2022-04-14, 17:38
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Fråga: hur försäkrar man sig om att ens paket går till ett riktigt postombud (vill inte ha hemleverans och inte paketbox!)?

De gånger jag har använt paketbox så har man fått välja "ombudsadress" och då har det stått "Bostadsvägen xx, Paketbox" eller liknande, medan riktiga ombud bukar vara mataffärer som "butikens namn, ortnamn, adress".

Det är avsändaren som bestämmer hur paketet ska skickas och ombud, hemleverans och paketbox är helt skilda tjänster som kostar olika mycket vanligtvis. En bra butik visar tydligt vad du får i kassan eller åtminstone i fraktalternativen i webbutiken.
Citera
2022-04-14, 17:38
Medlem
Grymt skönt då paketboxen står gaveln till huset jag bor i.
Citera
2022-04-14, 19:06
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag beställde multivitamin i flytande form och innehållet i flaskorna hade frusit till is.
Exakt. Så allting i princip transporteras på iskalla lastbilsflak på vintrarna och folk är oroade att några postboxar kanske hamnar utomhus.
Citera
2022-04-14, 21:14
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
PostNords boxar står vid bostadskomplex eftersom strategin är att "erbjuda" BRFer att ha boxar. Dvs de får det att låta som de gör BRFen en tjänst. Boxarna är batteridrivna och det enda som behövs är ett platt underlag att placera dem på.
Är själv ordförande i en BRF och fick ett sånt "erbjudande", tog upp det på styrelsemötet men ingen i styrelsen var positiv "om det hade varit någon annan än PostNord" sa nån

Eventuellt har de svårt att hitta företag som vill vara ombud? I Malmö vet jag att de har fått öppna ett helt eget paketutlämningsställe vid Fridhemstorget. Så där har "postkontoret" gjort comeback...

Ja dom har svårt eftersom det inte är lönsamt att vara ombud.

Vet Butiker som sagt upp avtalet med dom pga olönsamt och extremt mycket arbete pga den enorma paket flöde som uppstått sista åren med internet-handel.
Så dom har fått ta över det själva och det har blivit strul pga som ju lagt ner massvis med postkontor och dom som fanns kvar var aldrig dimensionerade för detta väldiga paketflöde och mängd som uppstått.

Några postnord boxar har inte dykt upp här , men kanske kommer , frågan är om detta verkligen är lönsamt för dom? Krävs ju ännu mera logistik och ompackning och utkörning än idag
Citera
2022-04-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag beställde multivitamin i flytande form och innehållet i flaskorna hade frusit till is.

Nu är det möjligt att jag blir trollad här men när jag drack multivitamin så var det bara saft med olika blandade frukter eller kanske någon grönsak så det du säger skulle kunna stämma.
Citera
2022-04-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja dom har svårt eftersom det inte är lönsamt att vara ombud.

Vet Butiker som sagt upp avtalet med dom pga olönsamt och extremt mycket arbete pga den enorma paket flöde som uppstått sista åren med internet-handel.
Så dom har fått ta över det själva och det har blivit strul pga som ju lagt ner massvis med postkontor och dom som fanns kvar var aldrig dimensionerade för detta väldiga paketflöde och mängd som uppstått.

Några postnord boxar har inte dykt upp här , men kanske kommer , frågan är om detta verkligen är lönsamt för dom? Krävs ju ännu mera logistik och ompackning och utkörning än idag

För Postnord lär det ju vara lönsamt då postboxen placeras en gång och sedan håller 30-40 paket i all framtid utan vare sig personal eller deras butiker. Varför skulle det inte vara lönsamt?
Citera
2022-04-14, 22:31
Medlem
megacoolmans avatar
Allt är väl bättre än nuvarande utdelning. Man få inte en chans att ens hämta ut det hos ombud längre utan de slänger försändelserna på trottoaren utanför huset.
Kul när man inte kan hämta in det förrän på kvällen efter jobbet, och bara kan hoppas att något lågdjur inte har stulit det.
Citera
2022-04-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oleanderr
Nu är det möjligt att jag blir trollad här men när jag drack multivitamin så var det bara saft med olika blandade frukter eller kanske någon grönsak så det du säger skulle kunna stämma.

Det här var Mivitotal som säljs i plastflaskor. Det är nog mest vatten i och med att den frös till is under transporten.

PostNord levererade hårddiskar till mig under vintern och de var iskalla, men detta hade ingen inverkan på hårddiskarna funktion.
Citera
2022-04-15, 09:44
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleanderr
För Postnord lär det ju vara lönsamt då postboxen placeras en gång och sedan håller 30-40 paket i all framtid utan vare sig personal eller deras butiker. Varför skulle det inte vara lönsamt?

spekulerar bara, men organisationsmässigt verkar dom röriga, tror dom lever kvar i det gamla systemet och då brev minskat har dom tvingats ändra till paket utdelning , något som dom mindre terminalerna och utlämningsställena nog inte är anpassade för.
Har tex sett dom stå utomhus och manuellt lasta över paket mellan lastbilar och släp.
Sedan finns det ju en massa andra företag som sysslar med paket utlämning som verkar mycket snabbare och effektivare, men visst vi får se hur dom utvecklas.
Citera
2022-04-15, 09:52
Medlem
Som konsument får man fortfarande välja mellan olika leveranssätt och det är bra. Jag tycker dock att de placerat en del paketboxar dumt så det är inte tillgängliga dygnet runt.

En bra placerad paketbox är tillgänglig dygnet runt, men en del är placerade inne i köpcentra och då är det stängt och man kan inte komma åt den. Då försvinner lite av poängen med att välja paketbox istället för postombud.

Vad gäller inbrott så oroar jag mig inte. Rimligtvis har leverantören full kontroll på vems paket isåfall som blivit stulen och det bättre än om paketet försvinner någon annanstans på vägen.

Antar även att där är stöldlarm och på många ställen kameraövervakning.

Helst hade jag dock sett att man fått paketboxar i anslutning till sin bostad istället så att så många leveranser som möjligt kan gå hem till en.

I flera nybyggda hus har jag sett att där finns boxar av olika storlekar i trappuppgången vilket är en jättebra lösning. Detta kan man bygga ut så att det även går utmärkt att få matleveranser och annat till hemmet utan att man behöver vara hemma.

I ett längre perspektiv bygger man givetvis leveranssystem under jord som går automatiskt och som sedan levererar via hiss till respektive bostad. Allt automatiskt. Så den som bor i bostaden har bara att öppna sitt skåp och ta ut leveranserna, vilket iförsig också kan ske automatiskt.

Automatiskt leverans från tillverkning till slutkonsument.
Citera
2022-04-15, 11:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
spekulerar bara, men organisationsmässigt verkar dom röriga, tror dom lever kvar i det gamla systemet och då brev minskat har dom tvingats ändra till paket utdelning , något som dom mindre terminalerna och utlämningsställena nog inte är anpassade för.
Har tex sett dom stå utomhus och manuellt lasta över paket mellan lastbilar och släp.
Sedan finns det ju en massa andra företag som sysslar med paket utlämning som verkar mycket snabbare och effektivare, men visst vi får se hur dom utvecklas.
Post Nord är ju extremt dåligt förberett och anpassat till dagens paketflöden. Hur det blivit så kan säkert förklaras med för stor politisk inblandning och ren inkompetens av ledningsgruppen. De har helt enkelt misslyckats kapitalt att förutse marknaden och kunders krav. Problemen med deras pakethantering är att de är så förbannat opålitliga och dessutom har en mycket obsolet syn på pakethantering.

T ex Instabox, där kan du följa paketet och där står det när paketet kommer levereras till din förvalda box. Jag handlar en hel del på nätet och Instabox fungerar klockrent. Det är mycket mycket ovanligt att en leverans inte kommer som utlovat. När det gäller Post Nord så är det mer regel än undantag att det drar ut på tiden. Dessutom att behöva hämta hos något utvecklingsstört ombud, typ Hemköp, gör ju inte det alternativet mer attraktivt.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Som konsument får man fortfarande välja mellan olika leveranssätt och det är bra. Jag tycker dock att de placerat en del paketboxar dumt så det är inte tillgängliga dygnet runt.

En bra placerad paketbox är tillgänglig dygnet runt, men en del är placerade inne i köpcentra och då är det stängt och man kan inte komma åt den. Då försvinner lite av poängen med att välja paketbox istället för postombud.

Vad gäller inbrott så oroar jag mig inte. Rimligtvis har leverantören full kontroll på vems paket isåfall som blivit stulen och det bättre än om paketet försvinner någon annanstans på vägen.

Antar även att där är stöldlarm och på många ställen kameraövervakning.

Helst hade jag dock sett att man fått paketboxar i anslutning till sin bostad istället så att så många leveranser som möjligt kan gå hem till en.

I flera nybyggda hus har jag sett att där finns boxar av olika storlekar i trappuppgången vilket är en jättebra lösning. Detta kan man bygga ut så att det även går utmärkt att få matleveranser och annat till hemmet utan att man behöver vara hemma.

I ett längre perspektiv bygger man givetvis leveranssystem under jord som går automatiskt och som sedan levererar via hiss till respektive bostad. Allt automatiskt. Så den som bor i bostaden har bara att öppna sitt skåp och ta ut leveranserna, vilket iförsig också kan ske automatiskt.

Automatiskt leverans från tillverkning till slutkonsument.
Personligen tycker jag inte paketboxar behöver vara tillgängliga dygnet runt, tycker att den lösningen som Instabox och Budbee kör med där boxarna står i diverse köpcentrum, på ICA Maxi, hos servicebutiker är mycket bra. Det är ju ofta öppet 6-23, 7-22 och det räcker ju mer än väl. Dessutom står de tempererat och är ju indirekt bevakade vilket gör att low-life inte hittar på dumheter där. Sen är ju boxarna inomhus och håller normal temperatur.

Att automatisera hela processen med underjordisk distribution är inte dum, men det kostar mycket att införa och det lär ju kosta att underhålla också. Men det är nog något som kan tänkas komma i samband med nybyggnation av helt nya områden med större lägenhetskomplex. Men att i områden kanske uppföra distributionshus kan vara en lösning för att få varorna närmare hemmet, där kan det också i framtiden tänkas bli möjligt att sända utgående paket med.
Citera
2022-04-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

De flesta köpcentrum runt Stockholm har urusla öppettider. Jag kommer ihåg för ett år sedan när jag åkte bil mot Nynäshamn och tänkte handla i ett köpcentrum efter vägen (tror det var Haninge Centrum). Det var öppet Måndag-Lördag: 11–18, Söndag: 12–15.

Mitt lokala postombud hos ICA har öppet 8-22 varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in