2022-04-13, 14:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, det gör de inte heller. Varför skulle de? Ryssland vinner absolut ingenting på att attackera civila och begå krigsbrott.

Ukraina kan däremot göra precis vad de vill, eftersom de står under USAs beskydd.

Wow! Så många fel i så lite text.
Citera
2022-04-13, 14:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna bygger upp sina trupper på flygplatsen i Kherson igen. Förut tog de bort mycket trupper där efter att ha blivit anfallna flera gånger och förlorat helikoptrar och en general. Vill de bara hålla gränsen eller vill de attackera mot Odessa igen?

https://twitter.com/Cen4infoRes/status/1514141647067652100
https://www.google.com/maps/place/46%C2%B040'33.6%22N+32%C2%B030'28.8%22E/@46.6760037,32.3679243,11z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xd9558c083a9f128b!8m2!3d46.67 6!4d32.508
Detta låter nästan för otroligt för att vara sant. Har ryssarna glömt att den flygplatsen är bombad flera gånger redan? Sen kan du släppa att Röda Armen skulle kunna avancera västerut för det kommer inte att hända. Men helt klart intressant om de har bemannat Chornobaivka igen alltså.
Citera
2022-04-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Detta låter nästan för otroligt för att vara sant. Har ryssarna glömt att den flygplatsen är bombad flera gånger redan? Sen kan du släppa att Röda Armen skulle kunna avancera västerut för det kommer inte att hända. Men helt klart intressant om de har bemannat Chornobaivka igen alltså.

Jag tror att ryssarna fortfarande drömmer om att inta Odessa, ta hela svarta havet-kusten och nå fram till Moldavia.
Citera
2022-04-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hela resonemanget om kostnader för Tyskland om de slopar gasen saknar perspektiv. Tysklands BNP är 3 ggr Rysslands, och om jag minns rätt så är 20% av Rysslands BNP energi (således motsvarande 7% av Tysklands). Så även om man skulle kvitta BNP procent för procent (ungefär som att Tyskland skulle köpa 100% av Rysslands energi) så skulle tappet bli enstaka %. Man kan också fundera över den lock-down pga covid som man ägnat sig åt i flera år. Där upphörde stora näringar (turism, transporter, restauranger) helt och hållet och det löste sig.

Gasberoendet är ett problem som måste bort, men jag undrar hur alarmisterna tänker sig att det skulle gå om Ryssland anföll Nato. Då skulle gasen upphöra samma dag.

Import ger ett negativt bidrag till BNP, i ditt tanke-experiment skulle Tyskland därför vinna 7% i BNP om de slutar importera rysk energi.

Sanningen är snarare att energi är basen för modern ekonomisk aktivitet, varpå delar av ekonomin skulle strypas.
Citera
2022-04-13, 14:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF meddelar att de har skjutit ner två ryska flygplan idag. Ryssland har plockat fram en jäkla massa gamla plan ur ladorna som de offrar nu. Finns uppställda på baser öster om Ukraina. De kommer också ta slut nån gång.

Citat:
Mobile units of the Armed Forces of Ukraine shot down 2 Russian planes on April 13, attacking settlements of Kharkiv region
Citera
2022-04-13, 14:24
Medlem
Spelar det någon roll om Ryssland fortfarande får pengar via olja/gas?

Tänker att om man fortsätter att pumpa in vapen i Ukraina och kan upprätthålla att kriget är intensivt med stora militära förluster (speciellt material) för ryssarna, då försvagas ju Ryssland för varje dag som går utan att de hinner producera fram nytt krigsmaterial.

Detta resonemang tänker att kriget är avgjort inom några månader.

Då sitter Putin där med sina femtioelva miljarder kr som han inte förmår omvandla till soldater och stridsvagnar.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror att ryssarna fortfarande drömmer om att inta Odessa, ta hela svarta havet-kusten och nå fram till Moldavia.

Ja de har nog i stort sett gett upp Kiev och hela Ukraina men hoppas nog fortfarande på allt öster om floden Dniepr och hela Svartahavskusten. Kanske har de också gett upp området i höjd med Sumy och norrut. Nästa del de kommer att ge upp är Odessa och kusten. Östra och sydöstra delen kommer de kämpa länge för.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Putler drömmer säkert om det. Men det är en helt omöjlig uppgift i praktiken. Röda Armén var aldrig nära att inta Mykolaiv heller så det känns rätt osannolikt med den utveckling som varit.
Citera
2022-04-13, 14:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Så du är pedofil med andra ord. Ok bra att veta.

Beror din oförmåga att förstå sarkasm på att förståelsen försvenskan går förlorad i google translate från ryska?

Visste du förresten att det finns 200 olika ord för tortyr på ryska. Dom har en förkärlek för att plåga och erövra sina grannar.
Citera
2022-04-13, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Och likväl ser varenda Azovbas ut som min socialbidragsfinansierade nazze-etta. Hur förklarar du att dina "långt under hundra personer" kan sprida nazistsymboler till varenda vrå av varenda ukrainsk militärbas ryssen lägger klorna på?

Hur förklarar jag något som du hävdar som inte riktigt är sant? Det gör jag inte.
Citera
2022-04-13, 14:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Nu har Maria Zakarova sagt att det är "förbjudet" att hävda att Ryssland är ett hot mot Sverige och att det är "propaganda" och att Sverige inte vill sina medborgares bästa.

Det kommer alltså från ett land som bär styrt av Pruttler där media är ägt av staten och där Putin enhälligt bestämmer vilka åsikter som är lagliga och olagliga och vad som är sant och falskt.

Förstår inte dessa maktens män och kvinnor att deras idiotiska och motsägelsefulla uttalanden bara spär på avskyn för Ryssland??? Varför måste ryska politiker ständigt säga det mest efterblivna??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PoxgP5/ryssland-om-ann-linde-gar-natos-arenden

Nej, det förstår de inte för det är så de hanterar interna oliktänkande. Ryssland är en Kleptokrati vilket enligt ryssvänner här på forumet betyder att den starke alltid har rätt. Övriga skall därför hålla truten.
Citera
2022-04-13, 14:28
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Jo. Södra och östra Ukraina är väl det primära och så vill man kunna ansluta till Transnistrien. Sen skulle dom nog gärna helst vilja ha centrala delarna med Kiev också i andra hand. Tänk Sovjets västgräns under mellankrigstiden.

Västra Ukraina tror jag man alltid varit rätt likgiltiga mot då där har alltid dom "riktiga" ukrainarna funnits som aldrig pratat ryska och aldrig varit ryssvänliga. Kulturen där är ju även delvis annorlunda och mer lik sina centraleuropeiska grannarna i väster med ex. stor andel katoliker. Så det ingår inte i någon traditionell sfär ur en rysk horisont. Det är mer som ett ev. buffertområde för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in