2022-04-14, 16:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Snacka om Dejavu.....
1905 revolterade matroserna på slagskeppet Potemkin, som också var runt Odessa. Filmatiserades senare som blev världsberömd film, och fick ses i Sverige först på 50-talet.
2022 luktar det som om matroserna själva fixade en brand ombord på Moskva, medvetet eller omedvetet.
Snacka om guldläge att sänka båtfan när den bogseras, men om den nu har nukelärt ombord blir riskerna så mycket större för än mer följdverkningar. Semester vid Svarta havet kan nog ryssarna glömma några sekel framåt om Moskva gör bottenkänning med uppfläkt skrov och kvaddade stridsspetsar...

Hmm, tack vare dig hittade jag äntligen det ord jag letat efter när jag försökt förstå Rysslands framfart på slagfältet, det är en enda stor Potemkinkuliss rent militärt och materiellt skapad för att inbilla Putin att han har en mäktig militär att sätta in.

Kort sagt, Putin har blivit grundlurad angående Rysslands militära förmåga och vilka resurser militären förfogar över, jag tror att huvuden kommer att rulla nu men för den här "speciella militäroperationen" är det för sent, ryssarna kommer att få fett med stryk och fan vet om de ens kommer att kunna hålla Krim.
Citera
2022-04-14, 16:25
Medlem
Ser fram emot när denna konflikt är över och Sabaton på Maidantorget kan framföra en nyskriven klassiker över de Ukrainska krigarnas hjältemod!
Citera
2022-04-14, 16:28
Medlem
allegragellers avatar
Både Us air force och russian airforce flyger över svarta havet just nu

det ryska planet har flugit in över turkiet, antar att turkarna ej har stängt luftrummet för ryssen.
Citera
2022-04-14, 16:29
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, tack vare dig hittade jag äntligen det ord jag letat efter när jag försökt förstå Rysslands framfart på slagfältet, det är en enda stor Potemkinkuliss rent militärt och materiellt skapad för att inbilla Putin att han har en mäktig militär att sätta in.

Kort sagt, Putin har blivit grundlurad angående Rysslands militära förmåga och vilka resurser militären förfogar över, jag tror att huvuden kommer att rulla nu men för den här "speciella militäroperationen" är det för sent, ryssarna kommer att få fett med stryk och fan vet om de ens kommer att kunna hålla Krim.

Ännu en till rakning då: försvarsminister Shogu har ju fått en hjärtattack enligt twitter:
https://twitter.com/Nevzlin/status/1514494028368302080?s=20&t=NVGo2dF6S1muzawDft0W3w

It´s lonely at the top....
Citera
2022-04-14, 16:35
Avslutad
Båten har sjunkit säger experterna i tråden.

Ryssland och pentagon säger att den bogseras till reparation

Ojojoj vem ska man tro på?

En seriösare syn på det hela; håll igen lite ibland tills ni har fakta
Citera
2022-04-14, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad fan betyder "not natural causes"?
Fick han ett karateslag i bröstet?
Fick han en stöt av en rysk rakapparat från 70-talet?

"Not natural causes" kan man inte skriva, om man inte menar att han utsatts för brott.

Då är det inte novitjok för den är en naturlig ört har jag för mig
Citera
2022-04-14, 16:38
Medlem
Termos99s avatar
Ryssland behöver nya rekryter.

Moldova accuses Russia of trying to recruit Moldovans into army

Fears have been growing that Russia is trying to replenish its forces in Ukraine by using troops stationed in the breakaway region of Transnistria.

British intelligence suggests Moscow is now trying to recruit into its army in the region, which is held by pro-Russian separatists but is internationally recognised as part of Moldova.

Moldova has also accused Russia of trying to recruit Moldovan citizens.

Foreign minister Nicu Popescu said: "Such actions do not promote peace for all of us, our fellow citizens, for our families. Such things are very dangerous and they must be stopped." forts

Skynews
Citera
2022-04-14, 16:39
Medlem
Termos99s avatar
Trump håller med Biden.

Trump says Russia is committing 'genocide'

Former US president has joined Joe Biden in calling what is happening in Ukraine a "genocide".

Mr Biden made the comments earlier this week and now his predecessor, who has in the past spoken of his admiration for Vladimir Putin, has told Fox News: "It is so sad to watch.

"And now add to that what's going in Ukraine - that's genocide.

"What's happening in Ukraine, people have never seen anything like that before."
forts

SkyNews
Citera
2022-04-14, 16:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Ser fram emot när denna konflikt är över och Sabaton på Maidantorget kan framföra en nyskriven klassiker över de Ukrainska krigarnas hjältemod!
Ännu roligare vore det om de körde Panzerkampf på fd Maidantorget omdöpt till "Putins Torg" efter segern. Lyftande den ryska fanan:
Citat:
Oh mother Russia!
Union of lands
Will of the people
Strong in command
Oh mother Russia!
Union of lands
Once more victorious the red army stands!
https://youtu.be/7D_OL6Ow8eo?t=439
Citera
2022-04-14, 16:42
Medlem
Reimers avatar
Nu är det full gas från USA,s sida, de går "all in" för att lösa den ryska frågan.

Citat:
FÖRSTA GÅNGEN SOM USA SKICKAR HAUBITSAR TILL UKRAINA

Det är första gången som USA skickar haubitsar, artilleripjäser med lång räckvidd, till Ukraina, rapporterar nyhetsbyrån Reuters med anledning av det nya militära stödpaketet till Ukraina som USA tillkännagav under onsdagen.

Försvarsanalytikern John Spencer håller med om att det rör sig om ett skifte i den amerikanska Ukraina-politiken. Han berättar att haubitsarna har kapacitet att träffa mål som är 30-40 kilometer bort.

– Du kan förstöra konvojer långt innan de når sina mål, säger John Spencer, som menar att skiftet är nödvändigt då en stor del av den kommande krigsföringen i östra Ukraina kommer att äga rum i öppna landskap.

USA:s president Joe Biden gick även ut med att landet kommer skicka "ytterligare helikoptrar" till Ukraina. Under torsdagen har Ryssland anklagat Ukraina för att ha utfört sex luftanfall mot ett bostadsområde i ryska Bryanskregionen. Anfallen ska ha utförts med hjälp av helikoptrar, enligt den ryska undersökningskommittén.

Förutom ytterligare bärbara pansarrobotar som Javelin, kommer landet även att skicka fler Switchblade-system, även kallat "kamikazedrönare". Dessutom skickar USA också kustdrönare som kan användas vid kuststäder vid Svarta havet, som Odessa.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Förhoppningsvis får Ukraina dessa pjäser snart.
Citera
2022-04-14, 16:42
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Absolut. Glöm inte bara att det är alltid krigets förlorare som blir anklagade för krigsbrott. Aldrig vinnaren.

Ryssland begår redan nu krigsbrott. Oavsett vem som "vinner" eller "förlorar".
Citera
2022-04-14, 16:44
Medlem
Termos99s avatar
Ryssarna förbereder ett nytt anfall?

Ukraina: "Ryssland samlar trupper längs Belarus gräns"

Ryska strykor samlas inte bara längs den ryska gränsen, utan också längs gränsen till Belarus och vid gränsen till utbrytarrepubliken Transnistrien i Moldavien.

Det säger Ukrainas vice försvarsminister Hanna Maylar i ukrainsk television på torsdagen.

I en video som ukrainska gränskontrollen postade på sociala medier på onsdagen uppges ukrainska styrkor återta kontrollen över en checkpoint mot gränsen till Belarus.

SVT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in