2018-01-15, 20:39
Medlem
Isnatts avatar
Jag var barn på slutet av 80-början och 90-talet.
Jag uppfattade loranga som en stor produkt då, alltså nästan som Fanta och större än Zingo.
Kanske var det bara ett barns bild av hur det låg till.

Undrar vilken som är godast av Fanta, Loranga och Zingo? Skulle behöva göra ett blindtest.
Citera
2018-01-16, 17:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag uppfattade loranga som en stor produkt då, alltså nästan som Fanta och större än Zingo.

Undrar vilken som är godast av Fanta, Loranga och Zingo? Skulle behöva göra ett blindtest.

Gör det ni som kan. Är säkert mycket en fråga om tycke och smak. Loranga är såvitt jag vet rent syntetiskt, eller smakar i varje fall så.

En del föredrar Loranga framför Zingo med riktig apelsinjuice i sig. Fast hur det var på 70-talet vet jag inte, då de kan ha ändrat receptet sen dess.

Man ska komma ihåg att Fanta smakar olika beroende på var den är tillverkad, men svensk sådan ligger rätt nära Zingo i smaken.
Citera
2018-01-16, 17:22
Medlem
Brukar finnas på en del mindre kiosker och butiker lite här och där har jag sett, riktigt god så som jag minns den. På tal om läskeblask, kommer någon ihåg zeunerts cola, fasiken så go den va, drack alltid den när jag var liten, men verkar ha försvunnit..
Citera
2019-06-16, 15:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Bump!

Fanta, Loranga och Zingo har alla klart olika smaker. Det finns dessutom ytterligare en gammal storsäljande apelsindryck att ta med i sammanhanget, nämligen Syd.

Personligen tycker jag att Loranga är helt enastående och näst bäst är SYD. Både Fanta och Zingo duger dock gott. Fanta blev inte vanligt i Sverige förrän under början på 70-talet.
Citera
2021-03-18, 10:30
Medlem
DIEXELs avatar
Spendrups köpte ju Cuba-Cola, varför kunde de inte köpa Loranga också? Den förtjänar ett bättre öde än nu när den är nästan obefintlig!

Jag är dock fortfarande irriterad över att ingen av våra större livsmedelskedjor kunde köpa upp Loranga-varumärket och ha den som sin egna EMV-apelsinläsk när de var på gång och lansera sina EMV-läsk.
Citera
2021-03-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Spendrups köpte ju Cuba-Cola, varför kunde de inte köpa Loranga också? Den förtjänar ett bättre öde än nu när den är nästan obefintlig!

Jag är dock fortfarande irriterad över att ingen av våra större livsmedelskedjor kunde köpa upp Loranga-varumärket och ha den som sin egna EMV-apelsinläsk när de var på gång och lansera sina EMV-läsk.

Zingo har mest apelsinjuice, 8%, något mindre i Fanta, tveksam om det finns alls i Loranga. Innebär å andra sidan inte att Loranga skulle vara dålig alls, men som sagt, mest "äkta" vara i Zingo.
Citera
2021-03-18, 12:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL

Vet inte vem som äger Loranga men den tappas utav VASA Bryggeri och Krönleins. Finns att köpa i flera livsmedelsbutiker beroende på vart du bor.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Zingo har mest apelsinjuice, 8%, något mindre i Fanta, tveksam om det finns alls i Loranga. Innebär å andra sidan inte att Loranga skulle vara dålig alls, men som sagt, mest "äkta" vara i Zingo.

Stämmer, Fanta i Sverige har 6% fruktjuice. I Danmark så innehåller Fanta mer fruktjuice och mindre socker, smakar helt annorlunda. Precis som du tog upp så har jag för mig att Loranga inte innehåller någon fruktjuice utan bara konstgjorda aromer, Krönleins tillsatte morot i deras Loranga vilket inte VASA gör. Så smakerna skiljer sig avsevärt.
Citera
2021-03-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Vet inte vem som äger Loranga men den tappas utav VASA Bryggeri och Krönleins. Finns att köpa i flera livsmedelsbutiker beroende på vart du bor.

Stämmer, Fanta i Sverige har 6% fruktjuice. I Danmark så innehåller Fanta mer fruktjuice och mindre socker, smakar helt annorlunda. Precis som du tog upp så har jag för mig att Loranga inte innehåller någon fruktjuice utan bara konstgjorda aromer, Krönleins tillsatte morot i deras Loranga vilket inte VASA gör. Så smakerna skiljer sig avsevärt.

Den som kommer från Wasa bryggeri i Sundsvall liknar mest den som var vanlig på 60- och 70-talet.
Citera
2021-03-18, 14:32
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl

Jo, jag vet. Hammars bryggeri i Askersund tappade också den en gång i tiden. Men jag anser ändå att ha Spendrup eller nån annan större dryckestillverkare som ensam ägare/tappare, då hade man kunnat pushat på alla livsmedelsbutiker att ta in den igen som den gamla goda tiden mot vad varken Vasa/Krönleins/Hammars kan/kunde göra.
Citera
2021-03-18, 14:53
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har inte druckit Loranga på över ett decennium nu. Jag drack det ofta på gymnasiet. Jag drack det så ofta att mina klasskamrater gav mig en back Loranga när jag fyllde 18 år.
Citera
2022-04-16, 11:30
Medlem
Isnatts avatar
Jag har druckit lite loranga light nu i vår och den är god, frisk. Jag har köpt från Vasa bryggeri och den innehåller 1% apelsin, medan den från Krönleins innehåller 0,4% apelsinjuice. Ska jämföra dom när tillfälle ges.
Jag TYCKER den smakar som när jag var liten men frågan är om min mathjärna verkligen har rätt på ett 30-år gammalt smakminne.
Citera
2022-04-16, 19:22
Medlem
Huntsmans avatar
Ingen som minns:
https://www.imdb.com/title/tt0929265/?msclkid=66ae8cb3bda911ecb47262f59c8cace3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem