Citat:
Ursprungligen postat av
Massmedia
Konstigt då att vår ekonomi just på 1970-talet och 1980-talet var helt körd i botten men nu repat sig och är en av de starkaste i världen vad gäller tillväxt, export och låg statsskuld. Det rimmar lite illa med din tidslinje.
Sen är det oklart vad du får dina siffror ifrån? Röven? Det är ca 25% med utländsk bakgrund i Sverige (ca 2.5 miljoner personer) dvs född utrikes, eller född i Sverige med två utrikes födda föräldrar.
Som grupp betraktat så gör den absoluta majoriteten av dessa 2.5 miljoner personer rätt för sig. Det säger sig själv, eftersom det finns ca 200.000 personer med utländsk bakgrund i Sverige som är arbetslösa.
Invandring som helhet var en positiv affär för samhället fram till början av 90talet. Efter detta är det rena och skära kostnadsposter för staten. Gruppen "invandrare" har alltså vid 90talets inträde förbrukat allt ekonomiskt överskott som 50, 60 och lite av 70talets Invandring tillförde. Så egentligen var Invandringen ekonomiskt negativ redan från slutet av 70talet. Det var först när överskottet tog slut som vi började se de verkliga kostnaden för samhället.
Och du säger "gör rätt för sig", ja. Men en städare som betalar in 25000 i skatter i månaden, men som förbrukar minst det dubbla genom sin belastning på samhällsservice.
Kan du se hur det är ett problem för samhället som helhet och över tid?
Eller är din enda fokuspunkt det väldigt ytliga: så länge en människa ser ut att göra det som förväntas så spelar det ingen roll hur det ser ut under ytan.
Det är en väldigt socialdemokratisk syn på det hela, det var ju ett tag där 1 timme arbete eller praktik i veckan kunde räknas som sysselsättning. På så sätt får man alla systembelastande invandrare som går 30 år i SFI att se ut som rena mönstermedborgare.
Och dessvärre går sådana som du på scharaden, men du kanske vaknar till när du själv blir fattigpensionär och samhällets resurser inte hjälper till.
Då kan du tänka på mig. Och att du har finansierat de stenkastare vi nu sett. Det är ditt pengarna gått och kommer gå. Och det får konsekvenser överallt i samhället och det är därför Sverige är så fattigt i jämförelse med våra grannländer.
Jag har kollegor från den globala södern och de är superlyckade och gör det riktigt bra ekonomiskt. Men så ser jag på de och tänker vilken jävla tur att de inte hamnade i Sverige för där är man så kravlösa tillsammans med en arbetsmarknad som har extremt höga trösklar.
Så i Sverige hade det blivit gängkriminell och utanförskap just för att sådana som du. Sådana som du saboterar alla möjligheter till förbättringar.
Jag hoppas verkligen att du förstår det, att det är du som är problemet. Att din syn på "göra rätt för sig" leder till det samhälle vi har idag.
Men du fattar det säkert inte. Om du hade klarat av att tänka lite större, om du hade haft det kognitiva underlaget så hade du säkert omvärderat dina åsikter för länge sedan.
För som det är nu så tänker du att Sverige kan ha 3 miljoner systembelastande invandrare så länge som 900.000 är städare, pizzabagare och går på SFI i 30 år samtidigt som de förbrukar minst 2 gånger så mycket samhälleliga resurser som en vanlig svennebanan.
Men jag tror inte du fattar. Stackare.