2022-04-15, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Serbien anföll Bosnien & Kroatien.
Ibland gör NATO välgörenhetsinsatser.

Så NATO är en försvarsallians på pappret (förutom när de vet att de kan vinna).

Då vet vi varför de inte går in i Ryssland nu, de kan inte vinna.
Citera
2022-04-15, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Och Ryssland lyckades inte erövra några nya delar av DPR och LPR.

LPR är 98% (sist jag kollade) befriat medans 54% av DPR är befriat (Mariupol och just Kotel där 130.000 Ukrainare är fast).

När Kotel fickan stängs (och Ukrainska armén avmilitariseras där) så står inget mellan Donbass och Kiev (och resten av Ukraina).
Citera
2022-04-15, 21:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misogynist
Haha, Ryssland "råkade" bryta mot sina egna lagar och skicka med värnpliktiga när de skickade endast 10% av sin armé. Vad är det i de 90% som inte åkte dit? 🤣

Nej min vän, det var krigspropaganda från Ukrainas sida.

Vilket var propaganda? Putin sa ganska tidigt i ett tal att änkor och efterlevande skulle få ersättning och att inga värnpliktiga deltog i den militära operationen. 1-2 dagar senare gick någon rysk talesperson ut och sa att det tyvärr varit så att det faktiskt funnits värnpliktiga i styrkorna, men att det inte vad så längre och att de ansvariga skulle straffas.

Ovanstående är ingen propaganda, det är fakta från Ryssarna.

Ryssland har betydligt mer än 10% av sin armé i Ukraina. Skulle nog vilja påstå att majoriteten av deras armé är där eller i området runt omkring.

Sen att Ryssland kan mobilisera en jävla massa reserver är en annan sak.
Citera
2022-04-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku

Att Ukraina firar att det ryska fartyget Moskva har sjunkit, det är skamligt med tanke på hur många ukrainare som har dött i kriget hittills. Det finns inget att fira för Ukraina längre, de har offrat en massa människor ur sitt eget folk, pga ren girighet och deras ovilja att göra uppoffringar för att rädda människoliv.

Så man ska lägga sig platt? Varför ska inte ryssen backa? De styrande offrar unga soldater och landets ekonomi på grund av sin "ovilja att göra uppoffringar".

Ukrainas folk har för övrigt fått smaken av demokratin och vill inte tillbaka till rysk tyrrani, det kanske kan vara värt att kämpa för?
Citera
2022-04-15, 21:17
Medlem
Beta-Bums avatar
Kreml planerar nu en vedergällningsattack på grund av att deras flaggskepp sjönk.
Jag undrar... Vedergällningsattack mot vad? Ryktena säger Kyiv.
Men då frågar man sig: Är det då en bekräftelse på att det faktiskt var Ukraina som sänkte skeppet?
Eller går Kreml ut med fler lögner?

Alltså... jag förstår inte resonemanget här.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=DHGXnMWZfP0 "Moscow strikes back after Russian ship sinks"
Citera
2022-04-15, 21:19
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
De enda som dog i Kiev var amerikanska repportrar som avrättades av Ukrainska soldater samt civila som försökte fly.

Ryssarna och Tjetjenerna grillade korv i skogen runt Kiev och sköt artilleri mot Kiev för att se till att de höll sig på plats 😉

Ok. Hur många ryska soldater har dött enligt dina källor?
Citera
2022-04-15, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilket var propaganda? Putin sa ganska tidigt i ett tal att änkor och efterlevande skulle få ersättning och att inga värnpliktiga deltog i den militära operationen. 1-2 dagar senare gick någon rysk talesperson ut och sa att det tyvärr varit så att det faktiskt funnits värnpliktiga i styrkorna, men att det inte vad så längre och att de ansvariga skulle straffas.

Ovanstående är ingen propaganda, det är fakta från Ryssarna.

Ryssland har betydligt mer än 10% av sin armé i Ukraina. Skulle nog vilja påstå att majoriteten av deras armé är där eller i området runt omkring.

Sen att Ryssland kan mobilisera en jävla massa reserver är en annan sak.

Putin och den Ryska staben togs nog också av hur ogenerat Ukrainska regimen ljög i början, när RT m.m och allt Ryskt förbjöds/censurerades förstod de att detta var en konspiration av hela västs media och Ukrainas regim att kriget skulle utspela sig till stor del på Twitter m.m, Ryssland såg nog också klippen på påstådda värnpliktiga som pratade Ryska och gjorde säkert en utredning, innan de fattade att det var ren lögn och krigspropaganda.
Citera
2022-04-15, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ok. Hur många ryska soldater har dött enligt dina källor?

Ca 2500 för någon vecka sedan, återstår att se hur många som dog på Moskva, kanske ett hundratal om det gick riktigt illa men de bogserade kryssaren en bra bit så antar att besättningen som levde evakuerades.

Så runt 2700 stupade till dags dato.
Citera
2022-04-15, 21:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Putin och den Ryska staben togs nog också av hur ogenerat Ukrainska regimen ljög i början, när RT m.m och allt Ryskt förbjöds/censurerades förstod de att detta var en konspiration av hela västs media och Ukrainas regim att kriget skulle utspela sig till stor del på Twitter m.m, Ryssland såg nog också klippen på påstådda värnpliktiga som pratade Ryska och gjorde säkert en utredning, innan de fattade att det var ren lögn och krigspropaganda.

Men vad pratar du om?

Flera höga företrädare för Ryssland medgav att det förkommit värnpliktiga:
https://www.themoscowtimes.com/2022/03/09/russia-admits-conscripts-take-part-in-ukraine-operation-a76846
Citera
2022-04-15, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Kreml planerar nu en vedergällningsattack på grund av att deras flaggskepp sjönk.
Jag undrar... Vedergällningsattack mot vad? Ryktena säger Kyiv.
Men då frågar man sig: Är det då en bekräftelse på att det faktiskt var Ukraina som sänkte skeppet?
Eller går Kreml ut med fler lögner?

Alltså... jag förstår inte resonemanget här.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=DHGXnMWZfP0 "Moscow strikes back after Russian ship sinks"

De har redan inlett "vedergällningen", om man inte tror det var fyrverkerier som dånade och lyste upp;

Kiev
Kharkov
Odessa
Vinnitsa
Zhyrtomir
Cherkasy
Kirovograd

Dessa städers militära mål blev Kalibr erade inatt och under dagen 😎
Citera
2022-04-15, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men vad pratar du om?

Flera höga företrädare för Ryssland medgav att det förkommit värnpliktiga:
https://www.themoscowtimes.com/2022/03/09/russia-admits-conscripts-take-part-in-ukraine-operation-a76846

Då hoppas vi de ansvariga hittas och straffas.
Citera
2022-04-15, 21:34
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Jag kommer mycket väl ihåg alla Flashbacks experter som spammade om "18 åriga värnpliktiga" som "trodde de var på övning" som "insåg att Putin är ond" i början av konflikten 🤣

Så nu är det Rysslands elit som är där?

Jag använde inte ordet elit, gjorde jag det?
Jag sa att Rysslands bästa förband är bundna i Ukraina.

Jag skulle aldrig använda ordet elit för att benämna ryska förband.

Men säg mig vilka förband som Ryssarna har i sina reserver som är bättre än dessa?

Citat:
126th Naval Infantry Brigade
61st Naval Infantry Brigade
155th Guards Naval Infantry Brigade
336th Guards Naval Infantry Brigade
810th Guards Naval Infantry Brigade

7th Guards Mountain Air Assault Division
56th Guards Air Assault Regiment
98th Guards Airborne Division
76th Guards Air Assault Division
104th Guards Air Assault Regiment
234th Guards Air Assault Regiment