2022-04-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
En tweet om saken, vi får väl se.

https://twitter.com/olex_scherba/status/1514325669412487168?s=21&t=0NvtU03b0gAc5Qy9Vki1Rg

”Reports of 🇷🇺 #Russia flagman ship cruiser “Moskva” hit by 🇺🇦 #Ukraine & burning in Black Sea. If true, it would be an excellent (almost) instant karma. It’s the very ship to which 🇺🇦 marines told to go f-ck itself in the first day of the war.”

Inga andra än ukrainska nyheter har bekräftat det:

https://ukranews.com/en/news/849331-russian-warship-moskva-is-on-fire-in-black-sea-media
Tidigare så var det fartyget Vasily Bykov som var inblandad i den nämnda situationen.
Det fartyget rapporterades att Ukraina hade bekämpat och det både brann och sjönk för att bara lite senare dyka upp totalt oskadd och används fortfarande i konflikten.
Även de hjältar som påstods ha uttalat Russian warship, go fuck yourself och dog på ön återuppstod då det inte hade dött utan kapitulerat.
Även fartyget Admiral Essen bekämpade Ukraina men även det fartyget fortsätter att strida som vanligt och det postades ett filmklipp 12/4 där fartyget bekämpade en Bayraktar.
https://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12417041
Det krävs lite mer bekräftelse eller bevisning för att belägga ett sådant påstående samt att det inte var fartyget Moskva som var inblandad i incidenten vid Snake Island
Citera
2022-04-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
>>>Om detta är sant så väcks ännu flera frågor om rySSlands vapen kvalité. Då detta fartyg skall av flera försvarssystem mot att skydda sig själv.

Den ryska inkompetensen går från klarhet till klarhet.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
T.o.m. elittrupperna, fallskärmssoldaterna i VDV, slängde sin utrustning för att fly från Kiev. Ryssarna blev allvarligt sargade på den norra fronten.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1514333291654037511

Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Ryssarna har iofs använt okrypterade kanaler hittills i sina rostiga jävla pansarskitkorvar. Men det känns för otippat att de skulle använda morse och dessutom okrypterat.

Kanske man gör som någon standardgrej när allt redan är kört ändå? Bara försöka rädda besättningen?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tyskland har tyvärr gjort sig av med sin egna energiproduktion. Tidigare hade Tyskland kärnkraftverk och koleldade kraftverk. Idag så är det vindsnurror och rysk gas som gör att Tyskland kan producera bilar, vapen etc. Hur ska Tyskland lösa detta om den ryska gasen stoppas på kort sikt? förmodligen köper de upp den svenska elen så att priserna här kommer bli skyhöga.
Japp, de har skitit i det blå skåpet. Grön energi är skit. Tyskland har ingen quick fix.
Därför är det förståeligt att tyskarna måste hora ut sig till Ryssland, just nu. Men på sikt går det ju att ändra. Vi måste tänka långsiktigt. Sanktioner ska slå mot fienden mer än en själv.

Ryssland har dock gjort sig omöjliga i alla sammanhang under överskådlig framtid.
Ingen kommer vilja handla med dem, ingen kommer att lita på dem. Klart att det inte gynnar Ryssland att ha så låg kreditvärdighet att ingen vill handla med dem.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Hur menar du då?

Nu kom nyheten ut, hehe vad plitliga källor jag har.

47°3′N 37°30′E
Russian Ministry of Defense claims full control over port in Mariupol
Confirming part of soldiers surrendered
Citera
Medlem
PutinKnullarGets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Med forna öststater menar jag rent geografiskt utan koppling till sovjet.

Utan USA hade Tyskland och Frankrike varit bandhundar till Putin och han hade kontrollerat hela EU, som tur vad finns NATO som förhindrar ryssens eviga törst för herravälde över Europa.

Man får inte glömma att bara för att ryssen är äcklig och vidrig, mördar, våldtar och förstör civilsamhällen så är dom inte mer än kackerlackor.
Polen hade aldrig backat för Ryssland men stora delar av Tyskland hade nog sett sig som befriade om ryssen invaderade. Många i Forna DDR verkar längta tillbaka till verkligt förtryck.

Geografiskt ligger många i Centraleuropa. Men jag fattar vad du menar.
Tyskland och Frankrike som bundsfövanter till Ryssland tror jag inte på. Båda länderna hade hanterat situationen annorlunda om rätt politik hade förts. En alldeles för slapp och stark tro på förnybar energi är den största orsaken. Båda länderna, men framförallt Frankrike, tror att de är guds gåva till gud. Min favoritstad förblir dock Berlin, men det är ett annat Tyskland och de är 180° annorlunda än exempelvis Bayern. Känns inte ens som samma folk endast språket förenar dom. Hur länge? Bayern har länge velat bryta sig ut.

Polen har ju aldrig backat för någon, och jag tror som Bismarck att ingen kan mäta sig med en polack i strid.
DDR är ännu ett märkligt exempel på sådant man inte helt kan sätta fingret på och jag tror som dig att de är masochister och önskar att någon våldför sig på dom för att må riktigt bra. Lite sjukt faktiskt.

Ja, parasiter.
Citera
2022-04-13, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Var plockar du upp det??!

Ladda upp!

Omöjligt att säga exakt vilken riktning, men jag "riktade antennen" mot svarta havet så gott jag kunde (det är ingen riktantenn men jag vet att det kommer från rysslandhållet). Körde den frekvens som påstås vara båtens. Bra att de kör långvågor så att halva världen kan höra.

https://ufile.io/rrk4spcq

Jag har inte försökt tolka morsen ännu. Postar igen strax..

Vet ej vad detta är.
Citera
2022-04-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
En sådan seger borde ju bekräftats vid det här laget, det är nog inte sant tyvärr.

Men ukrainska källor har ju bekräftat det. Borgmästaren i Odessa samt presidentens rådgivare Oleksander A. Så mycket rykten gör det sannolikt.
Citera
2022-04-13, 23:34
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, tungt artilleri är högst upp på min önskelista, flygplan kräver så pass mycket träning att det inte är lönt om de inte kan få de Mig-29 som de forna öststaterna har kvar.

Pansarfordon verkar ju levereras men ju fler desto bättre, Ukrainarna har ju det problemet att de måste hålla den mark de lyckas erövra tillbaka vilket gör att de måste stranda en hel del materiel där.
Goda nyheter.
Statement by President Joe Biden on Call with President Zelenskyy and Additional Security Assistance to Ukraine

This new package of assistance will contain many of the highly effective weapons systems we have already provided and new capabilities tailored to the wider assault we expect Russia to launch in eastern Ukraine. These new capabilities include artillery systems, artillery rounds, and armored personnel carriers. I have also approved the transfer of additional helicopters. In addition, we continue to facilitate the transfer of significant capabilities from our Allies and partners around the world.

Helikoptrar? Det var nytt för mig.

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/04/13/statement-by-president-joe-biden-on-call-with-president-zelenskyy-and-additional-security-assistance -to-ukraine/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Harpoon är brittisk, Neptun är ukrainsk.

Harpoon är amerikansk för att vara exakt. Men ska skickas till Ukraina av britterna.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Går det att äta bilar? Går det att producera något utan gas?
Så du insinuerar att Tyskland kommer att få svårt att få mat på bordet?
Du måste vara bra marinerad i rysk propaganda som tror att Tyskland/Europa kommer att drabbas av svält pga Rysskit.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
https://liveuamap.com/en/2022/13-april-explosions-at-kherson-airport-

Nu rapporteras det om explosioner vid Kherson flygplats igen..

Tidigare idag postades satellitbilder som visade att Ryssarna hade en hel del pansarfordon där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in