2022-04-14, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Man kan ju gissa att de 10000 pansarskotten var allt Sverige hade. Nu får vi förlita oss på 200 nlaw.

Gissa kan man för det är en militär hemlighet.
Citera
2022-04-14, 07:14
Medlem
Imponerande att förlora sitt flaggskepp i ett krig mot ett land som inte har en fungerande flotta. Helvete vad svagt.
Citera
2022-04-14, 07:16
Bannlyst
Är "moskva" sänkt eller skadat men flyter? Var det US robotar som ukraina hade success med?
Citera
2022-04-14, 07:16
Medlem
Duerfs avatar
Putin kommer bli skitförbannad när någon vågar berätta för honom i augusti.
Citera
2022-04-14, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Är "moskva" sänkt eller skadat men flyter? Var det US robotar som ukraina hade success med?

Det är i alla fall evakuerat enligt RT.com
Citera
2022-04-14, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Nu hoppar orcherna när de träffat ett föråldrat fartyg man får glädjas åt det lilla

Det är stort. Ryssland har/hade bara 3 (plus en som de inte byggt klart) slava-klass båtar. De hade tänkt bygga 10, men klarade bara 3. Ryssland har svårt att bygga nya båtar. Åldern säger inte så mycket då det är skrovet i princip. Innehållet kan vara uppgraderat flera gånger. Titta på den amerikanska flottan.

Här är en lista på deras skepp då förstår du att det är illa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Russian_Navy_ships

Dessutom behöver Ryssland 5 flottor 3+1+1 (Se nedan)

Murmansk
Östersjön*
Svarta havet
Kaspiska havet*
Fjärran Östern

*Mindre flottor.

De förlorade en tredjedel av sina kryssare. Om den nu sjunker. Men även om den är bara skadad så lär det troligen ta lång tid att laga den.
Citera
2022-04-14, 07:29
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är stort. Ryssland har/hade bara 3 (plus en som de inte byggt klart) slava-klass båtar. De hade tänkt bygga 10, men klarade bara 3. Ryssland har svårt att bygga nya båtar. Åldern säger inte så mycket då det är skrovet i princip. Innehållet kan vara uppgraderat flera gånger. Titta på den amerikanska flottan.

Här är en lista på deras skepp då förstår du att det är illa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Russian_Navy_ships

Dessutom behöver Ryssland 5 flottor 3+1+1 (Se nedan)

Murmansk
Östersjön*
Svarta havet
Kaspiska havet*
Fjärran Östern

*Mindre flottor.

De förlorade en tredjedel av sina kryssare. Om den nu sjunker. Men även om den är bara skadad så lär det troligen ta lång tid att laga den.
De har ju övergivit fartyget och sänt nödmeddelande om om svår slagsida och att de sjunker.

Hoppas på att vi får satellitbilder på sänkningen….
Citera
2022-04-14, 07:31
Medlem
Skitbra.

Tror personligen att Ryssen redan har gett upp detta krig så Putin tänker mer på hur fan han ska rädda detta.
Det här är en katastrof för dem.
Senast redigerad av korvstofft 2022-04-14 kl. 07:36.
Citera
2022-04-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Nu hoppar orcherna när de träffat ett föråldrat fartyg man får glädjas åt det lilla

Jag ser det mer som en humanitär intervention.

Man ville helt enkelt rädda sjömännen från samma öde som Kursks besättning gick till mötes.
Citera
2022-04-14, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
De har ju övergivit fartyget och sänt nödmeddelande om om svår slagsida och att de sjunker.

Hoppas på att vi får satellitbilder på sänkningen….

Då kan man säga att skeppet med största säkerhet sjunker. Jag gissar att Ryssarna är ganska dåliga på "Damage control". Dvs De har svårt att rädda svårt skadade skepp. Det jmf med amerikanerna och engelsmännen. Så de fick överge skeppet.

Frågan är vad som skadade skeppet: Ukrainsk missil, olycka, sabotage eller något annat.

Jag tror inte ryssarna kan bygga ett nytt och gör det så tar det minst 10år.
Citera
2022-04-14, 07:44
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då kan man säga att skeppet med största säkerhet sjunker. Jag gissar att Ryssarna är ganska dåliga på "Damage control". Dvs De har svårt att rädda svårt skadade skepp. Det jmf med amerikanerna och engelsmännen. Så de fick överge skeppet.

Frågan är vad som skadade skeppet: Ukrainsk missil, olycka, sabotage eller något annat.

Jag tror inte ryssarna kan bygga ett nytt och gör det så tar det minst 10år.

Enligt Ukraina själva var det 2 Neptune missiler.
Citera
2022-04-14, 07:48
Medlem
Conceptions avatar
Detta är symboliskt otroligt stort.

RFS Moskva sjunker. Flaggskeppet döpt efter Rysslands huvudstad.

Hitler hade ju ambitionen att döpa Bismarck till något helt annat när den sjösattes. Men fick rådet att hålla det mindre betydelsefullt ifall det sjunker. Exempelvis så fick inte det tyska slagskeppet Deutschland utsättas för något som kunde få henne att sjunka.

Sedan gällande kärnvapen, rätta mig om jag har fel nu. Men det är väl absolut ingen fara med att kärnvapen brinner. För att få en kärnvapenspets att brisera så måste man väl ske någon form av reaktion. Att något ämne skjuts in i ett annat med hög hastighet i princip. En kärnvapenspets som inte är apterad är inte farlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in