Citat:
Ursprungligen postat av
natrev
Skillnaden mellan oss och dem tydliggörs alltmer. Det är bra att polariseringen ökar.
Jag kanske är lite petig nu men jag tycker att polariseringen varit ganska konstant hög länge. Det är snarare graden av tydliggöranden av polariseringen som ökar. Och "vi" och "dem" vill många översätta till att betyda muslimer mot ickemuslimer, goda mot onda, bruna mot vita, ickesvenska mot svenskar, vänster mot höger, mm. När det egentligen handlar om rättsprinciper. Yttrandefrihet eller yttrandeförbud. Förbud att uttrycka vissa åsikter eller alla åsikter. Bygga ett samhälle med terror eller parlamentarism.
Sveriges befolkning tycks mig som helhet vara otroligt bekväma och inte alls sugna på att tänka hela varvet runt innan de bestämt sig för hur de ska tycka. De politiker som vi med vett och vilja röstat fram verkar inte mycket bättre heller.
Det är nog hög tid att alla tar sig en rejäl funderare framöver vilket sorts land vi vill att våra barn ska växa upp i. Och är tydliga gentemot varandra hur det landet ser ut. Om man tycker att Paludan är problemet här så finns det minst 50 andra länder att inspireras av.