2022-04-16, 19:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Landsförrädare och spioner brukar man fängsla. Frågor på det?

Inte ens Putin vill veta av han. Han bidrog med underrättelser att Ukraina skulle falla snabbt så putin ser han nog som landsförrädare också 😂. Paria i dubbel bemärkelse.
Citera
2022-04-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Putin har avskedat flera av sina närmaste män - orsak dom har pytsat in miljarder i mutor i Ukraina utan att få något tillbaka, inga Ukrainier stod och räckte blommor till ryssarna när dom invaderade.
Vad har det med mitt inlägg att göra?
Citera
2022-04-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Landsförrädare och spioner brukar man fängsla. Frågor på det?

Vad är han åtalad för? Finns bevis? Komikern och pajasen Zelensky fattade beslutet själv bara för att få bort en politisk motståndare. Det du säger att Putin gör. Gör även Zelensky. Putin anser säkert också att dom han fängslar är landsförrädare. Du och dina kolleger är lågbegåvade hycklare.
Citera
2022-04-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benderowsonn
Enligt västerländsk media och politiker ryssarna exact helt dumma i huvudet

https://youtu.be/n-AiSx5EWvI

"Vi får inte glömma att ryssarna, även om de ser europeiska ut, inte är européer i ordets rätta bemärkelse. De har en helt annan inställning till våld och död. De behandlar inte livet som ett modernt liberalt postmodernt projekt." - Florence Gaub is a Franco-German researcher, deputy director at the European Union Institute for Security Studies (EUISS) in Paris since February 2018.

ja men de brukar gärna byta fångna spioner.
Citera
2022-04-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Dom har ingen möjlighet att lämna svarta havet. Bosporen är stängd för krigsfartyg. Med andra ord så är rySSka fartyg sittande ankor i svarta havet. Ensam så har dom ingen möjlighet att försvara sig. Nu har även FSB gripit vice admiral Igor Ossipov över svarta havet fartygen. En till general har blivit dödad. Allt går enligt plan säger Putler.

Nejdå, de får lämna om de vill, bara inte åka in igen

Därför jag funderar lite på om de ska fly eller ej. räckvidden på mq-9 och hellfire robotar för fartygsbekämpning kommer ju göra svarthavet till en "fälla".
Citera
2022-04-16, 19:23
Medlem
QuietExits avatar
Lite mer Stugna-P power
https://twitter.com/UAWeapons/status/1515327665330442246?s=20&t=9vyDNGRCdVU7iX_r0oPhvg

https://twitter.com/UAWeapons/status/1515317934733803525?s=20&t=9vyDNGRCdVU7iX_r0oPhvg
Citera
2022-04-16, 19:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det är hög tid för Zelensky att förhandla med ryssarna nu. De kommer sakta men säkert att äta sig in i landet. Det finns ingen möjlighet att ta tillbaka de förlorade områdena. Nu är de i praktiken ryska. Man genomför folkomröstningar, byter valuta och så vidare. Han kan försöka få till en vapenvila, annars kan han förlora hela landet.

Han är ju själv utav en annan åsikt. Faller Mauripool så är det "slutpratat". Det är en riskabel väg han börjar ge in sig på. Givetvis är han styrkt utav att hans män har hållit linjerna så bra som de gjort, och att vapnen flödar in.., väst står allt stakare med honom. Men är väst redo att gå "all in", som Zelensky verkar villig att göra ?

Jag gillar inte det där med ultimatum..

Även om den ryska björnen är bakfull, blåslagen och blodig.., är det fortfarande den ryska björnen.
Citera
2022-04-16, 19:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Med det argumentet kan du heller inte se CNN. De har också drivit stories som visat sig inte hålla vatten. Med det inte sagt att CNN är lika dåliga. Utan man får betrakta allt som data och själv göra bedömningen. Här tycker jag Lancaster är bättre än de flesta andra medier. För han ger dig enormt många intervjuer, och de flesta är väldigt trovärdiga. Jag hade flera vänner som vid krigets start inte trodde det fanns pro-ryssar i Ukraina, det är svårt att förneka att de finns efter att ha sett Lancasters intervjuer i Mariupol m.m. Det ger också den bästa blick jag nånsin sett av hur det är att leva mitt i kriget, rent "diskbänksrealistiskt".

Om man väljer bort medier som Lancaster så är man i en filterbubbla. De stora västliga medierna kommer aldrig ge dig den delen av verkligheten som Lancaster (med kritiska glasögon på) ger. Hade det inte varit för Lancaster hade man kunnat tro att Azov inte sprängt ett enda hus i Mariupol, inte hindrat en enda person att gå, och att Mariupols hela befolkning är västliga demokrater som hatar Ryssland - dvs den bild som USAs regering tycker att alla ska ha.

Sen tror jag han har en selection bias. Liksom CNN. Och jag tror att han ibland är en plattform för de som rent faktiskt vill missleda. Kommer någon och säger "kolla här, jag har hittat en nazistisk tortyrkällare", ja då går Patrick Lancaster in och filmar den och frågar alla vad som hänt. Han dubbelcheckar inte eller låter bli att rapportera det för att det är orimligt. Den filtreringen får du göra själv. Men jag tvivlar på att han själv sitter och spinner ihop fakade historier.

Egentligen borde man ha en helt annan pressetik. CNN och ffa public sector media m fl borde lägga upp sina råa mediadata så man kan faktagranska hur de klippt och vinklat.
Bra inlägg. Balanserat.

Lancaster har definitivt en "selection bias" med tanke på att han snart sagt uteslutande rör sig i områden som kontrolleras av ryska eller separatistiska styrkor, men det är också intressant som västerlänning att få begränsad insyn i miljöer som ligger bakom fronten, eller där den ukrainska staten förlorat kontrollen. Man bör naturligtvis vara kritisk när man tar del av materialet, men det bör man å andra sidan alltid.

Som jag ser det är det fråga om ögonvittnesskildringar och vittnesmål som har ett värde i sig, oavsett om personer som förekommer i videorna ibland ljuger, om alternativa versioner saknas, eller om delar utelämnas. Jag tror inte att Lancaster får se vad som helst eller röra sig helt fritt.

Samma sak kan för all del sägas om det stora materialet från den ukrainska sidan.
Något på pricken motsvarande Lancasters videor finns mig veterligen inte, men väl ungefär 55 000 000 trådar på Twitter och Telegram med lösryckta sekvenser där vi sällan vet något om kontexten och ofta bara har beskrivningen att gå på. Hos Lancaster finns åtminstone någon sorts kontext.

Jag kan även tycka att det är befriande att slippa bli påmind i tid och otid om det strikta krav på "problematisering" som seriös journalistik reser. Andra tycker att det jag uppskattar är ett jätteproblem.
Det är viktigt att vara kritisk. Är det inte lättare att vara det när man ser en video inspelad av en snubbe på språng än när man läser nyhetsartiklar som nästan alltid innehåller någon sorts analys?

Inom den etablerade journalistiken tar man läsaren/tittaren "vid handen". Man utgår från att mottagaren besitter minimala förkunskaper. CNN är ett exempel på journalistik där målsättningen är att maskera en agenda bakom en fasad av objektivet. RT ett annat.
Jag har tröttnat och väljer tom. Twitter över dagstidningar vilken dag som helst. Nu när jag tänker på det är jag trött på det urvattnade sanningsbegreppet rent allmänt. Kvar i dag finns liksom bara "för" eller "emot". Det är så tydligt. Det kan leda till en katastrof.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-04-16 kl. 19:40.
Citera
2022-04-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Tror ni att när NATO angrep Serbien för att gå ur Albanien att det var i ordning med Serbiens grundlag?

På FN mandat (bla 786)

Citat:
Eller tror du NATO respekterade libyens grundlad med sin aktion?

FN mandat Resolution 1973

väldigt larvigt av dig att insunera att det är "nato" bara för att natoländer är bra på att piska skräpdiktatorer och folkmördare.
Citera
2022-04-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
För politiska motståndare finns ingen yttrandefrihet. Viktor Medvedchuk i fängelse. Vad säger hycklarna här. Fängsla meningsmotståndare är ok?
Klart att man i krig fängslar personer med nära kopplingar till fiendens ledare. Personen ifråga kan inte jämföras med en vanlig medborgare.

Det är dock även normalt att i krig fängsla vanliga medborgare som politiskt sympatiserar med fienden, i alla fall om vi pratar om ett totalt existentiellt krig där statens överlevnad är hotad. Alla parter under Andra världskriget gjorde till exempel detta; och även Sverige som stod utanför kriget gjorde det.
Citera
2022-04-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå nja? Han valdes väl om han valdes?
Men han valdes ju för att han var känd från TV, han hade ju 8nga andra meriter och därför är vi nu i dennna sörja..
Citera
2022-04-16, 19:32
Medlem
raskenss avatar
Kreml fortsätter bluffpokern. Påstår det är sjömän från Moskva 🤣

https://twitter.com/Cornubot/status/1515380122307678218?t=ei1gd8C9rpqSH2eDaa4FQQ&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in