gång igen. -Bussiness as usual och Ryssland kan åter bygga upp sin armé.
Senast redigerad av emtor 2022-04-16 kl. 19:42.
Citera
2022-04-16, 19:47
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Suck.
Du har inte rätt, du bara tror så. Och du ÄR naiv och godtrogen tyvärr. Och det är för sent att försöka lära dig någonting.
Jag läser inte aftonbladet, jag växte upp och gjorde lumpen under kalla kriget. Något som du inte ens har upplevt.
Och jag kan garantera att du inte är lika berest som jag, nämligen efter att ha bott och jobbat i USA, Australien Asien. Som om det spelade någon roll....
Ditt inlägg är ett bra exempel varför rösträtt inte borde vara allmän, för många idioter med rösträtt. Lyckligtvis så har du inget att säga till om angående NATO.

He he. Lovar att det kommer bli stooor diskussion om Nato.
Godtrogen och naiv? Det är ju du som är det som tror Nato är svaret. 85% av jordens befolkning är INTE med i Nato, och USA är inte ens lite populär vare sig i asien, mellanöstern eller sydamerika. Finns stora nackdelar att ansluta oss till sleeping Joe. Från ett Sverige som i många många år vart neutrala/alliansfria och haft enbart goda relarioner i jordens alla hörn.
Citera
2022-04-16, 19:54
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
He he. Lovar att det kommer bli stooor diskussion om Nato.
Godtrogen och naiv? Det är ju du som är det som tror Nato är svaret. 85% av jordens befolkning är INTE med i Nato, och USA är inte ens lite populär vare sig i asien, mellanöstern eller sydamerika. Finns stora nackdelar att ansluta oss till sleeping Joe. Från ett Sverige som i många många år vart neutrala/alliansfria och haft enbart goda relarioner i jordens alla hörn.

Du, får du några tankar kring vad NORTH ATLANTIC i förkortningen Nato betyder? Lite svårt för länder utanför Nordamerika och Europa att gå med i Nato…
Citera
2022-04-16, 20:22
Medlem
Titta lite i framtiden, OM Ryssland håller på att förlora i Ukraina kriget är det en stor sannolikhet att de tar till kärnvapen eller andra kemvapen och alla länder som inte är med i NATO kan bli"bombade".
Om vi inte är med i NATO så vågar inte NATO hjälpa oss.
Mycket svår situation!
Citera
2022-04-16, 20:22
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Masspsykosen i väst ger sig snart nog, så som det gjorde med covid, och då tar begäret efter pengar över och handeln med Ryssland går i gång igen. -Bussiness as usual och Ryssland kan åter bygga upp sin armé.

Tror inte jag. Sanktionerna kommer fortsätta. Ryssland håller på och knäcker sig själv i kriget i Ukraina. Ekonomiskt och militärt. Det är totalt ologiskt att gå med i Nato nu.
Citera
2022-04-16, 20:30
Medlem
Damned if we do, damned if we dont. Ryssarna vill ha en ursäkt, vi har något som Putin vill ha. Jag blir mer och mer övertygad tyvärr.
Senast redigerad av Mylstrupidius2 2022-04-16 kl. 20:31. Anledning: Fel
Citera
2022-04-16, 21:29
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:

Det stämmer, många Nato-vurmar är inte så sugen på att kriga ser jag. Det går i linje med fegheten och latheten att skattebetalarna ska betala för att dem skall slippa kriga. Feghet, dumhet och hyckleri är vad jag främst ser hos Natofanatiker.

Sverige har klarat sig bra med militär aliansfrihet i över 200 år, och det ska vi fortsätta med. Vi ska inte vara en lätt måltavla för kärnvapenmissiler från Ryssland vilket Natomedlemskap innebär.

Citat:
Jag är säker på att Ryssarna inte kommer invadera Sverige - åtminstone inte om vi inte går med i Nato.

Exakt. Ryssen har vi inte haft otal med på 200+ år på grund av aliansfrihet. Nu när natovurmarna vevar igång för fullt så är vi helt plötsligt en potentiell måltavla för kärnvapen.

Wow...! Vilken skillnad va?! Men Natoiterna förstår dem det här? Inte om jag så skulle tatuera in det i pannan på dem.
Citera
2022-04-16, 22:10
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Det stämmer, många Nato-vurmar är inte så sugen på att kriga ser jag. Det går i linje med fegheten och latheten att skattebetalarna ska betala för att dem skall slippa kriga. Feghet, dumhet och hyckleri är vad jag främst ser hos Natofanatiker.

Sverige har klarat sig bra med militär aliansfrihet i över 200 år, och det ska vi fortsätta med. Vi ska inte vara en lätt måltavla för kärnvapenmissiler från Ryssland vilket Natomedlemskap innebär.

Exakt. Ryssen har vi inte haft otal med på 200+ år på grund av aliansfrihet. Nu när natovurmarna vevar igång för fullt så är vi helt plötsligt en potentiell måltavla för kärnvapen.

Wow...! Vilken skillnad va?! Men Natoiterna förstår dem det här? Inte om jag så skulle tatuera in det i pannan på dem.
Kärnvapen eller inte, Rysslands krig i Ukraina visar vilket svineri man riskerar utsättas för om man inte binder sig till den fria världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in