2022-04-15, 11:40
Medlem
Illmatics avatar
Jag är på jakt efter en extern hårddisk som jag vill ladda ner filmer till och plugga in i tv:n (usb?). Jag brukade göra så för 10 år sedan innan jag började med streaming. Men nu vill jag se gamla filmer från 50-60 talet som inte finns på mina streamingtjänster.

Det är viktigt att kunna använda "srt-filer" för undertexter.

Min brorsa säger att det ofta blir klydd med detta. Men ni som får det att fungera får gärna tipsa mig.

Jag hänger inte med tekniken längre. Allt var så simpelt förr. Help an old man.
Citera
2022-04-15, 11:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det beror nog mycket på vad du har för tv. Jag har en philips och den är känslig på usb, minnen går alltid bra men hdd är det värre med. De flesta 2,5" fungerar om de inte är för stora, jag brukade använda en 300gb i ett externt case för att kolla filmer och serier tidigare men min 2,5" 5 tb går inte använda, tv'n hänger sig. 3,5" diskar är bara att glömma.

Jag löste det genom att köpa en nvidia shield pro, den har två usb och den tar allt man stoppar i den plus att jag kan kolla med vlc. Dessutom är shielden grym att kolla på äldre filmer, ai-uppskalningen är grym, har man vant sig med den kollar man aldrig på annat än genom shielden.
Citera
2022-04-15, 11:53
Medlem
Illmatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det beror nog mycket på vad du har för tv. Jag har en philips och den är känslig på usb, minnen går alltid bra men hdd är det värre med. De flesta 2,5" fungerar om de inte är för stora, jag brukade använda en 300gb i ett externt case för att kolla filmer och serier tidigare men min 2,5" 5 tb går inte använda, tv'n hänger sig. 3,5" diskar är bara att glömma.

Jag löste det genom att köpa en nvidia shield pro, den har två usb och den tar allt man stoppar i den plus att jag kan kolla med vlc. Dessutom är shielden grym att kolla på äldre filmer, ai-uppskalningen är grym, har man vant sig med den kollar man aldrig på annat än genom shielden.

Jag har två stycken. LG-tv. En lite finare smart-tv och en mer basic led-tv.

Tack för ditt tips. Tolkar jag dig rätt om du säger extern hårddiskar med mycket minne är svåra för tv att hantera?
Citera
2022-04-15, 12:05
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illmatic
Jag har två stycken. LG-tv. En lite finare smart-tv och en mer basic led-tv.

Tack för ditt tips. Tolkar jag dig rätt om du säger extern hårddiskar med mycket minne är svåra för tv att hantera?
Min tv hänger sig när det blir för mycket vad det verkar som, gissar den börjar indexera vad som finns på disken och då tar minnet slut. Min tv är en mellanbudget som är drygt ett år gammal, har precis utgått ur sortimentet.

3,5" diskar med extern psu som går ner i varv funkar inte alls, då lär jag starta om tvn. Jag har iofs endast testat med 4tb diskar och större.
Citera
2022-04-15, 12:05
Medlem
yz44s avatar
Jag använder en äldre dator med hdmi ut för att se på film på tvn.
Har den fördelen att alla filformat kan spelas, även de som inte finns än (uppdateringsbar).
Citera
2022-04-15, 12:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Chromecast.
Citera
2022-04-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Chromecast.
Enbart en Chromecast hjälper honom verkligen inte med det han efterfrågar.
Citera
2022-04-15, 15:08
Medlem
Ha någon form av mediaspelare och kör Plex server på datorn, funkar väldigt bra fortfarande.
Citera
2022-04-15, 15:57
Medlem
oceandrives avatar
Dom flesta smart tv går det att ladda ner plex på. Installera sedan plex media server på din laptop och vips så har du alla dina filmer på din tv. Du behöver heller inte hålla på med srt filerna för plex laddar ner textfilerna åt dig.
Citera
2022-04-15, 17:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Enbart en Chromecast hjälper honom verkligen inte med det han efterfrågar.
För att du ska ha någon som helst trovärdighet så kan du ju då tala om vad TS behöver, utöver det han redan har, för att kunna se sina filmer på TVn med en Chromecast.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2022-04-15 kl. 17:37.
Citera
2022-04-15, 17:35
Medlem
Jag hade oxå valt en dator+hdmi eller att streama från den.

Mkt enklare att hantera sakerna från datorn istället för på hårddisken.
Citera
2022-04-15, 18:30
Medlem
Kluffs avatar
Jag använder Plex och streamar från datorn till tv:n - funkar hur bra som helst och är gratis!

Nästa steg blir att skaffa någon mediaspelare att köra med Plex istället för tv-appen (inte Chromecast, men kanske NVIDIA Shield) för att kunna streama 4k-filmer. Min smart-tv har några år på nacken nu och klarar bara av ungefär 100 Mbit överföring = alldeles för lågt för 4K. Okomprimerade filer (remux) kan ha en bitrate på typ 90 MB/s.
Senast redigerad av Kluff 2022-04-15 kl. 18:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in