Citat:
Ursprungligen postat av
vittne-x
Snacka om Dejavu.....
1905 revolterade matroserna på slagskeppet Potemkin, som också var runt Odessa. Filmatiserades senare som blev världsberömd film, och fick ses i Sverige först på 50-talet.
2022 luktar det som om matroserna själva fixade en brand ombord på Moskva, medvetet eller omedvetet.
Snacka om guldläge att sänka båtfan när den bogseras, men om den nu har nukelärt ombord blir riskerna så mycket större för än mer följdverkningar. Semester vid Svarta havet kan nog ryssarna glömma några sekel framåt om Moskva gör bottenkänning med uppfläkt skrov och kvaddade stridsspetsar...
Hmm, tack vare dig hittade jag äntligen det ord jag letat efter när jag försökt förstå Rysslands framfart på slagfältet, det är en enda stor Potemkinkuliss rent militärt och materiellt skapad för att inbilla Putin att han har en mäktig militär att sätta in.
Kort sagt, Putin har blivit grundlurad angående Rysslands militära förmåga och vilka resurser militären förfogar över, jag tror att huvuden kommer att rulla nu men för den här "speciella militäroperationen" är det för sent, ryssarna kommer att få fett med stryk och fan vet om de ens kommer att kunna hålla Krim.